понеделник, 29 април 2024   RSS
    Барометър | Региони | Компании | Лица | Назначения


    3878 прочитания

    ЕК глоби Google с рекордните 2,42 млрд. евро

    Санкцията е заради злоупотреба с господстващото положение на интернет търсачката
    27 юни 2017, 13:38 a+ a- a

    Европейската комисия глоби Google с 2,42 млрд. евро за нарушаване на антитръстовите правила на ЕС. Google е злоупотребил с господстващото си положение като машина за търсене, като е дал незаконно предимство на друг свой продукт — услуга за сравнително пазаруване.

    Дружеството трябва да прекрати тази практика в срок от 90 дни. В противен случай ще му бъде наложена глоба в размер до 5% от среднодневния световен оборот на Alphabet, дружеството майка на Google.

    "Google злоупотреби със своето господстващо положение като машина за търсене, като промотира своята собствена услуга за сравнително пазаруване в резултатите от търсенията за сметка на „изблъскването“ надолу на услугите на конкурентите му. Съгласно антитръстовите правила на ЕС действията на Google са незаконни. Google е лишил другите дружества от възможността да се конкурират въз основа на качествата на своите продукти и да разработват иновативни продукти. И което е най-важното, Google е лишил европейските потребители от истински избор на услуги и от пълноценно ползване на предимствата на иновациите", подчерта еврокомисар Маргрете Вестегер, която отговаря за политиката в областта на конкуренцията.

    Основният продукт на Google е машината за търсене Google, която осигурява на потребителите резултати от търсения, като те заплащат за услугата със своите данни. Близо 90% от доходите на Google са от реклами.

    През 2004 Google излезе и на отделния пазар на услугите за сравнително пазаруване в Европа чрез продукт, който първоначално се наричаше Froogle, през 2008 беше преименуван на Google Product Search, а от 2013 е известен като Google Shopping. Продуктът дава възможност на потребителите да сравняват продукти и цени онлайн и да идентифицират оферти на онлайн търговци от всякакъв вид, включително онлайн магазини на производители, платформи (като Amazon и eBay) и други продавачи.

    Когато Google навлезе с Froogle на пазарите за сравнителни услуги вече имаше няколко установени фирми. Данни от Google от този момент показват, че дружеството е било наясно, че пазарното представяне на Froogle е било сравнително слабо (във вътрешен документ от 2006 се посочва, че "Froogle simply doesn't work"/Froogle просто не работи).

    За да бъдат конкурентоспособни, услугите за сравнително пазаруване разчитат много на трафика. По-големият трафик води до повече кликове и генерира по-големи приходи. Освен това по-големият трафик привлича повече търговци, които искат да включат своите продукти в услуга за сравнително пазаруване. Като се има предвид господстващото положение на Google в общите търсения в интернет, неговата машина за търсене е важен източник на трафик за услугите за сравнително пазаруване.

    От 2008 на европейските пазари Google започна из основи да променя стратегията си за пробив на своята услуга за сравнително пазаруване. Стратегията му почиваше върху господстващото положение на Google при общите търсения в интернет, а не върху конкуренция въз основа на качествата. Google системно е поставял на по-предно място своята собствена услуга за сравнително пазаруване. Google е изблъсквал надолу конкурентните му услуги за сравнително пазаруване в списъка на резултатите от търсенията.

    Доказателствата сочат, че конкурентните услуги за сравнително пазаруване, класирани най-напред, средностатистически са се появявали едва на четвърта страница от резултатите от търсенето, а останалите — още по-назад.

    Това означава, че поставяйки на видно място само своята собствена услуга за сравнително пазаруване и изблъсквайки надолу конкурентите, Google е предоставил на собствената си услуга значително предимство в сравнение с конкурентните ѝ услуги.

