понеделник, 02 декември 2024   RSS
    Барометър | Региони | Компании | Лица | Назначения


    20150 прочитания

    LEM: Планираме да увеличим 10 пъти персонала си в България до 2017

    За решението на швейцарската компания LEM да инвестира у нас и плановете й за предприятието в страната – Борян Борисов, генерален мениджър на „ЛЕМ България”, пред Economy.bg
    16 декември 2013, 06:43 a+ a- a

    От май 2013 Борян Борисов е генерален мениджър на „ЛЕМ България”. Преди да стане част от LEM той е бил ръководител производство в Sensata Technologies. Има близо 10-годишен опит в EPIQ, където е заемал различни позиции - от младши инженер качество до ръководител бизнес направление. Завършил е Open University във Великобритания със специалност „Мениджмънт”. Възпитаник e на Техническия университет в Русе със специалност „Автоматизация на производството”.
    В края на октомври швейцарското холдингово дружество LEM откри производствена база в София. Компанията е специализирана в решенията за измерване на електронни параметри. Основните й продукти са амперволтметри. За групата работят близо 1200 души, а приходите от продажби през финансовата 2012/2013 възлизат на 235 млн. швейцарски франка. Акциите на компанията се търгуват на Швейцарската фондова борса от 1986. Пазарната капитализация на LEM възлиза на 781 млн. швейцарски франка или 1.239 млрд. лв.

    За решението LEM да инвестира в България и стойността на инвестицията

    Г-н Борисов, защо LEM реши да изнесе производството си към България?
    LEM е дружество, базирано в Швейцария. През март тази година бордът на директорите взе решение да изнесе част от производствените си мощности към България. Защо беше избрана България? Страната ни е избрана по няколко основни причини: първо, България е страна в Източна Европа със сравнително стабилна финансова система. В предходните години България е сочена като една от най-стабилните финансово държави в Европа. Това е така, тъй като в България все още имаме валутен борд или левът е обвързан към еврото. Втората причина, която е свързана и с първата, е, че LEM по този начин избягва различни курсови разлики. Друга причина е, че България има традиции в подобен род производство, което означава, че би било много по-лесно да се намерят съответните кадри в България.

    Сред кои страни LEM предпочете България?
    Били са проучвани редица страни предимно в Източна Европа, тъй като все още ставката на труда в региона е несравнима с тази в Западна Европа. Но заради финансовата стабилност и опит в подобен род производства е избрана България.

    В кои страни присъства LEM?
    LEM има производствени бази в Япония, Китай, Швейцария, сега вече и в България. Освен това групата има търговски офиси по цял свят.

    Каква е стойността на инвестицията?
    Първоначално LEM инвестира 2 млн. франка (малко над 3,18 млн. лв), но те са инвестирани в инфраструктура на завода. Производствените мощности не влизат в тази инвестиция, тъй като те вече са налични и се трансферират от различни заводи на LEM. Първата ни трансферирана линия е от LEM Швейцария. Следващата година следват трансферни мощности от Япония. Стойността на машините не е включена в инвестицията от 2 млн. франка. Ако трябва да смятаме цялостната инвестиция, тя е много по-голяма.

    За производството и пазарите

    Какво ще се произвежда в завода?
    Основният бизнес на LEM е производство на сензори, които измерват ток и напрежение. Това съответно ще се произвежда и в България, като приложението на тези сензори е много широко. Като започнем от миялни и перални машини, минем през асансьори и стигнем до влакове, автомобили и самолети. Голяма част от нашите сензори се използват и в различните системи за зелена енергия.

    За кои пазари ще се изнася продукцията?
    Основно продукцията на „ЛЕМ България” покрива европейския пазар, но също така ще изнасяме в целия свят, тъй като принципът на LEM е дадена референция да се произвежда в една база. Съответно нашата продукция при търсене от клиентите ще се изнася по цял свят, включително САЩ, Азия и т.н.

    За работните места, които ще бъдат разкрити и уменията, които ща са необходими

    Колко работни места ще бъдат разкрити?
    Към момента сме над 40 души. Това е достатъчно за стартиране на производство. В рамките на 5 до 6 месеца ще удвоим състава си. Плановете в момента са през 2017 да бъдем над 400 души персонал.

    От кадри с какви умения ще имате нужда?
    Това е модерен завод, който покрива всички сектори на един бизнес. Да, произвеждаме електроника, така че най-големите ни нужди са от технически кадри. Това не означава, че няма да имаме нужда от експерти по човешки ресурси, финансови и ИТ специалисти.

    Казахте, че един от мотивите за избора на България е възможността да се намерят добре подготвени кадри. Оправдаха ли се очакванията на LEM?
    До голяма степен се оправдаха. Имаме известни затруднения при намиране на кадри за по-сложни позиции, за които изискваме повече умения и опит. В общи линии обаче се оказа, че предвиждането на LEM е вярно и че в България могат да се намерят високообразовани кадри с потенциал, които ние да доразвием според нашите нужди.

    За предимствата и предизвикателствата да се инвестира на малък пазар като българския

    През последните години България привлече инвеститорския интерес на чужди производствени компании. Как оценявате концентрацията на повече компании на малък пазар като нашия?
    Предимствата за България са огромни. За мен това е начинът България да стане равноправен член на Европа и всички да можем да кажем, че работим и живеем в България. Колкото повече инвестиции, и то инвестиции от производствени компании, толкова по-бързо България ще излезе на правия път. Какви са трудностите, които ще възникнат в даден момент? Намираме се в малко или много ограничен по отношение на кадри пазар. В даден момент на всяка една компания ще й се наложи да поддържа тясно взаимодействие с институциите и университетите, така че чрез спонсорство или работа заедно да допринесем да се развият кадри, които са им необходими. Това са и нашите планове - да работим като начало тясно с Техническия университет в София чрез взаимни проекти, обмяна на ноу-хау, за да можем в даден момент, като станем 300 или 400 души, ние вече да имаме кадри, които са ориентирани и искат да работят в LEM.

    Какви са очакванията Ви за 2014?
    2014 отново ще бъде предизвикателна година за нас, но ние сме свикнали с предизвикателства. Решението за влизане на LEM в България беше взето през месец март 2013. В рамките на няколко месеца успяхме да изградим една съвременна производствена база и да стартираме производство, което като време е голямо предизвикателство, но в крайна сметка успяхме и открихме завода на 31 октомври.
    Какви са предизвикателствата за следващата година? Продължаваме с трансфера на производствени мощности, този път от Япония. Ще трансферираме доста производствени линии. А като персонал ще надхвърлим 100-150 души.

    Нагоре
    Отпечатай
     
    * Въведеният имейл се използва само за целите на абонамента, имате възможност да прекратите абонамента по всяко време.

    преди 25 минути
    Канада обвини Google в създаване на рекламен монопол
    Делото прилича на заведеното в САЩ и цели разделяне на бизнесите на технологичния гигант
    преди 35 минути
    BILLA и EVN изграждат 25 зарядни станции за електромобили в България
    В следващите 18 месеца ще бъдат изградени 25 бързозарядни станции за електромобили в 9 града
    преди 54 минути
    преди 4 часа
    Бизнесът иска спешна оптимизация на процесите по наемане на служители от трети страни
    Недостигът на човешки ресурси в България е посочен от българските предприемачи на второ място сред проблемите, които изпитват
    преди 5 часа
    AMPECO привлече 26 млн. долара инвестиция
    Целта е растеж на продуктовите иновации и пазарното присъствие на компанията