вторник, 16 август 2022   RSS
    Барометър | Региони | Компании | Лица | Назначения


    22714 прочитания

    Какво е да работиш в IBM?

    IBM дава огромни възможности, но и много изисква - Петя Писарска, HR Leader за България
    15 октомври 2009, 17:46 a+ a- a

    Петя Писарска е завършила „Счетоводство и контрол” в УНСС, макар че още във втори курс осъзнава, че това не е нейната професия. Решава да се насочи към областта на човешките ресурси по време на магистратура й в Англия, където специализира „Управление на услугите”. Интересът й бил провокиран от това, че в тази сфера често се излиза извън стандартите и се изисква много гъвкавост, търпение и креативен подход. След като се дипломира, се прибира в България и започва работа в областта на човешките ресурси. Привлича я работата в международна среда и кандидатства в IBM.

    ”Минах през няколко интервюта и вече от близо три години съм тук”, описва пътя си към IBM Петя Писарска -   HR Leader  за България в компанията. Днес е убедена, че е намерила международна компания в истинския смисъл на думата. „Всеки от нас работи с екип, който не е изцяло тук локално. Сблъскваме се с различни хора и култури”, споделя тя. Казва, че компанията е изключително динамична, а много от задачите не са строго профилирани. Обикновено са свързани с поне няколко проекта и екипа. Затова и компанията търси гъвкави и динамични хора, отдадени на работата си и с огромно желание за развитие. “Защото IBM  дава огромни възможности, но и много изисква”, обобщава Петя Писарска.
     

    Г-жо Писарска, откога съществува IBM България?
    IBM България е основана през 1937 като International Business Machines. Томас Уотсън-старши лично открива IBM България. Първият Генерален директор беше д-р А. С. Ангелов. Той ръководи компанията до принудителното й закриване през 1971. На 5 май 1994 IBM България е основана отново. Четири поколения българи са израснали с IBM България.
     

    IBM е най-голямата в света компания за информационни технологии със 70-годишна лидерска позиция в подкрепа на българските компании да правят иновации. Днес повечето от водещите компании в България въвеждат решения на IBM и базират своите дългосрочни стратегии на концепции и продукти на IBM. В света „по заявка”, в който промените се случват по-бързо и по-непредвидено отвсякога, IBM помага на фирмите да останат конкурентноспособни, да набират скорост, гъвкавост и устойчивост да се справят с тенденциите на пазара.

     

    IBM е водещ ИТ доставчик на българския ИТ пазар и има капацитета да отговори на потребностите на своя широк кръг от клиенти с квалифицирани професионалисти и над 20 бизнес партньори, които обхващат цялата страна и основните индустрии. Teхнологиите, патентите и ноу-хау на IBM подкрепят най-важните икономически процеси и индустрии в България като банковия сектор, отбраната, приватизацията, правителствените организации, производството, телекомуникациите и дистрибуцията.
     

    Какъв вид специалисти работят в IBM България?
    Повечето хора, когато чуят IBM, правят асоциация с компютри, което не е съвсем вярно. Преди няколко години IBM продаде звеното си, което се занимаваше с компютри на Lenovo, и се фокусира в сферата на услугите. За да се предоставят тези услуги, хората и екипите в компанията са много разнообразни: това са инженери, консултанти, софтуерни специалисти, търговци,  маркетинг специалисти, финансови специалисти, счетоводители. При нас работят професионалисти в областта на прокюрмънт, различни бизнес услуги, софтуерни и хардуерни решения. Най-общо казано, компанията в Българя е разделена на две - IBM България и IBM Global Delivery Center. Центърът беше основан през 2007 и се занимава с аутсорсинг, като обслужва клиент на IBM. В момента в него работят около 450 човека.

     

    Мотивира ме възможността да работя за най-голямата ИТ компания в света

    Бойчо Делевски, мениджър „Софтуерни продукти и решения” в IBM България

    Това, което ме накара да се присъединя към IBM преди десет години и все още ме мотивира, е възможността да работя за най-голямата ИТ компания в света. През 1999 започнах като търговец за малкия и среден бизнес. IBM е компания, която задълбочено и структурирано развива служителите си, дава им възможност да виждат своята перспектива за професионално развитие и да бъдат водещи специалисти в своята област. Аз лично вярвам, че съм един от примерите за подобно развитие. От 2008 ръководя отдела за софтуерни решения и продукти, който е отговорен за продажби, реализация и поддръжка на отношения с клиенти във всички индустрии и области в България. Портфолиото ни е огромно и включва над 14 000 продукта, подпродукта и продуктови семейства.
    Вижте видео с Бойчо Делевски

