Целта ни е през 2015 да утроим бизнеса на Luxoft тук
За плановете на компанията в България, възможностите и заплахите за ИТ сектора у нас разговаряхме с Константин Конов - генерален директор на Luxoft за България
Точно преди година, февруари 2014, една от големите ИТ компании в Русия - Luxoft, откри свой център в София. Компанията е представена в 14 страни, работи чрез 18 развойни центъра по целия свят и 22 филиала, в които са заети над 8 300 души. Централата на Luxoft се намира в Цуг, Швейцария, а акции на компанията се търгуват на Нюйоркската фондова борса. Със стъпването си в България компанията обяви мащабни планове да наеме до края на 2015 около 400 ИТ специалисти у нас.
Каква беше първата година за компанията в България, успява ли да се разраства с планирания темп и какви са плановете и за 2015, разговаряхме с генералния директор на Luxoft за България Константин Конов, който е начело на компанията от ноември 2014.
Преди да се присъедини към Luxoft, Конов е бил ръководител в Hewlett Packard (HP) Global Operations Center за България - основният център за IT операции на HP за EMEA (Европа, Близкия Изток и Африка). Той е бил част от екипа на компанията от самото й стъпване в България и е участвал в нейното развитие и налагане в България. Сега отново поема подобно предизвикателство.
Каква беше първата година на Luxoft в България и успява ли да се разраства според плановете?
Г-н Конов, една година, откакто Luxoft е в България. Каква беше тази една година за компанията? 2014 беше много динамична за Luxoft. Това е годината, в която компанията започна своята дейност в България. Като всеки нов бизнес, тя е свързана с много нови предизвикателства, но и с много ентусиазъм за тяхното преодоляване. Бих я окачествил като доста положителна годината за Luxoft и бизнеса ни тук. Също така успяхме да се включим и в някои социални инициативи, като подпомагане на деца на социално слаби семейства по повод началото на учебната годината, така че в общи линии мога да кажа, че сме доволни.
Когато компанията влезе в България, дадохте заявка да наемете 400 човека в София до края на 2015. В момента колко специалисти е екипът ви тук? Към момента може да се каже, че вървим по план. Имаме над 120 служители и сме доволни от темпа, с който се развива компанията през тази една година.
Успявате да разраствате компанията с темпа, с който сте планирали? За момента – да, като нашите планове, разбира се, са за значително увеличаванe на бизнеса на компанията през тази година в България.
Какви специалисти имате в офиса в София и по какви проекти работят те? Основният бизнес на Luxoft е разработка на софтуер, така че основно набираме програмисти, висококвалифицирани, с широк кръг от специализация. Основните проекти, по които работим в момента, са от финансовия сектор и отчасти - от автомобилостроенето, но имаме амбиции да привлечем тази година нови проекти в сектори, в които Luxoft традиционно има силно присъствие.
Колко и какви специалисти ще наеме компанията през 2015?
Какви специалисти ще търсите тази година и като брой какво си поставяте като цел? Програмисти в доста широк спектър от технологии. Като брой не бих казал, но целите ни са да удвоим, дори да утроим размера на бизнеса в България. Разбира се, няма да абсолютизираме тези цифри. Ще растем с толкова, с колкото ни позволява пазарът.
Считате ли, че е постижимо да утроите екипа си? По принцип – да. Пак казвам, не можем да сме категорични, че това ще се случи в края на 2015, но да - нашите амбиции са такива.
Отворени ли сте за млади хора без опит, които вие да обучите, или търсите по-скоро изградени специалисти, които биха могли веднага да се присъединят и да започнат работа по проект? При стартиране на нов бизнес се започва с по-опитни специалисти, които имат съответно опит и са работили по проекти, за които ние търсим хора. Разбира се, в бъдеще, особено с плановете ни за разрастване на бизнеса, със сигурност ще търсим обучение и развитие на млади специалисти.
Преди да се присъедините към Luxoft бяхте част от екипа на НР, и то от самото й стъпване в България. Участвал сте в нейното развитие и налагане у нас. Сега отново участвате в такъв проект. Как се промени пазарът през това време? Да, аз участвах в изграждането на НР преди около осем години. Има доста прилики, но има и разлики. По това време ИТ пазарът не беше толкова наситен откъм компании, особено големи международни компании, които набираха хора. Така че в това отношение беше по-лесно, но имаше други предизвикателства. Сега основното предизвикателство е тази ситуация, в която се намираме - бум на търсене на ИТ специалисти на българския пазар.
Кое беше най-голямото предизвикателство тогава и кое е сега? И тогава, и сега най-голямото предизвикателството е да се намерят точните профили на пазара и да успеем да привлечем в България достатъчно стабилни проекти, които да развиват бизнеса тук.
Предлагат ли новите компании по-високи заплати и има ли риск нивата на заплатите на ИТ специалистите в България да достигнат нива, които ще направят изнасянето на бизнес в България неизгодно?
Миналата година беше много динамична в ИТ сектора. Много компании имаха планове за разширяване, влязоха и нови, сред които и вие. Някои от компаниите споделяха, че новите компании действат доста „агресивно” и предлагат доста по-високи възнаграждения. Аз не мога да кажа дали предлагаме по-добри условия. По принцип - да, има търсене на ИТ специалисти на българския пазар и това налага компаниите, които търсят такива специалисти, да бъдат по-агресивни, включително и в предлагането на заплати. Но всичко това се определя от пазара. Така че не бих казал, че Luxoft прави нещо по-различно, отколкото всички компании на нашия пазар. При всички случаи обаче Luxoft има сериозни амбиции за разрастване на бизнеса и дългосрочни планове, така че в това отношение има разлика между нас и други компании.
