сряда, 22 май 2024   RSS
    Барометър | Региони | Компании | Лица | Назначения


    30975 прочитания

    Шефът, който плаща на служителите си да отидат на почивка: Пътуването стимулира креативността

    Основателят на калифорнийската компания thinkParallax Джонатан Ханвит пред Economy.bg
    06 февруари 2015, 15:05 a+ a- a

     „Компания плаща по 1500 долара на служителите си, за да пътуват до мечтана дестинация”. „Тази компания не само дава отпуска на служителите си, но и им плаща за нея”. Подобни заглавия в различни международни медии преди няколко месеца накараха много хора по цял свят благородно да завидят на служителите на малката калифорнийска криейтив агенция thinkParallax.
    Компанията дава на всеки един от екипа по 1 500 долара и допълнителен почивен ден, за да пътува до място, където никога не е бил. Единственото, което се изиска от него, е да разкаже в корпоративния блог за своето пътешествие и да направи презентация в офиса. Служителите се възползват от атрактивното предложение и пътуват до Нова Зеландия, Мачу Пикчу, Пуерто Рико, Германия, Холандия. Експериментът продължава няколко месеца, като почти всяка седмица има някой, който пътува.
    Идеята класира thinkParallax сред най-иновативните места за работа през 2014 в подреждането на американското бизнес издание Fast Company. Експериментът е отразен и в множество издания, сред които Huffington Post и Ad Week.

    Свързахме се по Skype със съоснователя на компанията Джонатан Ханвит, за да ни разкаже откъде му е хрумнала идеята и как се е отразил нестандартния експеримент на работата в агенцията му.

    За идеята зад нестандартния експеримент

    Джонатан, как ви хрумна идеята да изпратите служителите си на платена от вас ваканция в друга страна?
    Пътувам всяка година в чужбина, откакто станах на 18 години. Виждам неща, които никога не съм виждал. Казвам си: „Ха, виж, как го правят тук”. Така ти хрумват съвсем различни идеи. Получаваш съвсем нова перспектива за нещата.
    Моят партньор в агенцията, която стана и моя съпруга, е от Холандия. Срещнах я, докато пътувах. Ние и двамата сме големи застъпници на идеята да се пътува.
    Смятам, че като пътуваш, се сблъскваш с нови предизвикателства, принуден си да комуникираш с различни хора и по-различен начин, научаваш нови неща за културата, храната, дизайна, архитектурата, начина на живот. Всичко това ти го прилагаш по някакъв начин после в живота си. На лично или професионално ниво това ти дава изцяло нова перспектива.

    Ние си имаме заделен малък бюджет за професионално развитие, като посещение на конференции или др. И така миналата година си помислихме защо да не пробваме с тази идея. Критериите бяха: служителите ни да отидат някъде, където не са били преди това. Смятам, че това е много важно. Да отидеш някъде, където не си бил, за да ти хрумнат нови идеи. Другото условие беше всеки от офиса да отиде на различно място, като всеки пазеше своята дестинация в тайна. Никой не знаеше къде отива другият. До голяма степен си зависеше от тях какво ще посетят. Важно беше, когато се върнат, да опишат в блога ни преживяванията си и да направят презентация в офиса.

    Нашият проджект мениджър посети Мачу Пикчу. Тя сподели, че никога не е мислила, че ще отиде там и ще успее да се изкачи там. Това за нея беше нещо велико. Беше постигнала нещо немислимо за нея. И когато се върна към работата си, която включваше големи проекти, тя каза: „След като успях да стигна там, значи мога да се справя и с това”.
    Един от дизайнерите ни пътува до Берлин, друг до Пуерто Рико. Те бяха много впечатлени от изкуството, културата и архитектурата. Така че при тях резултатите бяха по-осезаеми. Почерпиха вдъхновение и идеи, които впоследствие включиха в работата си.
    Според мен всеки човек си има определено място, което е нужно да посети, за да продължи да се развива в зависимост от отговорността в работата му.

    Колко служители имате и колко от тях се възползваха от това предложение?
    Имаме десет служители и всички пътуваха. Тази година ще го направим отново, но ще го променим малко. Вече имаме 12 служители, но мисля, че всички ще се включат. Но не е задължително.

    Ще има ли продължение експериментът?

    Значи ще продължите с експеримента?
    Да, ще продължим и тази година. Разликата е, че служителите ни ще трябва да пътуват сами, защото последният път повечето от тях пътуваха с партньорите си. Според мен, ако си сам, това ще те принуди наистина да обърнеш внимание на повече неща, което ще ти даде по-добра перспектива. Защото когато си с някого, се разсейваш. Освен това в един от дните те ще трябва да направят нещо за общността, към която се присъединят. Няма условие какво да е. Могат да отидат в училище и да преподават. Могат да събират боклук на плажа. А за мен ще дам възможност на служителите ми да изберат къде да отида, като не ми казват. Ще го планират и аз просто ще отида на летището.

