вторник, 21 януари 2025   RSS
    Барометър | Региони | Компании | Лица | Назначения


    2062 прочитания

    Кои бяха най-търсените обучения през 2024?

    Вижте наблюденията на мениджъри на компании, които ежедневно работят в сферата на обучението и развитието
    18 декември 2024, 17:37 a+ a- a

    Способността за учене и развитието на нови умения стават все по-ключови както за успешна кариера, така и за конкурентоспособността на компаниите в бързопроменящия се свят на бизнеса.

    Кои курсове и програми за обучение и развитие бяха най-търсени през 2024 година? Този въпрос зададохме на мениджърите на компании, които ежедневно работят в сферата на обучението.

    Димитър Георгиев
    Партньор и мениджър на тренинг практиката
    ITCE

    През 2024 най-търсени бяха:

    • Програми за анализ и ефективно визуализиране на данни с най-голям интерес към PowerBI, като тук се включват както програми за ИТ професионалисти, така и за бизнес потребители;
    • Управлението на дигитални услуги и продукти, следвайки световния стандарт ITIL, където има поредица от обучения и сертификации;
    • Agile програми за специфични роли, като например за HR, за бизнес анализатори, за продуктови мениджъри и за Scrum Masters;
    • Управление на проекти.  

    Вергиния Накова
    Основател
    Training Academy

    През 2024 г. ние от екипа на Training Academy отчетохме значителна промяна в начина, по който компаниите подхождат към обученията. Вместо единични тренинги, все повече организации избират цялостни решения, които се фокусират върху дългосрочното развитие както на лидерския потенциал, така и на служителите на всички нива.

    Компаниите осъзнават, че успехът на организацията зависи не само от ефективността на мениджърите и тиймлидерите, но и от компетенциите, мотивацията и ангажираността на екипите. Затова интегрираните програми за обучение все по-често включват инициативи, насочени към развитието на меки умения като комуникация, работа в екип и управление на стреса, както и на ключови технически умения, съответстващи на индустрията.

    Този холистичен подход обикновено започва с анализ на нуждите на организацията и включва персонализирани годишни планове, съобразени със стратегическите цели на бизнеса. Регулярните оценки и адаптирането на съдържанието гарантират устойчивост и измерими резултати, като същевременно подобряват организационната култура и ефективност. Този модел вече доказва своята стойност, като не само увеличава продуктивността, но и повишава удовлетвореността и ангажираността на служителите.

    Соня Славчева
    Управляващ партньор
    Бланчард България

    Обученията за развитие и надграждане на лидерските знания и умения са най-търсените и през тази година. На фона на наслагващите се негативни тенденции в България през последните три десетилетия – демографска криза и влошено качество на образованието, мениджърите са в голямо затруднение да посрещнат с необходимата компетентност и ангажираност нуждите на бизнеса от служители. На раменете на днешните ръководители се стоварва грижата не само да предават на служителите специфичните за длъжността знания, но и да попълват белите полета от липсващи знания, които е трябвало да бъдат научени в семейството, училището, университета. През 2024 г. стотици български мениджъри участваха в програмата Модел SLII®, най-известния лидерски модел в света. Участниците намират наученото за полезно и приложимо в практиката.

    Обичайна практика е да се повишават на ръководна длъжност специалисти, защото са се представили отлично в своята област, но те не са подготвени за новата си роля като лидери. В отговор на нуждата за подкрепа на хората, които са мениджъри за първи път или имат ограничен мениджърски опит, има голям интерес към специално създадената за тях програма „Бланчард основи на мениджмънта“.

    Промяната към добро в демографията и образованието е бавен процес, който трае години, а мениджърите имат нужда от помощ сега, на минутата. Много компании са извели лидерските обучения като основен приоритет в своите планове, защото това е най-краткият път към професионалното управление на хора с цел положително въздействие върху бизнеса, удовлетвореност на работещите и намаляване на текучеството.

    Павел Цанев
    Управител
    Expert Events

    2024 г. беше изключително успешна за Expert Events, белязана от растящ интерес към нашите обучения в областта на правото, финансите и корпоративния мениджмънт. Проведохме повече от 100 семинара с над 4000 участници. Положителна и оптимистична е тенденцията на фирмите в България все повече да инвестират в обучение на своите служители и подобряване на техните умения. Това е доказателство, че компаниите разпознават стойността на професионалното развитие като основен фактор за конкурентоспособност и устойчив растеж.

