четвъртък, 28 март 2024   RSS
    Барометър | Региони | Компании | Лица | Назначения


    3188 прочитания

    Какво научиха от Covid кризата мениджъри на водещи компании в България?

    Вижте уроците, които бяха споделени през годината в рубриката ни „Компаниите говорят“
    30 декември 2020, 17:19 a+ a- a

    2020 изправи пред множество предизвикателства компаниите в България. Времената на динамични промени обаче са и времена за много уроци. През годината попитахме мениджъри на водещи компании в България какви бизнес и житейски уроци са научили от Covid кризата. Вижте какво споделиха те в рубриката ни „Компаниите говорят“. 

    Шай Сабах, Chief operating officer на Anakatech

    Един от най-добрите ми научени уроци от Covid кризата е, че всичко е временно (точно като кризата), но в момент на промяна, човек трябва да осъзнае и да се адаптира към промяната и нейните възможности. Те са там, просто трябва да гледаме позитивно на нещата.

     
    Тодор Дачев, управител на „Сайтел София“
     
    Аз винаги съм вярвал, че хората сме много адаптивни същества и сме се справяли в много по-трудни ситуации. В последните 20 години нашето поколение не се е сблъсквало с по-глобална криза и COVID показа, че можем успешно да се адаптираме и справяме в много трудни ситуации. Едва ли някой бизнес преди 10 месеца е вярвал, че може да оперира на 90-100% виртуално, но това се случи в много компании успешно.
     
    Житейските уроци са няколко:
     
    1. Хората трябва да сме по-малко егоисти, когато от това зависи животът на другите около нас. За съжаление, има огромно разделение в обществото ни относно COVID мерките и някак си показваме склонност да поставим собственото си его пред важността на живота на другия. 
     
    2. COVID до голяма степен ни показа кои са важните неща в живота ни – здравето и семейството. Кризата ни изкара от забързаното ежедневие и ни показа, че трябва да забавим малко темпото, за да обърнем повече внимание на хората около нас, всъщност ще ни направи по-щастливи.
    Мариела Христова, изпълнителен директор на Endava 
     
    Устойчивостта се развива в динамична околна среда и изисква време и постоянна адаптивност. На фона на това успехът на бизнеса върви неизменно ръка за ръка със задоволството и добрите отношения със служитeлите.
     
    Николай Спасов, главен оперативен директор в TBI Bank
     
    Най-ценният урок е, че заедно продължаваме. Без значение колко често чуваме, че хората стават все по-отдалечени един от друг, ние всъщност продължаваме заедно – като екип, който прави всичко по силите си за нашите клиенти.
     
    Димитър Димитров, изпълнителен директор на Софарма Трейдинг
     
    Пандемията провокира държавите, бизнеса, дори нас самите като личности да преосмислим приоритетите си и света, в който се намираме. В глобален аспект значението на технологиите и устойчивостта на веригата на доставки излязоха на най-преден план. Научихме се да бъдем по-гъвкави, адаптивни и дори бих казал иновативни. Затова се радвам и, че именно иновативността е и една от трите водещи ценности за екипа на Софарма Трейдинг. За нас тя е този подход, от който имаме огромна нужда, сега, когато трябва да докажем силата, енергията и мотивацията си като екип и компания!
     
    Магдалена Гамишева, търговски директор на CLICO
     
    Много компании, които имаха въведени решения за сигурност, при обявяването на извънредното положение успяха с малки инвестиции да осигурят лесен, бърз и сигурен начин да продължат работата на техните служите отдалечено. Други трябваше да преобърнат целия начин на работа, да въведат нови процедури и практики, което отнема време и води до загуби. Според мен въвеждането на надеждни, световно доказани, сигурни решения, които лесно се интегрират с други такива, е основно и важно правило при развитие на бизнеса.
     
    Боян Иванов, изпълнителен директор на StorPool Storage
     
    Един урок (който беше предусещан, но сега се доказа) е, че има огромна инерция в света на бизнеса. Попаднах на шеговита анкета, която гласеше нещо от рода на: „Кой е направил най-много за дигитализацията на иновирането във вашия бизнес през последната година?” и отговорите бяха от рода на: „а) мениджмънтът, б) пазарът и в) Covid-19”. Шегата настрана, много сектори свършиха за 4 седмици работа, която очакваха, че ще им отнеме 5 години. А други си криха главата в пясъка и се оплакваха…
     
    Видяхме образуването на един глобален пазар на труда. Разбира се, не всяка работа може да се „дигитализира” или върши дистанционно. Но в развитите държави около 70% от икономиката е в сектора на услугите. В това перо много услуги не могат да се „дигитализират”, но значителен брой могат и начинът, по който се извършват, се промени радикално. Това доведе до промени в трудовия пазар - много позиции вече не бяха защитени от фактора “географска локация”. Например, ако сте банкер в Ню Йорк - можете да останете без работа, защото длъжността ви е поета от български специалисти, които са ценово по-ефективни. И от друга страна, ако сте банкер в България, може изведнъж да си намерите нова работа в банка, която дори не оперира в България. И да „ходите” на работа от вкъщи, при това без костюм, а по къси гащи. 
     
