четвъртък, 25 април 2024   RSS
    Барометър | Региони | Компании | Лица | Назначения


    11836 прочитания

    До 5 години самоуправляващите се автомобили ще станат достъпни на пазара

    С какви автомобили ще се движим в бъдеще – Лари Бърнс, бивш шеф на отдела за проучвания на GM и консултант на Google, пред Economy.bg
    14 май 2014, 08:55 a+ a- a

    До няколко години може да имаме самоуправляващи се автомобили по пътищата. Редица компании вече представиха прототипи на роботизирани автомобили. Калифорния, Невада и Флорида пък приеха промени в законодателството, които позволяват по пътищата им да се движат автономни автомобили. Според експерти появата на безпилотните коли ще бъде най-голямата технологична трансформация в автомобилната индустрия за последните 125 години.

    Свързахме се за коментар по темата с Лари Бърнс, който е един от визионерите на транспорта на бъдещето. Той е чест коментатор в BBC, NYT, сп. Nature и др. Бил е лектор в ТЕD по темата за бъдещето на автомобилите.

    Лари Бърнс е професор по инженерна практика в Университета в Мичиган. Ръководител е на Program on Sustainable Mobility към Колумбийския университет. Бърнс е и консултант към проекта за самоуправляваща се кола на Google. До 2009 е бил вицепрезидент в General Motors, отговарящ за изследванията и планирането.

    Г-н Бърнс, какво влияние ще окажат някои от настоящите тенденции (застаряващо население, мегаградове и нарастващо търсене на мобилност) върху автомобилната индустрия?
    Хората искат да могат да се придвижват безопасно, удобно и комфортно. С повишаването на възрастта способността на хората да шофират безопасно намалява. С нарастването на населението в мегаградовете, свободното пространство за шофиране и паркиране намалява, а разходите да притежаваш собствен автомобил се повишават. Така настоящият модел на автомобилната индустрия – да притежаваш и шофираш собствен автомобил, изглежда няма да бъде устойчив в дългосрочен план. Услуги, предлагащи свързан с интернет, автономен (без шофьор), споделен, приспособен за конкретните нужди електрически автомобил, ще могат да осигурят по-голяма мобилност, отколкото ако притежаваш собствен автомобил и то при значително по-нисък разход. Това ще намали също трафика по пътищата и количеството паркирани автомобили, както и риска от катастрофи, който шофьорите създават.

    Автономните автомобили ли са бъдещето?
    Да. Близо 1.2 млн. души по света умират ежедневно по пътищата. По обхвата си това е епидемия. Безпилотните автомобили ще бъдат много по-безопасни от шофираните от хора автомобили, което ще спаси милиони човешки животи.
    Представете си следния сценарий, който скоро ще е факт: Американецът Джо си поръчва кола, като използва съответното смартфон приложение. Безпилотният електрически автомобил пристига до минути и го закарва до целта му. По време на пътуването Джо може да чете, работи, яде, говори по телефона, гледа филм. Няма нужда да паркира, защото автомобилът се отправя да вземе друг пътник. Така пътуването на Джо е безопасно, навременно и удобно.

    Кога смятате, че безпилотните автомобили ще станат достъпни?
    През следващите пет години. Компаниите, които работят върху самоуправляващи се автомобили, твърдят, че до 2020 или по-рано ще имат доказана технология.

    Освен Google кои други компании работят върху безпилотни автомобили?
    Почти всички големи автомобилопроизводители, като Daimler, Volvo, GM, Toyota, Volkswagen, BMW работят върху технологии за автономно управление на автомобили. Университетът в Мичиган наскоро отпразнува пускането на своя Mobility Transformation Center, който ще разработва и тества прототипи на иновативни системи, базирани на свързани с интернет, автономни (без шофьор), споделени, приспособени за конкретните нужди електрически автомобили.

    Разумно ли е да притежаваш и шофираш собствен автомобил в днешно време?
    Да. Особено извън големите градове, където публичният транспорт е ограничен. Освен това хората са склонни да притежават собствена кола за удобство и комфорт и докато няма услуга, която да предлага по-добро изживяване от това срещу значително по-нисък разход, хората ще продължат да предпочитат да имат собствен автомобил.

    Какво влияние Big Data може има върху транспортните системи?
    Безпилотните автомобили разчитат на данни от GPS, карти, радар, лазери и камери. А свързан с интернет, автономен (без шофьор), споделен, приспособен за конкретните нужди електрически автомобил ще използва Big Data, за да разбере моделите на мобилност и да координира движението на автомобила в пространството и времето.

    Как ще се отразят тези промени на потребителите и на различните индустрии?
    Автомобилната индустрия или ще се трансформира и подкрепи безпилотните автомобили и споделената мобилност или ще рухне. Ще възникнат нови компании. Що се отнася до потребителите, те ще се радват на по-добра мобилност на по-добра цена.

    Какъв беше първият Ви автомобил, каква кола карате в момента и как ще се придвижвате в бъдеще?
    Първата ми кола беше Volkswagen Beetle1969. Като студент в Калифорния имах Chevrolet, който беше с оборудване за къмпинг. Днес карам Cadillac CTS. В бъдеще няма да притежавам или шофирам собствена кола. Ще използвам услуга, предлагаща свързан с интернет, автономен (без шофьор), споделен, приспособен за конкретните нужди, електрически автомобил.

    Интервю: Детелина Калфова

    Нагоре
    Отпечатай
     
    * Въведеният имейл се използва само за целите на абонамента, имате възможност да прекратите абонамента по всяко време.

    преди 1 час
    ЕК стартира Алианса за критично важните лекарства
    Целта е да се предотврати недостига на лекарства от критично значение
    преди 2 часа
    ЕС ограничава плащанията в брой до €10 000
    ЕП прие нови правила за борба с прането на пари и финансирането на терористични организации
    преди 3 часа
    Мъск обеща по-евтини електромобили
    След като компанията отчете най-големия спад на приходи от 2012 г. насам
    преди 19 часа
    България е 1-ва в Европа по брой заети жени в технологичния сектор
    36% са момичетата в училищата с професионални направления „Компютърни науки“, „Приложна информатика“ или в профил „Софтуерни и хардуерни науки“
    преди 19 часа
    IWG добави 867 нови локации в световен мащаб през 2023 г.
    Тенденцията бизнесът да се насочва към хибридни работни решения набира скорост, като IWG договаря почти двойно повече локации в сравнение с 2022 г.
    преди 19 часа
    ЕП прие директивата относно работата през платформа
    За първи път се въвежда регулация за използването на алгоритми на работното място