    Как бихте описали какво е да работиш в IBM?
    IBM е изключително динамична компания и бих казала международна в истинския смисъл на думата. Всеки от нас работи с екип, който не е изцяло тук локално. Сблъскваме се с различни хора и култури, с различен начин на мислене и изказ дори. Компанията е изключително интересно организирана вътрешно, с много изисквания към хората. Непрекъснато има обучения. Много от задачите на всеки един човек не са строго профилирани. Обикновено са свързани с поне няколко проекта и екипа и това не позволява на човек да се отпусне или да му стане безинтересно. Аз лично, откакто съм в IBM, не съм имала ден, в който да кажа: „Днес е толкова спокойно, нямам почти нищо да правя”. Непрекъснато  се променят и се усъвършенстват процесите и системите, с които работим, организацията на работата, изискванията към всеки един от нас. Изключително важно е поставените задачи да бъдат изпълнени в срок. А хората, които работят при нас, са много различни и не бих могла да ги сложа под общ знаменател, но всички те са динамични, гъвкави, позитивни, отдадени на работата си и с огромно желание за развитие.

    В момента имате ли свободни позиции и какви?
    В IBM България има прокюрмънт център, който е изключително важно звено. През него преминават абсолютно всички покупки, без значение дали става дума за компютри, маси, офис материали, сървъри, услуги, работа с партньори. Прокюрмънт звеното в България обслужва цяла Европа, Латинска Америка и Южна Африка и в него работят около 150 човека. В момента имаме отворени позиции в този отдел, както и в Global Delivery Center. Търсим хора и за позиции, които са свързани с настоящи проекти на компанията, като някои от тях са по-специфични и изискват технически умения или проджект мениджмънт познания. Всички актуални отворени  позиции могат да се видят в нашия сайт.

    Какво предвиждат плановете ви до края на година?
    В момента имаме около 30 отворени позиции и със сигурност ще се разширяваме. Постоянно се стремим да привличаме талантливи и амбизциозни хора.

    Какъв е процесът на подбор в IBM?
    Първият етап е скрининг на документи, който се извършва автоматично чрез системата, която използваме. Тя проверява дали критериите, които сме заложили като основни, присъстват в профила на човека. Следващата стъпка е да се разгледат документите и да се поканят одобрените кандидати на интервю.

    От една скучна професия IBM успява да създаде изключителна динамика

    Ирена Антонова, Главен счетоводител в IBM България

    Работя в IBM България от повече от три години и половина. Да си ангажиран с финансовата стабилност и интерес на компания от такъв мащаб е изключителна отговорност и сериозно предизвикателство. Динамиката и разнообразието в работата ми дават сериозна мотивация. Ежедневно комуникирам с хора от цял свят. От една скучна професия IBM успява да създаде изключителна динамика. Опитът, който придобивам тук, за мен е безценен. Това, че мога да комуникирам с икономисти по света с всички средства за комуникация, които ни предлага компанията, и да координирам това със законовата рамка в България е изключителен шанс за мен.
    Вижте видео с Ирена Антонова

    Как протича едно интервю за работа в IBM?
    Интервютата обикновено протичат под формата на разговор. На тях присъстват човек от отдел „Човешки ресурси” и мениджърът на звеното, към което е позицията. Стремим се да дадем на кандидата повече информация за компанията и позицията, както и ние да го опознаем. Вярваме, че за да се чувства добре един човек и да работи ефективно, не трябва да започва работа с погрешни очаквания и представи. Неговите и нашите очаквания трябва да са на близко ниво. След това интервю се прави анализ между представителя на отдел „Човешки ресурси” и съответния мениджър. В зависимост от нивото на позицията в йерархията, както и от изискванията за нея, е възможно да има допълнително интервю, на което да се провери доколко се владее даден език или какви специфични технически умения има съответният кандидат. Ако става въпрос за мениджърска или тийм лидерска позиция, се изисква втора среща,  на която присъства обикновенно следващият в йерархично отношение мениджър. След това се взема финално решение и следва предложение към избрания кандидат.


    Колко човека типично се конкурират за едно работно място?

    Стремим се броят на хората, с които се виждаме, да е по-голям. Обикновено кандидатите, които каним на интервю за една отворена позиция, варират между 7 и 15 човека, като техният брой разбира се зависи от това какво пише в техните CV-та.

    За кои позиции в IBM има най-голям интерес от страна на кандидатите?
    През последните месеци се увеличават кандидатурите, които получаваме най-вече за първоначални позиции. Наскоро имахме отворена позиция, която беше интересна, а не изискваше голям трудов опит. Имахме около 80 кандидатури.

    Какъв ръст е това в сравнение с миналата година?
    Доста повече. Миналата година имаше периоди, в които получавахме по 10-20 CV-та. Не за всички позиции обаче кандидатите в момента са много повече. Имаме специфични позиции, за които, независимо от икономическата ситуация, хората с нужните познания не са много и няма как да получим много кандидатури.

