петък, 29 март 2024   RSS
    Барометър | Региони | Компании | Лица | Назначения


    13329 прочитания

    Allterco: Много се говори за „Интернет на нещата”, но малко компании имат готови устройствата

    Димитър Димитров, изпълнителен директор на компанията, създател на системата за управление на дома SHE и умния часовник за деца MyKi, пред Economy.bg
    21 юли 2016, 09:28 a+ a- a

    Технологичните иновации на български компании са рядко явление. Тази година обаче на най-голямото изложение за потребителска електроника в света – CES в Лас Вегас, имаше и български представител. Allterco Robotics – дъщерно дружество на българската компания за телекомуникации Allterco, представи на форума "умния" детски часовник MyKi, който дава възможност на родителите да поддържат постоянна връзка с детето си и да разполагат с информация в реално време къде се намира то.
    Преди дни компанията собственик обяви, че планира публично предлагане на Българска фондова борса в средата на септември. Набраните средствата ще се използват основно за производство и реализация на системата за автоматизация и контрол на дома SHE и иновативния детски часовник MyKi, както и за оборудването на развоен център за разработка на нови устройства от сегмента на „Интернет на нещата”.
    Allterco обединява 11 компании в областта на телекомуникациите и технологиите. Основната й дейност е в сферата на мобилните услуги. Групата развива дейност на 3 континента с офиси в София, Сингапур, Куала Лумпур, Лас Вегас, Букурещ, Белград и Скопие и предлага услугите и продуктите си в още над 15 държави. Групата има над 100 служители от повече от 10 националности.

    Economy.bg разговаря с изпълнителния директор на Allterco Димитър Димитров, за да разбере повече за потенциала на „Интернет на нещата” и планираното излизане на борсата.

    Кой е Димитър Димитров?
    Защо листване на БФБ?

    Г-н Димитров, предстои ви излизане на борсата през септември. Вие сте втората българска ИТ компания, която предприема подобна стъпка през последната година. Защо решихте да потърсите финансиране от Българска фондова борса?
    За нас това е едно естествено продължение на развитието на нашия бизнес. Това е възможност да разширим дейността на компанията, да достигнем до нови пазари, да разширим продуктовата гама. Като българска компания сме добре запознати с регулациите у нас и решихме, че бихме могли успешно да наберем финансиране през Българска фондова борса. Освен това емисията, която пускаме, е малка и не смятаме, че тя би могла да представлява интерес на външните пазари и борси.

    Значи засега изключвате възможността да търсите финансиране от по-голяма борса?
    За момента да.

    Очакваното финансиране достатъчно ли ще бъде за реализация на инвестиционните ви планове?
    Смятаме, че ще бъде достатъчно, за да реализираме плановете си.

    Как точно планирате да инвестирате набраните средства?
    Две са основните посоки: излизане на нови пазари, което е свързано с повече разходи за наемане на допълнителен персонал и за промотиране на продуктите ни на новите пазари. Allterco е многопрофилна интернационална компания с различни продукти. Част от тях са свързани с микроразплащанията през мобилни телефони. Имаме и нова услуга за разплащане чрез кредитни карти. Изключително важно за нас е и новото ни направление, свързано с „Интернет на нещата”. Тук също искаме да разширим предлагането извън пазарите, на които вече сме стъпили. Така че двете направления са: разширяване на пазарите и подобряване и увеличаване на продуктите и услугите, които предлагаме.

    Къде ще се инвестира набраният капитал?

    В момента на кои пазари присъствате?
    Присъстваме на доста пазари. В Европа компанията има офиси със служители, освен в България, в Румъния, Сърбия, Македония и в момента стартираме нова дейност в Косово. Имаме офиси също в Сингапур, Куала Лумпур и в САЩ. Отделно тези офиси обслужват много мобилни оператори по света, вкл. в Тайланд и Виетнам. Работим и с оператори в Хърватска и Унгария. Покритието на услугите, които предлагаме, достига около 500 млн. души.

    На кои нови пазари искате да стъпите?
    Искаме първо да разширим присъствието си на пазарите в Източна Европа, където смятаме, че ще бъдем по-конкурентни. Това са Унгария, Чехия и Полша. След това планираме да стъпим и на пазарите в Западна Европа – Германия, Франция и Англия. Много интересни за нас са пазарите в Южна Америка. Считаме, че продуктите и услугите ни там ще намерят пазар.

    В Азия и САЩ с какви продукти и услуги присъствате?
    Основната дейност на компанията още със стартирането й преди 15 години са услуги за мобилните оператори – изграждане на портали, билинг услуги с добавена стойност, нотификации. Това е основният продукт, който ние предлагаме на всички пазари.

    Тези пазари не са ли твърде наситени?
    Но са и твърде големи. Винаги има място за иновативни начини на работа.

    Какви са предимствата и предизвикателствата на работата с мобилен оператор?

    Навсякъде ли използвате модел на работа с мобилен оператор?
    Да, по принцип основният модел, с който работим, е през мобилен оператор.

    Какви са предимствата на този модел на работа?
    Основното предимство на този модел е, че мобилният оператор вече има изградена клиентска база. Той има начин за връзка с потребителите. Предизвикателство пред мобилните оператори е на тази база да предложат все повече продукти и услуги, за да повишат печалбата си. Ние като компания се стремим да разработим продукти, които да бъдат интересни за тях и техните потребители. Предимство на работата с мобилните оператори е, че пести средства за рекламна кампания. На ден подобна капания в Европа би ни струвала, колкото разходите за разработка на продукт за цяла година. Ползвайки мобилните оператори, ние ползваме тяхната възможност бързо и лесно да достигат до потребителите, а също и тяхната изградена мрежа от магазини.

