четвъртък, 25 април 2024   RSS
    Барометър | Региони | Компании | Лица | Назначения


    11828 прочитания

    България се превръща в подходяща стартова точка за добрите бизнес идеи

    Как един български проект привлича вниманието на известен инвеститор от Силициевата долина? Костадин Йорданов, съосновател и изпълнителен директор на Flipps, пред Economy.bg
    25 ноември 2013, 10:13 a+ a- a

    Костадин Йорданов е съосновател и изпълнителен директор на Flipps. Той е и съосновател на софтуерната компания „Бианор”, на която е бил и изпълнителен директор. Йорданов също е член на инвестиционния комитет на фонда за инвестиции в стартиращи компании LAUNCHub. Има значителен опит в софтуерното инженерство, включително и в IBM. Завършил е „Компютърни науки” в Техническия университет в София и „Макроикономика” в УНСС.
    Свързахме се с Костадин по Skype, за да ни разкаже как се развива проектът Flipps, след като по-рано тази година известният американски инвеститор Тим Дрейпър обяви, че ще инвестира в него.

    „Няма никаква пречка български проект да успее в Силициевата долина. Никой не го интересува кой откъде е дошъл. Няма никакви предразсъдъци. Въпросът е какво носиш като идея и като екип”, обяснява ни Костадин Йорданов, който в момента е в Силициевата долина, за да развива проекта си Flipps. По-рано тази година проектът привлече вниманието на известния инвеститор от Силициевата долина Тим Дрейпър, който реши да вложи лични средства в него. Дрейпър е инвеститор, който финансира компании в ранен етап на развитие. Инвестирал е в множество компании, сред които Skype, Hotmail и Baidu. Той е трето поколение инвеститор, а дядо му Уилям Хенри Дрейпър се счита за първият венчър капиталист в Силицевата долина.

    Какво е Flipps, как се развива и каква е визията за бъдещето му?

    Началото
    Идеята за Flipps дошла преди няколко години. „Опитвахме се да прехвърлим снимки от iPhone на Playstation. Правихме си различни експерименти и няколко месеца по-късно осъзнахме, че тази технология има доста по-голям потенциал, стига да я променим малко, така че да не става дума за снимки от телефона, а за видео от „облака”, разказва ни Костадин. Разработката на Костадин и колегите му де факто превръща смартфона в дистанционно управление и позволява на потребителите да се наслаждават на онлайн и лично съдържание като видео, снимки и музика на екрана на телевизора.
    „Flipps е приложение, което визуализира видеосъдържание на телевизора, като постигаме това без никакъв хардуер”, обяснява Костадин. „Всички останали инсталират set top box или друг тип устройство към телевизора за тази цел. Де факто ние виртуализираме това устройство в „облака” и използваме мобилния телефон за откриване на съдържанието, което смятаме, че е по-удобният интерфейс”, допълва той.

    Как Flipps привлича вниманието на Дрейпър и какви средства инвестира той?

    Да спечелиш Дрейпър
    „Контакт с Тим всъщност имаме от преди две години, когато за пръв път опитахме да потърсим финансиране в Силициевата долина. Тогава бяхме на етап почти идея. Преди това бяхме набрали първоначална инвестиция от фонда LAUNCHub”, разкрива предприемачът. „Идеята му хареса, но каза да му се обадим, когато имаме някакъв продукт”. Отказът му не ги обезкуражава. „Това е нормална част от играта. Почти няма стартъп, който да е взел пари от първия инвеститор, при когото е отишъл. Това е игра, при която трябва да свикнеш да чуваш „не” и да не се обезкуражаваш”, споделя Костадин.

    В началото на тази година Костадин и екипът му отново осъществяват контакт с Тим. „Той ни покани в неговия университет, за да покажем пред студентите продукта. На края на презентацията каза, че е готов да вложи пари”, отбелязва предприемачът.
    Костадин не пожела да назове сумата, която американският инвеститор е вложил, но подчерта, че той е инвестирал лични средства, а не чрез фонда му. Вложението на Дрейпър ще е част от кръга А на финансиране на компанията, който затварят в момента.
    По думите на Костадин решаващ за това да успеят втория път да убедят Дрейпър, е бил фактът, че по това време вече са имали около 5 млн. потребители и около 25 медийни партньори за съдържание.
    Значение е имала и презентацията в университета за предприемачи на Дрейпър. „Успяхме да запалим аудиторията и мисля, че това беше част от процеса на селекция на Тим, за да види как реагират студентите като вид фокус група на потенциални потребители”, споделя Костадин.