Едно от основните предимства на България е, че възнагражденията в страната са все пак по-ниски от тези в други държави. При тази голяма конкуренция и непрекъснатото нарастване на възнагражденията на ИТ специалистите мислите ли, че скоро ще стигнем лимита, където вече няма да е изгодно компания да пренесе бизнеса си в България. Близо ли сме до този момент? Има такава вероятност. И по-скоро въпросът не е толкова до повишаване на заплатите, колкото до наличието на специалисти на нашия пазар, което наистина е проблем. В тази връзка ние в Luxoft имаме стратегия, която включва привличането на чуждестранни специалисти, най-вече от Русия и Украйна на българския пазар. Това е един от начините да се реши този проблем. Но да, мисля, че имаме основания да се притесняваме за наличието на ресурс на нашия пазар.
Комбинацията от ограничен ресурс и нарастващи възнаграждения става все по-сериозна заплаха за развитието на сектора? Да, но все още пазарът в България и съотношението инвестиция – печалба е доста добро в сравнение с други държави в Източна Европа. В това отношение нещата са добре. По отношение наличието на ресурс на нашия пазар, на подготвени ИТ специалисти и програмисти, наистина имаме основания да се притесняваме.
По какво си приличат и различават България, Румъния и Полша?
Вие имате офиси в редица държави, но би било интересно да направите сравнение между България и Румъния и Полша, които също са част от ЕС. Luxoft има големи центрове в Полша и Румъния. В тези две държави ситуацията е сходна донякъде с България по отношение на търсене и предлагане. Тоест търсенето е по-голямо от предлагането. Пазарите обаче са много по-големи, което им дава известно предимство при реализацията на по-мащабни проекти. От друга страна, както вече споменах, в България съотношението цена на инвестиция към печалба е най-добро, така че това дава някакво предимство на България по отношение на проектите, които могат да бъдат реализирани в България.
И България е предпочитана дестинация дори и пред по-големи пазари? Да, стига да е възможна реализацията в България на такъв проект чисто като обем.
За плановете за релокация на служители от Русия и Украйна и пречките, които компанията среща в България
В предишен наш разговор г-н Дмитрий Лошчинин, президент и изпълнителен директор на Luxoft, разказа за плановете на компанията за релокиране на специалисти от Русия и Украйна. Приключи ли този процес, или той е постоянен? Luxoft е една от компаниите, които имат ясна стратегия за релокиране на специалисти от Украйна и Русия в ЕС. България също е част от тази стратегия и до момента се изпълнява успешно.
Колко човека сте успели да релокирате тук? Към момента не са много, но трябва да споменем, че има и доста административни трудности в процеса. Особено сравнявайки с някои източноевропейски държави, които са в ЕС. Това донякъде е нелогично, имайки предвид, че на пазара имаме недостиг на такива ресурси – висококвалифицирани специалисти. Но позитивното е, че последните няколко седмици разбрахме за инициатива в Министерство на икономиката за облекчаване на процеса, което за нас би било много положително. Това е нещо, което всички очакват. Знаем, че и други компании имат намерение да използват и привличат чуждестранни специалисти извън ЕС в България, така че това е общ проблем, който всички ИТ компании поставят.
Бизнесът, най-вече ИТ компаниите, отдавна настояват за облекчен режим за издаване за разрешение за работа за специалисти извън ЕС, тъй като в момента този процес е повече от шест месеца, скъп и сложен, а разрешението е само за три години. Каква е процедурата в Румъния или Полша например? В Румъния не мога точно да кажа, но в Полша например процесът е много улеснен. Особено за граждани на Украйна и донякъде на руски граждани. Може би отнема около два пъти по-малко време.
Отразява ли се ситуацията в Русия и Украйна на плановете на компанията?
Ситуацията в Русия и Украйна как се отразява на плановете на компанията? Ние не сме зависими пряко от политическата ситуация в Русия и Украйна. Компанията е международна и има за цел да развива своя бизнес в световен мащаб. Не бих казал, че има пряка връзка между ситуацията в Русия и Украйна, която е много неприятна за всички, включително и за компанията, тъй като Luxoft е широко представена в тези държави. Плановете ни за релокация са всъщност отпреди да се случи тази ситуация. Амбициите на Luxoft са да бъде международна компания и да диверсифицира бизнеса си в цяла Източна Европа. Така че в случая тези събития не оказват пряко влияние върху процеса на релокация, който ние сме планирали.
Ако се видим отново след една година, какво бихте искал да можете да кажете, че се е случило през 2015? При всички положения ще се радваме, ако сме успели да осъществим нашите амбиции за разрастване в мащабите, в които споменахме. И сме успели да привлечем проекти в България, които са значими за нас и за бизнеса в България. Общо взето, мисля, че ако успеем да постигнем тези цели, ще имаме сериозни основания да сме доволни.
Как EIT Manufacturing – най-голямата европейска мрежа за иновации в индустрията, помага на българските стартъпи и предприятия да пробият на чуждите пазари – Михаил Станев, старши мениджър „Бизнес развитие и иновации“ в организацията, пред Economy.bg
Кои са най-големите предизвикателства, как могат да бъдат решени, къде е мястото на устойчивостта и каква е прогнозата за 2025 г., споделя Влад Вита, съветник по политиките на Ecommerce Europe