    А какви са предизвикателствата?
    Основното предизвикателство е да убедиш операторите в своя продукт и да докажеш, че ти си най-добрият. Второто е скоростта, защото това са големи структури и като всички големи организация и тук процесите са по-бавни.

    С кои продукти или услуги ще стъпите на новите пазари?
    При всички положения с продуктите, свързани с „Интернет на нещата”. Това са контролерите за автоматизация на дома и детския часовник. Скоро в тази сфера ще имаме и нови продукти. Имаме интерес да предложим цялото портфолио, но това невинаги е възможно.

    Ще разширява ли компанията екипа си?

    Част от набраните средства ще инвестирате и в разширяване на екипа. Колко служители имате в момента?
    На всички пазари може би имаме около 120 служители. В България са 90. Ще има нужда от нови хора. За излизане на нови пазари с нови продукти ще са ни нужни хора за поддръжка на клиентите, както и специалисти по продажба.

    Колко нови служители планирате да назначите?
    До края на годината очакваме в България да назначим 15-20 нови служители. В рамките на следващата година се надяваме да удвоим екипа. На останалите пазари също предвиждаме между 50 и 100% увеличаване на екипите.

    Какво представлява системата за управление на дома SHE?

    От доставчик на услуги с добавена стойност вие постепенно се ориентирахте към продуктите. Защо се наложи това?
    Това, което предлагаме всъщност е услуга. Контролерът за автоматизация на дома всъщност е мобилен домашен рутер. Той може да бъде поставен навсякъде. Чрез него мобилните оператори предлагат услугата автоматизация на дома на техните клиенти. Хардуерът е една малка част от работата ни. Той просто е връзка на клиента с услугата, така че потребителят да може да контролира дома си.

    С какво вашият продукт за автоматизация на дома е по-различен от съществуващите на пазара?
    Анализирайки пазара, създадохме услуга за автоматизация на дома с помощта на контролера She. Той обединява няколко функции в едно.Той може да действа като интернет рутер за дома.

    Но рутери предоставят и самите мобилни оператори, които предлагат Интернет за дома?
    Но те трябва да го предоставят по някакъв начин. И го правят чрез обикновен рутер или чрез USB. Тук идеята е, че няма нужда от нищо повече. Самият контролер е с интегрирана SIM карта вътре и потребителят не си закупува нищо допълнително. Той може да управлява климатиците в дома, да измерва температура, 18 различни видове опасни газове, може да контролира телевизията. Всички подобни системи предлагат сигурност, но ако спре токът, контролерът спира да работи и сигурността не е гарантирана. Затова ние добавихме и батерия в рутера. Така, когато спре токът, в рамките на 12 часа контролерът продължава да работи и да предлага охранителни функции за дома.

    Каква е цената на вашата система за автоматизация на дома?
    За момента още не може да я обявим, но е много по-ниска, отколкото цената на конкурентните продукти.

    Системата не е ли в продажба в момента?
    В момента сме в преговори с мобилни оператори, тъй като ние не предлагаме системата на крайни потребители.

    Как работи детският "умен" часовник?

    Разработвате и детски „умен” часовник. Защо точно такъв продукт?
    Оттам започнахме. Това е серия от нови устройства, които предстои да се появят на пазара. Мислим за подобни устройства за домашни любимци. Мобилният оператор предлага стандартните си услуги чрез детския часовник. Ние му даваме възможност да достигне до нови потребители, които иначе няма с какво да бъдат заинтересовани. Часовникът много отдавна се предлага на пазара. Той беше пуснат през декември миналата година. Предлага се от Mobiltel в България на цена от 29 лв. Той е като електронен часовник, през него може да се провеждат обаждания – родителят може да се обади на детето, както и детето на родителя. Важното е, че родителят може да лимитира кой може да се обажда, а и също на кого детето да звъни. Има и вграден GPS, което дава информация на родителя къде се намира детето. Може да се заложат зони за сигурност и ако детето ги напусне, да се получи сигнал. Има и история, за да се види къде е ходило детето. Може да се следи и физическата активност на детето.

    Ще оборудвате развоен център за разработка на устройства в сегмента на „Интернет на нещата”. С какъв екип ще работите? Ще имате ли нужда от нови служители?
    Една от компаниите на холдинга Allterco Robotics изцяло се занимава с „Интернет на нещата”. Имаме екип и той ще расте. В момента си партнираме с два университета. Много се говори за „Интернет на нещата”, но към момента няма много готови устройства. Това е предимство за нас, защото ние вече имаме такива устройства.

    Как оценявате потенциала на ИТ пазара у нас?
    Търсенето е по-голямо от предлагането на кадри. Трудно е да се намерят добри програмисти на средно и високо ниво, защото обикновено те са заети вече. Пазарът е много е конкурентен.

    Нагоре
    Отпечатай
     
    * Въведеният имейл се използва само за целите на абонамента, имате възможност да прекратите абонамента по всяко време.

    преди 15 часа
    ТИЗ започва паневропейски интермодален проект с италианската Gruppo UniRetiCon
    Целта е у нас да бъдат създадени различни интермодални платформи
    преди 16 часа
    Авиационният сектор у нас е достигнал на 92% нивото си от преди COVID пандемията
    85% от самолетите на българските авиокомпании са работили на пазари извън България
    преди 17 часа
    Български хляб достига до 10 европейски държави с Lidl
    Пловдивският производител „Хебър” инвестира близо 15 млн. евро в 2 нови производствени линии
    преди 18 часа
    Над 10% ръст на пътуванията на българи в чужбина през февруари
    Увеличават се и посещенията на чужденци у нас, показват данните на НСИ
    преди 21 часа
    Предлагат индустриалните паркове само за един вид производства
    С промените в закона ще бъде създаден нов тип специализиран парк