вторник, 19 ноември 2019   RSS
    Барометър | Региони | Компании | Лица | Назначения


    8014 прочитания

    Чиповете, произведени в базата ни в София, присъстват във всеки автомобил

    Силвен Коло, управител на „Мелексис България“, пред Economy.bg
    19 февруари 2018, 15:11 a+ a- a

    В началото на февруари белгийският производител на чипове и сензори за автомобилната индустрия Melexis обяви, че разширява бизнеса си у нас. Компанията, която присъства в България от 2000, ще инвестира около 75 млн. евро за период от 5 години в базата в София и ще разкрие над 300 нови работни места до 2022.

    За плановете и предизвикателствата пред белгийската компания у нас Economy.bg разговаря със Силвен Коло, управител на „Мелексис България“.

    Силвен Коло започва кариерата си като дизайнер на чипове във "Филипс" в Кан, Франция, през 1998. Година по-късно се присъединява към екипа на "Мелексис Белгия" като продуктов инженер. През 2005 се премества в подразделението на Melexis в България, където ръководи екипа от продуктови инженери, преди да поеме управлението на производството през 2007. Коло става управител на "Мелексис България" през 2013.

    Кой е Силвен Коло?
    "Ще продължим да растем и да инвестираме сериозно тук".

    Г-н Коло, Melexis присъства на пазара у нас вече 18 години. Каква е равносметката за този период? Доволни ли сте от инвестицията си тук?
    Да, доволни сме от инвестицията си. Стъпихме тук през 2000 с екип от 50 души. Фокусът ни беше дизайн и разработване на микрочипове основно за автомобилния сектор. За тези 18 години растем постоянно. В момента сме над 400 души – дизайнери и голям R&D екип. Освен това вече произвеждаме и тестваме чипове. През миналата година сме направили и тествали над 600 млн. чипове тук, което е значителен прогрес за нас. И ние сме доволни.

    Наскоро обявихте планове за разширяване на инвестицията си в София. Защо решихте да увеличите обема на бизнеса си тук?
    Решението да разширим бизнеса си в София се базира първо на историята ни тук. За последните 18 години имаме отлични постижения. Дойде моментът, когато Melexis като успешна компания глобално трябваше да вземе решение как да продължи да расте. В процеса на анализ на възможностите за разрастване решихме, че в София ще продължим да растем, като използваме местната експертиза и силния екип, който имаме. Ще продължим да растем и да инвестираме сериозно тук.

    Обмисляхте ли възможността за разширяване в други локации в България или в региона?
    Всяко разширение минава през процес на оценка, като се анализират плюсовете и минусите на всяка локация. Но решението за София беше много логично. Защото базата тук може да поеме планирания растеж.

    Планирате ли да откриете завод в друга локация у нас?
    Не, в България не планираме да откриваме други бази. София е локацията, където искаме да растем.

    Колко нови работни места планира да разкрие „Мелексис България“ и за какъв тип специалисти?

    Споменахте, че имате над 400 служители.
    Да, 425.

    Колко нови работни места планирате да разкриете с разширението?
    Ще разширим екипа според нуждите на бизнеса ни глобално. Работната сила тази година ще бъде увеличена с над 150 души. Ще продължим да растем и в бъдеще в зависимост от бизнес нуждите ни, но като цяло идеята е постепенно да открием между 150-200 нови работни места до 2022.

    От какви специалисти ще имате нужда?
    Търсим всякакъв тип специалисти за всякакъв тип работа. За основната ни дейност търсим инженери, техници, оператори. Също така всякакъв тип специалисти, които помагат бизнесът да върви по отношение на HR, финанси, администрация, ИТ, управление на верига доставки.

    Имате и R&D център тук. Колко голям е екипът му и планирате ли да разширите и него?
    Планираме да разширим производството, като добавим над 200 машини. Това ще позволи удвояване на продукцията ни. R&D екипът ни е около 130-150 души, които разработват чипове. Ние сме истински R&D, разработваме чипове от нулата, т.е. измисляме решения за потребителите. Планираме постепенно да разширим и този екип. Тази година ще добавим още 30 души, което е ръст с 20%. Ще продължим и през следващите години в зависимост от глобалния ни растеж.

    "Пазарът на кадри в София и в България като цяло е предизвикателство.....Проучваме как да привлечем хора и от съседните на България страни."

