петък, 26 април 2024   RSS
    Барометър | Региони | Компании | Лица | Назначения


    1757 прочитания

    Българите харчат най-много за здраве, електроника и домовете си

    Kак кризата влияе върху потребителското поведение година след въвеждането на извънредните мерки, разкрива доклад на EOS
    29 април 2021, 14:57 a+ a- a

    Коронавирусната пандемия е променила радикално потребителското поведение и финансовото положение на българите. Това са основните изводи от Финансовия доклад за Covid-19 на международния доставчик на финансови услуги и инвеститор EOS, изготвен след представителна анкета в България, Германия, Хърватия, Румъния и Испания. 

    Dynata, специалист по онлайн допитвания, е анкетирала по поръчка на EOS Group 7 000 потребители на възраст от 18 до 65 години в България, Германия, Хърватия, Румъния и Испания, от които 1001 лица в България. Запитаните са дали информация за това как пандемията от коронавирус е повлияла на тяхното потребителско поведение и финансовото им положение. Събирането на информацията е направено през януари 2021 г. и е представително за (онлайн) населението на възраст от 18 г. нагоре в проучваните държави.

    Данните показват, че по време на пандемията българите са харчили пари основно във връзка със здравето (35%), за техника (27%) и домакински уреди (25%). Мъжете над 30 години са най-активната група в закупуването на електроника. „Това са логични следствия от промяната на навиците ни за работа, учене и забавление, които се пренесоха основно у дома”, обяснява Райна Миткова, управител на ЕОС в България. „Заедно с това, поради тревогите относно пандемията и пренатовареността на здравната система, хората се обръщат към частното медицинско обслужване, което значително повишава разходите за лечение и изследвания.”

    Кризата налага българите да се ограничават
    Преобладаващата част от хората (89%) са ограничили редица нужни или планирани разходи в хода на пандемията. Потребителите най-често са се въздържали от разходи за почивка (65%) или ремонти (36%), но от списъка им са отпаднали също и разходи, свързани със здравето (17%) или образованието (11%).

    В същото време един от трима анкетирани българи е взел пари назаем вследствие на кризата, като сумите са предимно до 5000 лв. Най-голямо предизвикателство се явяват текущите битови разходи, посочвани като водеща причина от 68% от взелите пари назаем потребители. На второ място се нарежда необходимостта да се посрещнат разходи за здравето (33%).

    Всеки пети от анкетираните се опасява, че няма да може да покрива задълженията си към банкови институции (20%), следвани от заеми към роднини (14%) и приятели (13%). Най-ниска е задлъжнялостта поради пандемията във възрастовата група 50-65 години (69% от тях не са натрупали дългове), а най-висока при 30-39-годишните (34% от които са взели пари назаем). Младите хора (18-29 години) търсят най-често финансова помощ от близки и роднини (21%), а 40-49-годишните предпочитат да се обърнат към банка (23%).

    Как ще се справяме в „новата нормалност”?
    Тъкмо сферите, от които се е спестявало най-много, са тези, за които се планират разходи след края на пандемията. Близо двама от трима българи смятат първо да отидат на почивка (60%), а една трета (32%) ще похарчат средства за реновации и ремонти. „Естествено е желанието да се върнем към нормалния ритъм на живот, но точно сега е моментът да преценим как управляваме личните си финанси и да направим план за бъдещето”, е съветът на Райна Миткова.

    Кампанията „За по-добро финансово бъдеще” е отговорът на ЕОС как да се справим с предизвикателствата и последствията от пандемията. Тя предлага актуални и гъвкави възможности за погасяване на натрупани във времето задължения за всички техни клиенти, които все още нямат индивидуално споразумение. Кампанията включва и консултации със специалисти относно личните финанси на клиенти в затруднение. 

    Нагоре
    Отпечатай
     
    * Въведеният имейл се използва само за целите на абонамента, имате възможност да прекратите абонамента по всяко време.

    преди 8 часа
    ОИСР: 15-годишните у нас с по-ниски очаквания за завършване на висше от връстниците си по света
    Социално-емоционалните умения са решаващи за академичния успех, професионалната реализация и качеството на живот на младежите, сочи проучване на ОИСР
    преди 8 часа
    Метрото ще се разшири с 2 станции в "Люлин"
    Прогнозната цена е 147 млн. лева, ще се търси финансиране и от ЕС
    преди 9 часа
    За първи път: Пускат 7 двуетажни влака у нас
    Полска фирма ще достави на България влаковете за над 300 милиона лева
    преди 9 часа
    Българските иновативни училища влизат в мрежата на ОИСР
    Създателят на изследването PISA е у нас, за да представи резултатите от социално-емоционалните умения на учениците по света
    преди 11 часа
    Делойт Централна Европа откри нов хъб в София
    Екипът в София в момента се състои от 50 професионалисти, амбицията е да се увеличи до 500 през следващите няколко години