Един от първите електромобили, които се движат по улиците на София, е Peugeot iOn на Societe Generale Експресбанк. От пролетта на 2011 с него са изминати 3300 км. „Ако не смятаме амортизацията на автомобила, разходите за енергия са два-три пъти по-малко отколкото, ако беше на бензин или дизел”, разказа Мартин Заимов - председател на Надзорния съвет на Societe Generale Експресбанк и председател на Българската асоциация на електрическите превозни средства. Досега електромобилът на Societe Generale Експресбанк се зарежда в паркинга на банката в специално пригодено за целта устройство. Той обаче вече може да се зарежда и на обществени места, тъй като в София са монтирани първите зарядни станции.
Вижте видео с Весела Шаранкова – изпълнителен директор на FULLCHARGER България
„Зарядните станции работят посредством предплатени карти, чрез които всеки краен клиент получава иденитикационен номер. Така той се регистрира в системата и става разпознаваем за всички устройства, независимо в коя част на света се намират. Когато електромобилът е включен в станцията, капакът се затваря, а освобождаването става отново посредством картата”, обясни Весела Шаранкова – изпълнителен директор на FULLCHARGER България. Компанията е част от международната FULLCHARGER International, която оперира в над 23 държави. В София ще има седем зарядни станции - на площад „Народно събрание”, между храм-паметника „Св. Александър Невски” и сградата на Столична община, на бул. „Македония”, две точки на бул. „Ал. Стамболийски” и до БНБ. Проектът е пилотен, но тенденцията е да се прехвърли и в други градове на България.
Зарядните станции на FULLCHARGER са три вида. При първо ниво пълното зареждане отнема между 5 и 8 часа в зависимост от автомобилния производител. Второ ниво зарядни станции правят пълната зарядка между 2 и 4 часа, а третото - до 25 минути.
Вижте видео с Мартин Заимов - председател на Надзорния съвет на Societe Generale Експресбанк и председател на Българската асоциация на електрическите превозни средства
„Първо и второ ниво са подходящи за междублокови пространства и обществени паркинги. В София те са изградени на територията на „Синя зона” и собствениците на електромобили ще се възползват от възможността да паркират безплатно”, допълни Весела Шаранкова.
С едно пълно зареждане на батерията електромобилите изминават между 150 и 170 км. Това струва от порядъка на 11 лева. „Придвижването с електромобил е около два пъти по-евтино спрямо другите видове горива. Автомобил, който се движи на дизел със среден разход 6,5 литра на сто и цена 2,52 лева, ще измине 1500 км за 246 лева. Същите километри с електромобил ще струват 108 лева”, пресметна Шаранкова.
Вижте видео с Илия Левков – председател на УС на Индустриален клъстер „Електромобили”
В момента електромобилите в София са едва 10-15. Всички превозни средства в България, които се задвижват на ток по думите на Илия Левков – председател на УС на Индустриален клъстер „Електромобили”, са около 1100. Според него, за да се увеличи броят на електромобилите у нас, са необходими стимули, както в останалите европейски страни. „Ние от две години декларираме, че е необходимо най-малко безплатно спиране в „Синя зона”. Европейска практика е да се предоставя директен стимул за първите електромобили. Например във Франция и Германия той варира около 5000 евро, а в Англия е 6000 паунда. Както и данъчни стимули – нулева ставка ДДС, нулев данък прехвърляне, по-нисък общински данък и винетни такси”, обясни Илия Левков. Според него българинът иска многофункционален автомобил. Електромобилът не е такъв и затова той трябва първо да мине през бизнеса и общините. „Това, което бизнесът ще предпочете, е да се придвижва за 3 лева на 100 км. Ние трябва да покажем, че това е правилната посока”, категоричен е председателят на УС на Индустриален клъстер „Електромобили”.
В България търсим AI и хардуерни инженери, специалисти по компютърно зрение и хора, които разбират от автономна навигация и роботика – Борис Искрев, изпълинтелен директор на базираната в Калифорния компания, пред Economy.bg