    Сред най-популярните обучителни теми тази година бяха:
    ● Трудово законодателство и промени в нормативната уредба, включително теми, свързани с електронния трудов запис и новите изисквания за заетост.
    ● Защита на личните данни (GDPR) с акцент върху практическото прилагане в корпоративната среда.
    ● Мерки срещу изпирането на пари (AML), където бяха разгледани ключови международни регулации и добри практики.
    ● ESG (екологично, социално и корпоративно управление), подчертавайки значението на устойчивостта в съвременния бизнес.

    Изключителна популярност придобиват и нашите сертификационни курсове за длъжностни лица по защита на личните данни (DPO) в областта на мерките срещу изпирането на пари и ESG. Сред новите инициативи са и нашите международни семинари, които привлякоха многобройни участници. Обученията в Рим, Прага, Мадрид и Барселона комбинираха задълбочени лекции от утвърдени български експерти с възможността за обмяна на опит в глобален контекст. Темите включваха законодателни реформи в Европейския съюз, нововъведения в корпоративното управление и най-новите подходи за управление на риска.

     

    Ивайло Благоев
    CEO
    Contipso

    Най-търсените обучения, програми и курсове през 2024 През 2024 г. клиентите ни отчетливо демонстрираха предпочитания към обучения, които подкрепят както професионалното, така и личностното развитие на служителите. Чрез комплексните обучителни софтуерни решения, които предоставяме, имаме поглед върху обучителните тенденции в различни индустрии. Най-търсените обучения включваха:
    • Регулативни обучения: осигуряването на съответствие с нормативните изисквания остава приоритет за компаниите особено в строго регулирани сектори.
    • Продуктови обучения: подпомогнахме разработването на интерактивни решения, които подобряват разбирането на служителите за продуктите и услугите на техните компании.
    • Въвеждащи обучения: клиентите ни залагат на дигитални програми, които улесняват адаптацията на нови служители.
    • Обучения за меки умения и wellbeing: технологиите ни се използват за създаване на персонализирани курсове за лидерство, управление на времето и намаляване на стреса.
    • Технически обучения: системите ни често поддържат обучения за ключови умения като киберсигурност и дигитална грамотност.

    Много от компаниите, с които работим, успешно интегрират нашите платформи и технологии, като се възползват от възможностите на AI. Това им позволява да създадат хибриден модел на обучение, който съчетава висока ефективност с адаптивност към различни нужди.
    Тези тенденции подчертават важността на обученията, които не само да отговарят на специфични корпоративни изисквания, но и да добавят стойност за личностното развитие на служителите. 

     

    Цветелина Тенева
    Съосновател
    The Business Institute

    Приликите и разликите между 2024 и 2025 година са част от по-широки и дългосрочни тенденции, които наблюдаваме в областта на бизнеса, с отражение върху развитието на човешкия капитал. Накратко 5 от тях, които виждаме като значими сега и за 2025 година.

    От страна на бизнеса:
    • Гъвкави бизнес модели От геополитически през технологични и социални тенденции – всички те изискват компаниите да направят гъвкави своите бизнес модели, с готовност да го направят отново и отново спрямо средата. Темпото и наложителността на промените се повишава. Това изисква човешкият капитал на всички нива да е способен да ги създава и въвежда.

    • Гъвкави модели на работа Международните организации във всички индустрии развиват начините си на работа отвъд географските локации и физическия офис. Все по-често виждаме екипи в различни часови зони, в хибриден формат на работа, експерти и мениджъри, които физически са в България, но работят за друга част на света и обратното. Дори в средните и по-малките компании да няма предпоставки за подобни модели, зададеният тон влияе върху нагласи и очаквания на пазара на труда за подобна гъвкавост.

    • AI вълна Все по-голямата тема. Бихме сравнили ситуацията с вряща тенджера на висока температура, в която уж знаем какво се готви, но не виждаме детайлно какво се случва. Компаниите виждат огромен потенциал за ефективност и ефикасност, едновременно има множество въпроси – качество, сигурност, критично важно – приемане от потребителите и начините, по които да получат синергия между естествен и изкуствен интелект.

    От страна на хората:
    • Многообразни очаквания към работното място Работното място е много повече от „там, където си върша работата“. Към него има очаквания да артикулира смисъл (purpose) „за мен, екипа, компанията, света“. Да бъде и център за социализация, но и ментор в професионалното и кариерно развитие, при това с персонален поглед към всеки.

    • Разнообразни предпочитания за начини на учене Динамиката на живота задълбочава разнообразието в предпочитаните начини на учене – между присъствено, самостоятелно (self-paced), синхронно, но онлайн – наблюдаваме разпръсването на очакванията на потребителите (които влияят върху заданията на компаниите).

    • Добре дошли, нови и стари поколения (DE&I) Gen Z са основната сила „млади кадри“ на пазара, готвим се за „Алфа“. В същото време поради свития пазар на труда бизнесът обръща поглед и към BB и X поколенията с покана за удължаване на работния им жизнен цикъл. Темата за разнообразието и включването като че ли най-обхватно и непосредствено се преживява в поколенческия аспект. 

