петък, 29 март 2024   RSS
    Барометър | Региони | Компании | Лица | Назначения


    2282 прочитания

    Колко вероятно е да се заразим с Covid-19 по време на полет?

    Ново проучване, базирано на 18-часов полет в почти празен самолет дава отговор на този въпрос
    11 януари 2021, 14:13 a+ a- a

    След 18-часов полет от Дубай, кацнал в Окланд, Нова Зеландия, през септември, местните здравни власти откриха доказателства за огнище на коронавирус, което най-вероятно се е случило по време на пътуването. Използвайки карти на седалките и генетичен анализ, новото проучване установява, че един пътник е инициирал верига от инфекции, която се е разпространила в четирима други пътници по време на полета, съобщава The New York Times.

    Предишни проучвания за очевидни огнища на полети се фокусираха върху полети, настъпили миналата пролет, когато малко пътници носеха маски, самолетите бяха близо до капацитета си, а важността на превантивните мерки не беше широко разбрана. Новият доклад за почти празен полет през есента описва подробно какво може да се случи дори когато авиокомпаниите и пътниците са наясно и са по-предпазливи относно рисковете.

    Констатациите дават ясно предупреждение както за авиокомпаниите, така и за пътниците, обясниха експерти пред The New York Times.

    „Ключовото послание тук е, че трябва да имате няколко нива на превенция - изискване за тестове преди качване на борда, социално дистанциране по време на полета и маски“, каза д-р Абраар Каран, лекар по вътрешни болести в болницата Brigham and Women и Харвардското медицинско училище, който не е част от екипа на проучването.

    Новите инфекции са открити след кацането на самолета в Нова Зеландия; страната изисква входящите пътници да бъдат поставени под карантина в продължение на 14 дни, преди да влязат в общността. Анализът, ръководен от изследователи от новозеландското министерство на здравеопазването, установи, че 7 от 86-те пътници на борда са дали положителен резултат по време на карантината си и че поне 4 са новозаразени по време на полета. Самолетът Boeing 777-300ER с капацитет от близо 400 пътници е бил запълнен едва на една четвърт от капацитета си.

    Тези седем пътници идват от 5 държави и са настанени в 4 реда един за друг за 18-часовото времетраене на полета. Два признават, че не носят маски, а авиокомпанията не изисква носене на маски във фоайето преди качване. Не се изисква и тестване преди полета, въпреки че 5 от с7-те пътници, които по-късно са направили тестове, са направили тест и са получили отрицателен резултат в дните преди пътуването.

    Версиите на коронавируса, които всички 7 носят, са практически идентични генетично, което категорично предполага, че един човек сред тях е започнал огнището. Изследователите установяват, че този човек, когото докладът нарича Пътник A, всъщност е дал отрицателен резултат при тестване 4-5 дни преди полета.

    „Четири или пет дни са много време“, казва д-р Каран. „В идеалния случай трябва да поискате резултати от бързи тестове, направени часове преди полета.“

    Дори рестриктивни полети „без Covid“, международни резервации, които изискват отрицателен резултат за качване на самолета, дават на хората ден или два преди заминаването, за да си направят тест, отбелязва New York Times.

    Констатациите не са окончателни, предупредиха авторите, водени от д-р Тара Свади, съветник в Министерството на здравеопазването на Нова Зеландия. Но резултатите „подчертават стойността на това да се счита, че всички международни пътници, пристигащи в Нова Зеландия, са потенциално заразени, дори ако се предприемат тестове преди заминаването, спазва се социална дистанция и се използват лични предпазни средства по време на полета“, заключават изследователите.

    Предишни проучвания на риска от инфекция по време на пътуване по въздух не са определили количествено риска и се смята, че бордовите системи за филтриране на въздуха намаляват риска от инфекция сред пътниците, дори когато полетът включва един или повече заразени хора. Но поне два скорошни доклада категорично предполагат, че огнищата по време на полет са риск: един от полетите от Бостън до Хонконг през март; другият е от Лондон до Ханой, Виетнам, също през март.

    По време на полета до Хонконг анализът предполага, че двама пътници, качили се в Бостън, са заразили две стюардеси. По време на полета до Ханой изследователите установяват, че 12 от 16 души, които по-късно са с положителни с тестове, седят в бизнес класа и че близостта до заразения човек силно предсказва риска от инфекция.

    Политиките на авиокомпаниите варират значително в зависимост от полета и превозвача. През първите месеци на пандемията повечето авиокомпании в САЩ имаха политика да блокират местата или да позволят на пътниците да пренасочат полета за друга дата, ако полетът е близо 70% запълнен. Но до празниците тези политики бяха премахнати до голяма степен, каза Скот Майеровиц, изпълнителен редактор в The Points Guy, уебсайт, който обхваща индустрията.

    Всички превозвачи имат политика за маски за пътници и екипаж - въпреки че пътниците не винаги спазват на изискванията.

    „Още преди пандемията пътниците не винаги са били най-добри в спазването на правилата в самолетите“, каза Майеровиц. „Нещо при пътуването със самолет разкрива най-лошото у хората, независимо дали става въпрос за спор за наклонени седалки или за пространство над главата, или правилното носене на маска.“

    Проверките на температурата са необичайни и са по-малко надеждни като показател за заразност. А тестовете за коронавирус не са необходими за качване, поне на вътрешни полети. Някои международни полети са „тествани за Covid“: например, за да летят от Ню Йорк до Рим с Alitalia, пътниците трябва да са получили отрицателен резултат от теста в рамките на 48 часа преди качването. Те се тестват отново при пристигане в Рим.

    Д-р Каран обясни, че ако не са налице всички превантивни мерки, ще има известен риск от инфекция при почти всеки полет.

    „Изненадващо е и не е изненадващо, че при 18-часов полет ще настъпи огнище“, казва той. „Повече от вероятно е повече от тези двама души да са свалили маската си в даден момент“ и всеки такъв пропуск увеличава вероятността от разпространение.

    Нагоре
    Отпечатай
     
    * Въведеният имейл се използва само за целите на абонамента, имате възможност да прекратите абонамента по всяко време.

    преди 10 часа
    ТИЗ започва паневропейски интермодален проект с италианската Gruppo UniRetiCon
    Целта е у нас да бъдат създадени различни интермодални платформи
    преди 11 часа
    Авиационният сектор у нас е достигнал на 92% нивото си от преди COVID пандемията
    85% от самолетите на българските авиокомпании са работили на пазари извън България
    преди 12 часа
    Български хляб достига до 10 европейски държави с Lidl
    Пловдивският производител „Хебър” инвестира близо 15 млн. евро в 2 нови производствени линии
    преди 14 часа
    Над 10% ръст на пътуванията на българи в чужбина през февруари
    Увеличават се и посещенията на чужденци у нас, показват данните на НСИ
    преди 16 часа
    Предлагат индустриалните паркове само за един вид производства
    С промените в закона ще бъде създаден нов тип специализиран парк