    Възприетата от Google практика е равносилна на злоупотреба с господстващо положение в общите търсения в интернет посредством задушаване на конкуренцията на пазарите на услуги за сравнително пазаруване. Господстващото положение само по себе си не е незаконно съгласно антитръстовите правила на ЕС. Дружествата с господстващо положение обаче носят специална отговорност да не злоупотребяват с мощните си позиции на пазара, като ограничават конкуренцията — било то на пазара, на който имат господстващо положение, или на отделни от него пазари.

    В днешното решение се заключава, че Google има господстващо положение на пазарите за общи търсения в интернет в цялото Европейско икономическо пространство (ЕИП), т.е. във всички 31 държави от ЕИП.

    По отношение на Google е установено, че от 2008 е имал господстващо положение при общите търсения в интернет във всички държави от ЕИП, с изключение на Чешката република, в която господстващото положение е установено от 2011. Тази оценка се основава на факта, че машината за търсене на Google държи много големи пазарни дялове във всички държави от ЕИП, които в болшинството от тях надхвърлят 90%.

    Наложената от Комисията глоба от 2.42 млрд. евро отчита продължителността и тежестта на нарушението. Глобата е изчислена въз основа на стойността на приходите на Google от неговата услуга за сравнително пазаруване в засегнатите 13 държави от ЕИП.

    По-специално в решението от Google се изисква просто да спазва принципа за осигуряване на равно третиране на конкурентните му услуги за сравнително пазаруване и на неговата услуга. Google трябва да прилага същите процеси и методи за позициониране и изобразяване на конкурентните му услуги за сравнително пазаруване в страниците с резултатите от търсене в Google като използваните за неговата собствена услуга.

    Срещу Google могат да бъдат предявени граждански искове за обезщетение за причинени вреди пред съдилищата на държавите членки от всяко физическо или юридическо лице, засегнато от неговото антиконкурентно поведение.

    Новата Директива на ЕС относно обезщетенията при нарушения на правото в областта на конкуренцията опростява процедурата и прави по-лесно за засегнатите от антиконкурентни практики да получават обезщетения.

    Комисията вече на два пъти е стигала до неокончателното заключение, че Google е злоупотребил с господстващото си положение, като съответните случаи все още се разследват. Те се отнасят до:

    1) операционната система Android, по отношение на която Комисията има опасения, че Google е задушил избора и иновациите при редица мобилни приложения и услуги, като е преследвал цялостна стратегия по отношение на мобилните устройства, целяща защита и разширяване на господстващото му положение при общото търсене в интернет; както и

    2) AdSense, по отношение на който Комисията има опасения, че Google е ограничил избора, като е попречил на уебсайтове на трети страни да се снабдяват с реклами, свързани с дадено търсене, от конкуренти на Google.

    Комисията продължава също така да проучва третирането от страна на Google в неговите резултати от търсения на други специализирани услуги за търсене, предлагани от Google.

    Днешното решение е прецедент, който определя рамката за преценка на законността на този тип поведение.

    Нагоре
    Отпечатай
     
    * Въведеният имейл се използва само за целите на абонамента, имате възможност да прекратите абонамента по всяко време.

    преди 3 часа
    От 1 май: Нова самолетна линия ще свързва Истанбул със София
    Нискотарифната Pegasus Airlines ще има полети 3 пъти в седмицата
    преди 3 часа
    Изкуственият интелект има потенциал да революционизира научните открития
    Нуждаем се от нов Европейски институт за изкуствен интелект в науката, съветват академиите Европейската комисия
    преди 3 часа
    Fitch потвърди рейтинга на България
    Липсата на стабилно правителство и потенциално дългите преговори за съставяне на коалиция биха могли да забавят влизането в еврозоната след 2025, предупреди агенцията
    преди 4 часа
    Летище София с нов безмитен магазин
    Той е най-големият за безмитна търговия в България
    26 април 2024, 14:45
    ОИСР: 15-годишните у нас с по-ниски очаквания за завършване на висше от връстниците си по света
    Социално-емоционалните умения са решаващи за академичния успех, професионалната реализация и качеството на живот на младежите, сочи проучване на ОИСР