Броят на професионалните гимназии в страната нарасна с още една. Този път на фокус са дигиталните умения. Училището е продължение на концепцията на СофтУни за това как трябва да изглежда съвременното образование. Свързахме се със Светлин Наков, основател на СофтУни, за да научим повече за проекта. Ето какво сподели той пред екипа на Economy.bg:
Екипът на СофтУни отваря гимназия. Защо решихте да стартирате такъв проект и ще се признава ли дипломата от това учебно заведение за диплома за средно образование? Работата по училище за дигитални технологии е наша стара мечта и вече повече от година работим по този проект. Оказва се, че някои деца от малки са се насочили ясно и показват много силен интерес към определени неща. Примерно аз още на 12 години не ставах от компютъра и то не за да играя игри, а за да програмирам. Има специализирани училища за музикални изпълнители. Музикалното училище - ами там се набляга на свиренето, не се набляга толкова на математиката. В спортното училище се набляга на спорта. Защо да няма дигитално училище, където да се набляга на дигиталните умения? Решихме, че този път трябва да се съобразим с държавните изисквания, тъй като целта ни е не само да дадем професия, но и средно образование на учениците. Извървяхме дълъг път – сграда, процедури за учителски състав, за учебни програми. Но идеята е готина! Искаме да направим гимназия, в която хората да придобиват съвременни дигитални практически умения, да им дадем професия още от училище.
Какво да очакват учениците от обучението в гимназията? Вижте какво сподели Светлин Наков, съосновател на СофтУни пред Economy.bg.
Кои са основните направления, в които учениците ще могат да се профилират? Гимназията за дигитални умения има три профила. От есента ще стартира по една паралелка от всеки от тях присъствено и вече онлайн - колкото се запишат и си вземат изпитите. Първата е програмиране и софтуерни технологии. Тя ни е най-голямата мечта! Бях участник в Комисята, която работеше с Министерството за дефиниране на изискванията за професия „приложен програмист“ и държавните изисквания бяха осъвременени така, че тези, които учат в професионални гимназии, да излизат с умения, отговарящи на търсенето на компаниите. Втората паралелка е „Графичен дизайн и мултимедия“. Тук целта е да се изграждат хора, които могат да правят дизайн - и концептуален, и рисуване. Искаме да развием мисленето им като дизайнери, а не само да „цъкат“ на фотошоп и други специализирани софтуери. В този профил ще се наблегне на комбинацията от изкуство и технология. Видеообработка, създаване на филмчета, персонажи по игрите – всичко това може да се изучава от ученици на тази възраст. Третият профил е дигитален маркетинг и предприемачество. В него учениците ще се занимават с това как се развива дигитален продукт, как се маркетира. Вярвам, че това са трите най-важни и най-търсени професии в дигиталния сектор в България и очаквам наистина да има голям интерес. Честно казано, първите коментари, които получих от познати, бяха „Защо не съм сега 8-и клас, да дойда в тази гимназия“.
Как ще бъде организирана останалата част от учебната програма? Нашата концепция е да подготвим учениците много повече за живота, отколкото традиционните училища. Те ще учат социални умения, ще се занимават с практически проекти: ще ги разработват, ще ги защитават, както един ден в живота ще правят. Ще си взаимодействат помежду си в екип. Такива неща, които в традиционното образование не са много добре приети. Разбира се, ние ще спазваме изискванията на държавата, защото трябва да сме лицензирани. Никой родител няма да иска детето му да учи в неакредитирано училище и да остане без диплома за средно образование. Една от задачите на това училище е да направи интересни, съвременни и донякъде дигитализирани тези учебни предмети, които традиционно се считат за скучни, сухи и т.н. Ето например физиката може да се направи толкова интересна! Учениците биха могли да направят проект за дронове, да сметнат със софтуер различни физични величини, да моделират някакви процеси от физиката, а не просто да решават едни задачи или още по-лошо - да наизустяват някакви въпроси, както често се прави. Искаме хората да мислят. Да им развием мисленето, да им развием уменията за решаване на проблеми. Уменията за доставяне на практически смислен за реалността резултат, а не чак толкова теоретично зазубряне на материал. В обучението разбира се, ще се стараем да включваме нови технологии, нови подходи и най-вече да правим нещата интересни за децата. Да ги мотивираме, защото знаем, че истински добрият учител намира начин да направи интересен часа, да заинтригува учениците и да ги накара да учат с вътрешно желание, а не с пръчката.