    Бъдещето на Flipps
    „Голямата ни визия за Flipps е да направим алтернативен кабелен оператор, т.е. искаме тази технология да я използваме, за да предоставим основното съдържание, което човек гледа на телевизора, но по един нов начин, който позволява човек да достъпва това съдържание, когато прецени и на който екран иска и да може лесно да търси в това съдържание. Тази голяма визия, разбира се, ще отнеме доста време”, посочва Костадин. Обяснява, че наскоро са направили голямо ребрандиране. „Преди това продуктът се казваше iMediaShare, което смятам, че не е подходящо име. Това беше една голяма стъпка”, допълва той.

    Предизвикателствата
    Като най-голямо предизвикателство в началото Костадин отчита изграждането на технологията. „Технологично погледнато е доста нетривиално да се направи това, което направихме. Телевизорите са най-различни. Държат се по различен начин. Ние нормализираме в „облака” видеострийма. Имаме дори издаден патент в САЩ за начина, по който правим стрийминга. Така че имаше доста сериозни технологични предизвикателства, като голяма част от тях са зад гърба ни”, признава предприемачът.
    Като бъдещо предизвикателство той посочва увеличаването на броя на активните потребители, като целта е те да станат четири пъти повече в рамките на следващата година.

    Колко потребители има Flipps, как го възприемат те и колко хора работят по проекта?

    Потребителите
    В момента Flipps има около 8 милиона потребители, които са основно от САЩ, Германия, Англия и останалата част от Европа. На въпрос защо приложението сякаш не е толкова известно в България, Костадин отговаря, че спрямо броя жители данните за потребителите на приложението сочат, че то всъщност е сравнително популярно в България. Но все пак признава, че като абсолютни стойности България не влиза вероятно в топ 20 на държавите, които го ползват. „Това е нормално. Просто размерът на пазара е съвсем различен. Ние нямаме и фокус върху българския пазар. Нямаме и българско съдържание”, коментира предприемачът.
    По отношение на впечатленията на потребителите Костадин разказва, че има много силен „уау” момент, когато хората за първи път изпробват приложението на телевизора. Той обаче отбеляза, че потребителите имат по-големи очаквания за типа налично съдържание, които те тепърва ще покриват.

    Съдържанието
    „В Европа работим с компании като Deutsche Welle, France 24, както и доста интернет компании. В САЩ си сътрудничим с Washington Post, Cracle на Sony Service. Общо около 25-30 компании”, посочва Костадин и допълва, че скоро ще обявят още интересни партньорства.

    Печалбата
    „Моделът ни за монетизация е чрез реклама основно. Работим с няколко партньори, от които вземаме реклами и ги пускаме на телевизора. Приходите от реклама ги споделяме със собствениците на съдържание, което пък е една от мотивациите за тях да работят с нас”, обяснява предприемачът.

    Конкуренцията
    „Конкуренцията ни е много силна и голяма”, отбелязва Костадин. Като конкуренти, ако не се сравнят технологиите, той посочва кабелните оператори. Предприемачът отбелязва също, че има много компании, които постигат това чрез хардуер, включително Google чрез Chromecast и Apple с Apple TV. Подчертава, че има и 2-3 компании, които го правят без хардуер, но спрямо тях Flipps има значително повече потребители.

    Екипът
    В момента екипът на Flipps е от 20 души. 15 от тях работят от България, а останалите са в САЩ. В България всъщност е R&D екипът. Костадин разказва, че наскоро към американския екип се присъединява и Грег Бърнард, който е бил вицепрезидент на Vimeo и дълги години е заемал важни позиции в Sony и Viacom.
    По отношение на плановете да разширят екипа предприемачът обяснява, че в рамките на следващата година вероятно няма да растат много. Допълва обаче, че имат няколко позиции, които трябва да попълнят. „Ще ни трябват няколко души в инженерния и бизнес екипа. По-голямата роля, която ни липсва в момента, това е маркетинг специалист”, отчита Костадин.