    Даниела Узунова, изпълнителен директор на Данон Сердика
     
     Най-големият бизнес урок, който получих, беше за скоростта на трансформацията – промяната може да се случи за един ден и не е важно дали си подготвен за нея, а колко бързо ще се адаптираш. В личен аспект се научих най-вече да ценя здравето, както и времето, прекарано със семейството. Тази пролет ще запомня ранните сутрини не със задръстванията в София, а с направените палачинки за децата и възможността да обядвам със семейството си между многото видео срещи. 
     
    Жозе Салойо, управител на БНП Париба Лични Финанси
     
    Най-важният урок е, че днес да си финансово грамотен е задължително. Ето защо съветваме хората да си правят личен бюджет, да четат информация за управление на парите, да се интересуват от иновациите, които могат да им спестят време и пари, да избягват разходи, които могат да оптимизират и т.н. Друг важен урок е да отделяте сума за неблагоприятни моменти и да не харчите всичките си доходи. 
     
    Галина Чулева, главен директор „Хора и стратегия“ в Теленор България
     
    Уроците от COVID-19 тепърва ще учат не само от нас, но и от цялото ни общество. Ударно, само за няколко месеца, ние се променихме. За добро или за лошо в момента живеем в един нов свят, който заедно градим и развиваме. Основното нещо, което мога да откроя като научено е, че една компания винаги трябва да е изключително гъвкава и адаптивна към заобикалящите я среда и процеси. Ние доказахме, че Теленор е такава, но винаги има място за развитие. 
     
    Иво Добрев, генерален мениджър на Bridgestone България
     
    От гледна точка на бизнеса и на живота основният урок, извлечен от ситуацията с COVID-19, е, че нито компаниите, нито хората са в състояние да предвидят всички възможни сценарии и препятствия, които могат да се появят във всеки един момент. Поради това е важно за всяка компания да създава и насърчава фирмена култура, организационна структура и процедури, които да им позволяват да се учат бързо, за да бъдат гъвкави и бързо да се адаптират към всякакви непредвидени предизвикателства.  

    Магдалена Вълчева, специалист „Човешки ресурси“ в Astound Commerce

    Всички ние сме социални същества и е важно да си сътрудничим, общуваме и взаимодействаме помежду си. Докато дигиталните инструменти са станали жизненоважни за отдалечената работа и ще останат и след пандемията, новият начин на работа разкрива и необходимостта от социално взаимодействие между служителите. Важно е компаниите да намалят разликата между предишното взаимодействие в офиса и днешната комуникация чрез онлайн средства и да го запълнят с нови инициативи и формати.
     
    Зорница Янакиева, главен изпълнителен директор на Кеш Кредит
     
    Научихме, че умеем да се адаптираме бързо спрямо всяка ситуация, да търсим нови възможности и да развиваме екипа с невероятна скорост. Видяхме, че заедно можем всичко.
     
    Дори в новия режим на работа ние сме по-близки от всякога. Освен работни разговори,  споделяме повече как се чувстваме, обсъждаме в екип иновативни идеи за активности. Мисля, че тази криза ни припомни какво е да сме хора и кои са истински важните неща. Заедно работим върху това да намалим излишния стрес, да се усмихваме повече и да се радваме на малките победи. 
     
    Предраг Милинчич, директор на Mars за България
     
    Позитивната страна на тази ситуация е, че наистина научихме много за себе си, за бизнесите си и за хората, които ни заобикалят. Ние в Mars осъзнахме, че силната корпоративна култура наистина може да е мощно оръжие срещу кризите. 5-те принципа, около които сме обединени – качество, отговорност, взаимност, ефективност и свобода – ни ръководят така, че да взимаме правилните решения и да се справяме с трудностите.
     
    По отношение на личните уроци – научих, че хората са достатъчно силни и могат да преодолеят всичко, когато са заедно и се подкрепят. Това е нещо важно, което не трябва да забравяме. 
     