Как ще се справите с подбора на учители? За да е добро образованието, според мен то трябва да е добре финансирано и учителите да се подбират по това, че наистина тая професия е за тях и преподават с вдъхновение, а не по дипломи, по връзки. Ако си кажем: „Ще вземем тая женица, защото няма какво да яде“, тя ще научи децата ни на същата безпомощност. Това няма да се случва при нас. В СофтУни винаги сме имали концепция за подбиране на лектори и търсим постоянна обратна връзка. Ако се случи някой лектор да не е достатъчно добре подготвен или да не пасва на хората, това се вижда много бързо. Ако се случи да имаме кофти учителка по география, ми ще я сменим. Нещо, което в едно държавно училище просто няма да се случи. Аз затова не харесвам толкова много държавните училища, защото – хубава идея, но тя се грижи не за образованието, тя се грижи за социалния комфорт на учителите и директорите, които гледат да спазят буквата на изискванията, но не мислят какво дават на учениците. В съвременния свят потребността от образование изпълнява няколко роли. Едната е възпитателна – да научим тия хора на ценности, да ги научим на дисциплина, на всякакви такива неща. Втората е да ги научим да мислят.
За реализирането на проекта и приема в гимназията вижте какво сподели Светлин Наков, съосновател на СофтУни пред Economy.bg
Предвижда се и онлайн форма на обучение. Тя как ще се реализира? Какво означава да учиш онлайн. Това означава, че ти се дават електронни уроци, добре разписани с видеа. Ти се самоподготвяш вкъщи и се явяваш на изпити няколко пъти в годината. Като минимум всеки учебен срок по няколко дни, може би седмици, ще трябва да прекараш в София, за да се явиш на изпит присъствено. Това могат да го предложат и държавните и общинските училища, но технологично коства повече усилия. Тези уроци трябва да бъдат записани. Освен това учителят трябва да обръща внимание на тези хора онлайн и като цяло на тези индивидуални програми и подходи в държавното образование се гледа с лошо, защото създават допълнителна работа. Онлайн обучението дава възможност деца от цялата страна дори от малки градове и населени места, където компютри и компоти много-много не се различават. Учениците биха могли да изберат да учат само в СофтУни Светлина онлайн или като допълнение към образованието си в друга гимназия. Не препоръчвам втория ватиант, защото ученето като обем часове ще нарасне много. Някои сигурно ще се справят, но не всички.
Как става приемът в гимназията и каква е таксата за обучение? Приемът в гимназията е отворен и към днешна дата. От сайта човек си подава документите, явява се на някакъв тест, който е по-скоро логически – обща култура да го наречем и мислене. Има примерен тест на сайта, така че могат да го разгледат и родителите. Не е нужна според мен някаква специална подготовка, но все пак искаме грамотни деца, за да имат капацитета да учат това, за което са се записали. След приема предстои интервю на живо с кандидатите и техните родители, защото знаем, че до голяма степен родителят взима решение на тая възраст. След това тези, които ги приемем и одобрим, ще имат възможност да се запишат, като заплатят таксата. Не можахме да го направим безплатно. За момента разходите са твърде големи, за да можем да си го позволим. Така че сме се целили в това да го направим достъпно, т.е. нашата такса, която е около 500 лв. за присъствено и около 300 лв. за онлайн, е сред най-ниските за частното образование. Това е на месец. Годишната е около 5 хиляди, като се раздели на 10 месеца, което е ориентировъчната продължителност, се получава тая такса. Препоръчвам да се запишат деца, които имат истински, автентичен интерес към тези неща. Надяваме се да имаме повече кандидати, отколкото места, но не знаем какво ще стане. Истината е, че това е нов проект. Няма откъде да имаме информация какъв ще е интересът. Какво ще е състезанието между учениците и т.н. Сигурно някои ще се изплашат от таксата. За съжаление, не можем да я махнем.
Предвидили ли сте стипендии? На този етап сме предвидили няколко стипендии. Смятаме индивидуално да решаваме този въпрос според това колко талантливи деца ще дойдат и с какви възможности. Възможно е и някоя друга пълна стипендия да дадем, въпреки че аз не съм фен да е абсолютно безплатно, защото човекът не усеща какво му даваш. Може малко да плати, но да е ангажиран.
Колко деца планирате да приемете присъствено в първия випуск? През есента смятаме да пуснем само 3 паралелки. Около 60 деца присъствено.
Със сухопътния Шенген стоките ще пътуват по-бързо и с по-малко администрация, разходите за бизнеса ще са по-ниски, а хората ще получават по-свежи продукти – Вигинтас Шапокас, управител на BILLA България, пред Economy.bg