    Компанията предлага динамична и гъвкава среда за работа и развитие

    Благой Генадиев, ръководител отдел „Сервизна поддръжка” в IBM България

    Бих препоръчал IBM на моите приятели, защото фирмата предлага динамична и гъвкава среда за работа и развитие. В моя случай започнах работа в IBM Чехия преди четири години. След година се преместих в IBM България и оттогава досега съм сменил три позиции в различни отдели. Днес съм ръководител на отдел „Сервизна поддръжка”. Позицията е много отговорна както към компанията, така и към клиентите. В отдела има 20 човека, които отговарят за гаранционната и извънгаранционна поддръжка на пълната гама продукти, произвеждани от IBM. Това, което ме задържа в компанията, са хората и фактът, че компанията дава възможност за развитие и обучение на всеки в сферата, в която работи в момента или желае да се развива за в бъдеще.
    Вижте видео с Благой Генадиев

    За кои например е трудно да намерите подходящите хора?
    Например счетоводители с втори западен език, който да се владее на много високо ниво. На подобна позиция работата е комплексна и отговорна. И се изисква много добро владеене на езика, защото се налага комуникация и работа с документи на съответните езици. Това е  проблем, защото обикновено човек или е добър икономист или счетоводител, или владее добре език. Двете неща заедно са рядкост.

    Променят ли се очакванията на кандидатите относно възнаграждението?
    Определено. Миналата и пó миналата година имаше много млади хора, без никакъв опит, но с огромни изисквания. Това ми правеше много лошо впечатление. Според мен човек трябва да има реална представа за това какво може да даде и какво може да изисква. В последните месеци като че ли се забелязва тенденция към по-умерени и реални очаквания от страна на кандидатите.
     

    Как въвеждате новоназначените служители в работата?
    Обикновено в ден първи новият ни колега преминава вътрешно обучение. То има за цел да даде първоначална обща представа за компанията – каква е вътрешната структура, към кого за какво може да се обръща, кои са основополагащите правила в компанията, системите, с които работим. След което се въвежда в работата, като се прикрепя към колега, който му обяснява какво и как следва да се прави. Ако няколко човека започват на една и съща позиция, преминават през теоретичен тренинг. На него в детайли се обяснява какво точно се изисква от тях, с кого ще комуникират, спецификата на работата. Обикновено то продължава около две седмици, след което преминават през практическа част. Оттам-нататък за всяка позиция има определени обучения, през които трябва да се премине, а впоследствие всеки сам може да избира и допълнителни тренинги и да се развива в посоката, в която иска.

    Имате ли стажантски програми?
    Нашите стажантски програми са целогодишни, не са ограничени във времето. Съобразени са с бизнес нуждите на компанията. Те са насочени към студенти и им даваме възможност да изготвят график, който им позволява да съчетават работата с обучението си. Човек може да остане на стаж и една година, стига проектът, по който работи, или департаментът, в който е, да имат такава нужда.

    Как се актуализират възнагражденията в IBM?
    IBM е компания, която се фокусира върху представянето на хората и това е основополагащо при актуализацията на възнагражденията. Идентифицират се хората, които полагат усилия, работят с голямо желание, имат постигнати отлични резултати и потенциал. Целта е те да бъдат възнаградени най-високо.

    Как ги идентифицирате?
    Всяка една оценка се прави на базата на факти. Първо всеки човек се оценява сам. След това го оценяват мениджърът на звеното и функционалният мениджър и се получава обратна връзка от неговите колеги. Това се случва веднъж годишно. Информацията се обобщава и се обсъжда с всички въвлечени страни. След това се поставя маркерът и се определят хората с най-голям потенциал и тези, които имат най-големи постижения през годината. Това е основополагащ фактор и при развитието,  и при възнаграждението.
     

    Нагоре
    Отпечатай
     
    * Въведеният имейл се използва само за целите на абонамента, имате възможност да прекратите абонамента по всяко време.

    преди 7 часа
    На децата в Лондон ще бъдат предложени допълнителни ваксини срещу полиомиелит
    Вирусът е открит в отпадните води на града, както и в тези на Ню Йорк
    преди 8 часа
    Sofia Angels Ventures с инвестиция в Digistain с технология за борба с рака
    Това е четвъртата инвестиция на българския фонд
    преди 9 часа
    Годишната инфлация през юли е 17,3%
    От началото на годината инфлацията е 11,3%, показват данните на НСИ
    преди 10 часа
    София е домакин на FinX
    Най-голямото събитие у нас за инвестиции и иновативни финансови технологии ще се проведе в SoftUni
    преди 11 часа
    SeedBlink с офис в България придобива Symbid
     Двете платформи са допринесли с над 110 млн. евро инвестиции в 250 стартиращи предприятия
    преди 11 часа
    Германия отбелязва 75% ръст на пътуващите с влак на къси разстояния
    От части това се дължи на въведения евтин билет от €9 месечно
    преди 12 часа
    Китай понижи две основни лихви
    Китайската народна банка инжектира и значително количество пари в брой в икономиката