четвъртък, 18 април 2024   RSS
    Барометър | Региони | Компании | Лица | Назначения


    14556 прочитания

    Каква е разликата между ваксините на Pfizer, AstraZeneca и Moderna?

    12 януари 2021, 16:26 a+ a- a

    Трите основни ваксини против COVID-19 в Европа са на Pfizer-BioNTech, университетът в Оксфорд, Великобритания-Astra-Zeneca и Moderna. И трите изискват инжектирането на две дози за максимална ефективност. Имунитетът се придобива чак седмица след инжектирането на втората доза.

    Въпреки тези прилики трите ваксини имат и много различия. Какви са те?

    Ефективност
    Pfizer-BioNTech твърдят, че ваксината им е ефективна до 95% след инжектирането на две дози. Тази на Moderna е почти 95% ефективна, а тази на Оксфорд и Astra-Zeneca е ефективна между 62% и 90%. Въпреки по-слабия имунитет при ваксината на Astra-Zeneca до момента няма данни за пациенти, постъпили в болница, починали или развили сериозни симптоми поради COVID-19. По данни на европейски и британски регулатори и трите ваксини работят ефективно. В противен случай те не биха били одобрени.

    Цена
    Повечето страни не разкриват колко са заплатили за доза. Великобритания е заплатила 15 паунда за доза от ваксината на Pfizer, 25 паунда за доза от ваксината на Moderna и едва 3 паунда за ваксината на Astra-Zeneca.

    Начин на производство
    Ваксините на Pfizer и Moderna са РНK ваксини. Те са създадени от малки фрагменти от вируса SARS-CoV-2, причиняващ заболяването COVID-19. Щом ваксината попадне в тялото тя предизвиква създаването на протеин на коронавируса. Имунната система на човешкото тяло разпознава реакцията като потенциално опасна за организма и започва производството на имунни и Т-клетки. Така при излагане на истинския вирус, човешкото тяло вече има придобит имунитет и ефективно атакува заразата.

    Ваксината на Astra-Zeneca е по-различна. За създаването ѝ е използвана модификация на вируса, причиняващ настинки при шимпанзета. Той е модифициран, за да не заразява хора. Впоследствие е добавена част от генетичния код на SARS-CoV-2. Щом модифицирания вирус попадне в човешкото тяло, той започва производството на протеин на коронавируса. Имунната система разпознава това както при ваксините на Pfizer и Moderna и започва производството на антитела.

    Съхранение и транспорт
    Ваксината на Pfizer трябва да бъде съхранявана при температура от -70 градуса по Целзий. Тя трябва да бъде транспортирана в специални контейнери със сух лед по време на транспорта ѝ до специални помещения с фризери. Там тя може да прекара до шест месеца. Впоследствие ваксината може да бъде съхранена в обикновен хладилник до пет дни, преди да бъде инжектирана.

    Процесът е сходен за ваксината на Moderna, но температурата ѝ на съхранение е -20 градуса. Това елиминира нуждата от специални фризери и контейнери за транспорт.

    Ваксината на Astra-Zeneca е най-лесна за съхранение и транспорт. Тя се нуждае от 3 до 8 градуса, за да остане ефективна, което е температурата в обикновен хладилник, а не фризер. Това я прави освен по-евтина за съхранение, но и по-лесна за пренос от другите две.

    Нагоре
    Отпечатай
     
    * Въведеният имейл се използва само за целите на абонамента, имате възможност да прекратите абонамента по всяко време.

    преди 14 часа
    Петя Димитрова, АББ: Няма основания да се очаква, че лихвите ще се повишат с въвеждането на еврото
    Между 300 и 400 млн. лв. се очаква да изразходват банките у нас за въвеждането на еврото
    преди 15 часа
    В София ще се проведат първите в България конференция и хакатон, посветени на Ethereum
    ETHSofia ще се състои между 17 и 19 октомври в Иновационен форум „Джон Атанасов“
    преди 15 часа
    ОББ: Очакваме по-висок икономически растеж през тази година в сравнение с 2023
    Пазарът на труда се характеризира с ограничено предлагане на квалифициран персонал и относително високо търсене, което се отразява във висок ръст на средната работна заплата
    преди 17 часа
    Tesla ще съкрати над 10% от работната си сила
    Двама висши мениджъри също се оттеглят
    преди 18 часа
    Sameday планира 200% увеличение на точките за доставка извън дома в България
    Експанзията до 1500 точки до края на 2024 г. е част от регионален инвестиционен план в размер на €30 млн.