    Телевизията на бъдещето
    „Очаквам свободата, която имаме, когато гледаме интернет съдържание, да я има и на големия екран”, споделя очакванията си за бъдещето на телевизията Костадин. Идеята му е да се комбинира гъвкавостта на Интернет (да избираме кога какво да гледаме, да можем лесно да търсим, да комуникираме с приятели по социалните мрежи какво гледаме и кое е хубаво и кое не е) с мултимедийното изживяване на големия екран. „Ако погледнем младото поколение сега, то много хора всъщност не гледат съдържание на телевизора. Гледат на лаптопите и на таблетите си най-вече заради начина, по който се открива съдържанието, скоростта, с която се работи и се търси. Желанието ни е да им покажем на тези хора, че може да се комбинират и двете и те също да изпитат цялото въздействие на съдържанието върху един по-голям екран”, представя визията си Костадин.

    За стартъп средата в България и как един български проект може да успее в Силициевата долина?

    Стартъп средата в България
    „Много бързо България се превръща в подходяща стартова точка. Не смятам, че може някога да се превърне в Силициевата долина и най-големите компании да бъдат в рамките на 50 км от София. Но смятам, че страната става една съвсем адекватна стартова точка. И че това, че човек е в България, по никакъв начин не е пречка той да развива идеята си. А ако идеята изисква, той може да направи следващата стъпка към големите хъбове като Берлин и Лондон в Европа и Силициевата долина и донякъде Ню Йорк в САЩ”, отбелязва Костадин. Подчертава, че двата фонда, които стартираха преди година, работят изключително активно и добре. „Имах специално възможност да наблюдавам отблизо LAUNCHub, тъй като те инвестираха при нас. Поканиха ме и в инвестиционния комитет. От това, което виждам, смятам, че изключително бързо се развива средата”, посочва той. „Учудих се с каква скорост се променят нещата. Хората вече имат възможност да получат финансиране и да изпробват добрите идеи”, допълва Костадин.

    Да успееш в Силициевата долина
    „Рецепти трудно се дават. Със сигурност колкото по-хубав е проектът и колкото повече се харесва от потребителите, толкова по-лесно е да се привлече инвеститор”, отбелязва Костадин. „Ако трябва да начертаем карта, може би първата стъпка би трябвало да е осигуряване на финансиране от българските фондове за инвестиции в стартиращи компании и след това някаква форма на инкубатор в САЩ, за да се свикне със средата и да се направи някакъв първоначален набор от контакти”, обяснява предприемачът. „Инвеститорите очакват тук да са компаниите, защото така могат да ги подкрепят много повече. И средата на ниво контакти и продуктово ноу-хау, което буквално е във въздуха тук, много предразполага развиването на големи идеи”, подчертава Костадин.

    Интервю: Детелина Калфова

    Нагоре
    Отпечатай
     
    * Въведеният имейл се използва само за целите на абонамента, имате възможност да прекратите абонамента по всяко време.

    преди 4 часа
    Най-мащабната германска инвестиция в България: „Аурубис“ разширява производството си у нас
    Компанията откри инвестиция за 800 млн. лв. в медодобивния завод край Пирдоп и Златица
    преди 6 часа
    Shelly Group е първата компания на най-новия сегмент за двойно листване на БФБ
    Дружествата могат да търсят капитал едновременно и на двете борси в България и Германия
    преди 10 часа
    ЕК стартира Алианса за критично важните лекарства
    Целта е да се предотврати недостига на лекарства от критично значение
    преди 11 часа
    ЕС ограничава плащанията в брой до €10 000
    ЕП прие нови правила за борба с прането на пари и финансирането на терористични организации
    преди 12 часа
    Мъск обеща по-евтини електромобили
    След като компанията отчете най-големия спад на приходи от 2012 г. насам