     

    Кристиан Георгиев
    Управляващ Партньор
    АРТЪР АДАМС® България

    През 2024 година фокусът на търсенето беше към практически ориентирана форма на обучение с реални казуси, преживяване и позитивно двустранно споделяне. Темите, които очаквано доминираха предвид профилирането на нашата компания към бизнес обучения, бяха: умения за лидери, мениджърски компетенции, най-често уменията за мотивация на екипи и подобряване на личната ефективност и организираност. Относително по-голямо търсене имаше на така наречените „меки умения“, в частност комуникативни умения и презентационни техники. В по-малка степен бяха застъпени търговските теми, като за продажбени и преговорни умения. Продължи интересът към бизнес симулациите (офлайн). Анализирайки структурата на обученията, можем да заключим, че търсенето е на двата полюса – продължителни програми за избрана група служители с потенциал за развитие или еднократни обучения по належаща тема, но за повече хора от дадена компания. 

    Лора Арнаудова
    CEO и основател  
    НЛП България и Българска Коучинг Академия 

    НЛП България предлага програми за развитие на меки умения в мениджмънт, продажби, лидерство, емоционална зрялост както отворени за широката публика, така и разкроени за нуждите на отделните корпоративни клиенти. Тази наша философия на динамичността винаги е задоволявала потребността от обмен на автентична и смислена информация, внимателно събирана от различните социални и професионални кръгове. При нас идват както професионалисти и компании в етап на бум и растеж, така и хора и екипи, чиито предизвикателства често представляват значими промени от личен или професионален характер. От една страна, познаваме новите тенденции, а от друга, актуалните проблеми. Срещаме между 3 и 5 хиляди души годишно, което дава достоверност. Когато пътувам, в самолета има по трима, четирима присъствали на наши обучения.

    През 2024 година започна тенденция, която не само ще продължи в следващите години, но ще се превърне в значим обществен механизъм. Ще поясня в следващите редове.

    Относно отворените програми изтичащата 2024, както и предходната 2023, за вътрешнофирмените програми преминаха под знака на мениджърските умения, управлението на емоции и НЛП Коучинга. Най-желаните отворени обучения бяха за преговори, търговски сторителинг, управление на представяне и коучинг на екипи. Абсолютен победител бе „Сертифициран НЛП Коуч“. Ако в предходните години „НЛП Личен Коучинг“ сертификацията водеше класацията, то през 2024 г. „Сертифициран НЛП Бизнес Коуч“ бе най-предпочитаната програма. Това, което много се промени, беше видът участниците, както и техните потребности.

    До 2024 г. сертифициращите НЛП Бизнес и личен коуч бяха 70% жени и 30% мъже, предимно ЧР професионалисти, психолози, терапевти и желаещи да превърнат коучинга в своя професия с цел подпомагане личностното израстване, то в последната година наблюдаваме двойно увеличение на броя на мъжете и цялостна промяна в причините за участие. Участниците, предимно мениджъри в международни компании или собственици на малък и среден български бизнес, решават да ползват НЛП Бизнес коучинг като вътрешен ресурс и стил на управление. Програмата продължава 27 учебни дни, само на живо и може да бъде завършена за период между 6 и 12 месеца, след което се включват в едногодишна менторска програма. Този времеви ангажимент ни насочва да вярваме, че мениджърите търсят място извън организацията, където могат да се упражняват, споделят, от една страна, и от друга, че се насочват в посока поддържане на взаимоотношения. Обикновено в тези хора е узряла потребността за устойчиво развитие и принос към екипната динамика.

     

    Нагоре
    Отпечатай
     
    * Въведеният имейл се използва само за целите на абонамента, имате възможност да прекратите абонамента по всяко време.

    преди 1 час
    преди 2 часа
    myPOS придобива френската компания за касов софруер Toporder
    Финтех платформата разширява екипа си със 130 нови служители в България
    преди 6 часа
    Над 18 000 гръцки компании работят в България
    Гръцките инвестиции у нас надхвърлят 3,5 млрд. евро
    преди 22 часа
    Министерството на финансите пласира нов дълг от 300 млн. лева
    Заемът е под формата на 3-годишни държавни ценни книжа
    преди 1 ден
    Eleven Ventures с инвестиция от 650 хил. евро в чешки стартъп
    Мисията на OUTFINDO е да промени начина, по който пазаруваме онлайн
    преди 1 ден
    Китай отчете 5% икономически ръст за 2024 г.
    Страната изпълни прогнозата, която си беше поставила