    Здравко Николов, изпълнителен директор на Equinix
     
    Според мен тази криза ще промени някои индустрии завинаги. Kоличеството стоки и услуги, които хората ще купуват онлайн, което в момента е над нивото на най-силния сезон – Коледа, ще се запази като тенденция. Има цели отрасли, които буквално допреди тази зима изглеждаха неразрушими – ресторанти, платформи за кратковременно отдаване на апартаменти под наем, авио транспорт. Сега всяко общество трябва да направи анализ колко важни са тези отрасли, колко свързани са със здравето и заетостта на хората и да ги подкрепи. 
     
    От друга страна, всички обичаме да обясняваме как ние българите не се харесваме и не си обичаме държавата. Според мен, тежките години на преход, преди влизането ни в ЕС и НАТО формира българите като корав народ, който понася трудности, като че ли по-леко от останалите европейци.
     
    Александър Димитров, главен изпълнителен директор на А1
     
    Интересно нещо е животът - колкото и да планираме, каквото и да правим, винаги успява да ни изненада и да ни изправи пред изпитание. През последните шест месеца изпитанието беше да изпълним със съдържание онези модерни думи, които в последните години свикнахме да използваме непрекъснато - дигитализация, трансформация, гъвкавост и т.н. А също и други, толкова изтъркани от употреба, че позагубили силата си, като екипност, доверие, динамика, лидерство. Мисля, че като компания знаем какво трябва да правим, какви са ни фокусите и как да действаме. Идва времето, когато действията на всеки служител ще покажат дали сме способни да продължим положителната тенденция от последните години. Очакват ни много работа и трудни решения, но не се съмнявам, че ще се справим.
     
    Норберт Мисбрандт, управител на BILLA България
     
    За наша огромна радост успяхме бързо да се справим с промените. Определено с времето свикнахме да спазваме инструкциите и се научихме на дисциплина. Смело мога да заявя, че тази ситуация ни направи по-сплотени. Станахме още по-гъвкави, по-организирани и толерантни един към друг. 
     
    Момчил Михайлов, вицепрезидент и генерален мениджър на AtScale за Европа
     
    За съжаление ние сме само в началото на уроците, които усвояваме. COVID ще ни учи поколения напред. Това е нещо, което се случва веднъж на 100 и повече години и не е за подценяване. В момента ние догонваме ситуацията, все още действаме реактивно, а не проактивно. Така че имаме да учим много.
     
    Това, което за мен беше най-приятната изненада и наистина не го очаквах, е как COVID сплоти екипите във всички наши офиси, как бързо и ефикасно се промени начинът на работа.
     
    Това няма да е възможно във всеки бранш или бизнес, но би трябвало да е приложимо на много места. Как да реагираме в такива ситуации и как да постигаме баланс в бизнеса и личния живот ще е един от важните въпроси, породени от COVID.
     
    Вихрен Славчев, изпълнителен директор на Мнемоника
     
    Лично за себе си затвърдих един важен принцип, в който искрено вярвам, а именно: дългосрочното планиране вече няма да бъде толкова актуално и водещо, бъдещето принадлежи на адаптивните и гъвкавите компании и индивиди, които бързо и навременно въвеждат корекции в посоката на движение и не се страхуват да вземат навременни решения. Трябва да имаме ясни цели, но планирането за постигането им трябва да е на кратки времеви интервали, както е в цифровия свят!
     
    Лилия Борисова, търговски директор на Монделийз България 
     
    Има трудни моменти, но заедно като екип можем да се справим. Трябва да разчитаме и да вярваме на хората, защото в критични ситуации виждаме същината на всеки, а в нашия случай - изключителния професионализъм на хората от компанията.
    Нагоре
    Отпечатай
     
    * Въведеният имейл се използва само за целите на абонамента, имате възможност да прекратите абонамента по всяко време.

    преди 36 минути
    Български хляб достига до 10 европейски държави с Lidl
    Пловдивският производител „Хебър” инвестира близо 15 млн. евро в 2 нови производствени линии
    преди 2 часа
    Над 10% ръст на пътуванията на българи в чужбина през февруари
    Увеличават се и посещенията на чужденци у нас, показват данните на НСИ
    преди 4 часа
    Предлагат индустриалните паркове само за един вид производства
    С промените в закона ще бъде създаден нов тип специализиран парк
    преди 5 часа
    „България Еър“ променя терминалите за опериране в в Рим, Мадрид и Прага
    Те са предвидени за полети от шенгенското пространство и предоставят възможност за по-добри транспортни връзки и влизане в страните без паспортна проверка
    преди 5 часа
    Предлагат бърза ликвидация на неработещи фирми
    От 30 хил. до 50 хил. нови дружества се създават на година, като над 90% от новостартиралите компании се провалят още в началните стъпки