    Има ли в резултат на този експеримент повече желаещи да работят за вашата компания?
    Около 1000 души от цял свят ми изпратиха имейли, че биха искали да работят за нас. Не можем да наемем всички, разбира се. Но това, което се случи, е, че кандидатите ни са доста по-добри от преди. Около 5 души от по-големи агенции се присъединиха към нас, което никога преди не се е случвало. Така че медийното внимание определено си каза думата.

    Как приехте това медийно внимание?
    Забавно е, но смятам, че дава на хората нова перспектива какво друго биха могли да направят за стимулиране на служителите си. Много хора ми писаха, че това не би могло да се случи в страните им, че работодателите не биха направили това за служителите си. Отговарям им, че това всъщност не е кой знае какво.
    Имам приятел, който е собственик на ресторант. Попитах го, защо не пробвате същото. Имате 15-16 служители. Защо не им дадете по 100 долара и не пращате всяка седмица по един от тях в някой ресторант в различен град. Няма да ви струва много. Но те ще се върнат с много нови идеи, а и така ще повишите ангажираността им. Мисля, че всеки може да направи това взависимост от типа на бизнеса му.

    За пътуването като пътуване към себе си и към другите

    Какво Вие лично научихте от многобройните си пътувания?
    За мен няма нищо по-ефикасно, което да ме вдъхнови за нови идеи, от това, да бъда на ново място с нови хора с нова култура. Например когато бях на 20 години, пътувах до Испания, Португалия и Мароко. Дадох си сметка, колко различно беше там. Осъзнах, че нищо не може да ми даде повече от това да видя как живеят хората на други места. Много хора мислят по този начин, но просто никой не го прави и с мисъл за работата си.

    Много хора си мислят: да, да пътуваш е прекрасно. Пътуването може да ми помогне да се науча по-лесно да разрешавам проблеми, да се науча да комуникирам по-лесно. Те обаче не се замислят, че по този начин придобиват умения, които могат да използват за работа.
    Аз имам срещи по цял ден и с всякакъв тип хора – от много консервативни до 20-годишни. Чувствам се обаче суперкомфортно, справяйки се в различни ситуации с различни хора. Пътуването ме научи на това. Не мисля, че щях да успея, ако просто си живеех тук цял живот и следвах рутината. Така че и на лично и на професионално ниво пътуването стимулира креативността ми.

    Съветът към останалите работодатели

    Какви други идеи сте пробвали за стимулиране на креативността на служителите си?
    Традиционните неща – конференции, уоркшопове, онлайн уроци. Смятам, че на хората им хрумват идеи по два начина – когато са сами или в група. Ние например направихме стена в офиса и когато ти хрумне някаква идея просто я записваш върху нея. Няма лоша идея. Според мен ако създадеш среда, където хората се чувстват сигурни и им е комфортно, това ще стимулира креативността.

    Какъв съвет бихте дали на други работодатели, които искат да повишат ангажираността на служителите си?
    Ние сме крейтив агнеция и подпомагаме различни корпорации по отношение на корпоративната социална отговорност. Освен всичко друго големите компании ни наемат, за да им помогнем с ангажираността на служителите им. Подготвяме програми за ориентация на нови служители, организираме събития или кампании за служители. Така че имаме голям опит с ангажираността на служителите.
    Според мен не е нужно да следваш това, което всеки прави. Важно е да имаш предвид демографията на служителите си, какво би ги вдъхновило и задържало да останат да работят при теб. Работим с различни компании и виждам, че това, което работи при технологична фирма, може да не проработи при енергийна компания.
    Считам, че ако покажеш на даден служител, че е ценен и е важна част от екипа, то това ще го направи много по-успешен.

    Нагоре
    Отпечатай
     
    * Въведеният имейл се използва само за целите на абонамента, имате възможност да прекратите абонамента по всяко време.

    преди 2 часа
    Пазарът на индустриални площи в София навлиза в нова фаза
    Пазарът на производствени и складови площи в София забавя темпото си в началото на годината, а наемните нива се стабилизират за първи път от края на 2021, сочи нов доклад на Cushman&Wakefield Forton
    преди 3 часа
    EY: България е сред малкото страни в ЕС с ръст на чуждите инвестиции през 2023
    У нас са реализирани 27 инвестиционни проекта, които са осигурили близо 2000 нови работни места миналата година, показва нов доклад
    преди 4 часа
    Ето кои са най-говоримите езици в Европа
    54% от българите говорят поне един чужд език, сочи ново проучване
    преди 5 часа
    БНБ: Не се наблюдава прегряване на ипотечния пазар в момента
    Централната банка обаче затяга правилата за отпускане на ипотечни заеми