    Срещате ли трудности да намерите точните кадри в България?
    Пазарът на кадри в София и в България като цяло е предизвикателство. Но успехът, който имаме от 2000 досега, показва, че е възможно да се намерят хора. Има голяма конкуренция на пазара, на който ние оперираме – електроника, микроелектроника, автоматизация, механика. Страната има добри традиции в техническите специалности. Също има много инвеститори в аутомотив сектора и това стимулира изграждането на нови таланти в тези индустрии. Историята ни тук показва, че можем да намерим опитни хора. Но не разчитаме само на това. Работим и по други канали за набиране на кадри. Сътрудничим си с университети, за да привлечем наскоро завършили студенти. Имаме такава програма за наемане на току-що дипломирали се.

    С кои университети си партнирате?
    Основно с техническите университети в София, но и в цялата страна. Наемаме ги и ги включваме във вътрешна програма за обучение, за да ги подготвим за работа възможно най-бързо. Поставяме сериозен фокус също върху т.нар. „меки умения“, защото не е достатъчно само да си най-добрият експерт. Имаме нужда от хора, които могат да следват корпоративната култура на Melexis.
    Друг елемент от подбора ни е свързан с регионалната перспектива. Проучваме какво трябва да направим за да привлечем кадри и от региона – не само от България, но и от съседните страни.

    От кои страни?
    От Балканите – Румъния като част от ЕС, но проучваме също и страни извън ЕС като Сърбия или Македония.

    Какъв процент от служителите ви са българи и съответно от страни от региона?
    Понастоящем служителите ни са основно местни. Мисля, че в екипа имаме хора от 8 националности, но над 95% от тях са българи.

    Как плановете за въвеждане на дуално обучение могат да помогнат за адресиране на предизвикателството с недостига на кадри?
    Дуалната система е добро, но краткосрочно решение. Има непосредствена нужда от технически кадри и тази система може да допринесе за ускорената им подготовка. Но това трябва да бъде направено по начин, който ще позволи на тези ученици да излязат на пазара на труда със съзнанието, че пазарът се променя много бързо. Днес човек не може да върши една работа цял живот. Сменяме работните си места постоянно.

    Имате ли опит с дуалната система?
    Не, в момента тя не е във фокуса ни. Работим с университети от една страна, но и също по STEM Science Technology Engineering & Mathematics инициативи. Защото смятаме, че светът като цяло и в частност България и Европа има нужда от инженери, технически кадри, учени. Вярваме, че можем да допринесем за тяхната подготовка.

    "Присъстваме във всеки автомобил".

    Какво произвеждате в София и за кои клиенти?
    Произвеждаме, всъщност тестваме, чипове. Освен чипове тестваме и пластини. Тестваме чипа на две нива: на етап доставка, когато още не е пакетиран, и след това, когато е почти готов продукт или когато е пакетиран.

    Къде се произвеждат тогава чиповете, ако вие само ги тествате?
    Работим с доставчици в процеса на производство, което е характерно за компании в нашия бизнес. Доставчиците на пластини, с които работим, са базирани в Малайзия, САЩ, Германия, Франция, а чиповете се асемблират в Азия. Ние тестваме чипове за всички ключови играчи в аутомотив бизнеса. При доставчиците ниво 1 и ниво 2 (Tier 1 и Tier 2) това са Sensata, Continental, Bosh, Denso, Valeo, също Lem, които имат база в България.
    Присъстваме във всяка кола. Обичаме да казваме, че средно по 10 наши чипа се падат на кола.

    Със самоуправляващите се автомобили броят на вашите чипове в колите ще се увеличи ли?
    Доста неща се автоматизират, а това изисква много чипове и сензори. Melexis е специалист при сензорите и сензорните решения, които правят автоматизацията възможна. Това е като човешкото тяло – усещате нещо и реагирате. Същият принцип важи и за двигателя на колата – той има нужда от сензори, за да може да се адаптира към средата и да реагира. Така че самоуправляващите се коли и всички тенденции при автомобилите, свързани с автоматизация, са много добри за нас, защото ще изискват доста сензори. Ние сме световен лидер при много видове сензори.

    Споменахте, че сте активни и извън аутомотив бизнеса. Какво точно правите?
    Около 90% от бизнеса ни е в аутомотив сектора, а 10% е извън тази индустрия. Искаме да разрастваме и другото ни звено. Например за Lem, които също имат база тук, доставяме апликации за сензори за ток. Те се използват основно в соларните панели. В момента не доставяме чипове за конкретни брандове смартфони. Но това е специфична ниша, която искаме да разработим със смартфон компаниите. Опитваме се да работим с всички.

    "Да започнеш да изграждаш бизнес от нулата в България може да е предизвикателство".

    Как виждате развитието на аутомотив сектора у нас в бъдеще?
    Аутомотив секторът тук вече е доста голям. Melexis е част от борда на Аутомотив клъстера. В него членуват около 130 компании. Над 35 хил. души са заети в аутомотив индустрията в България. Секторът е източник на значителни приходи. Ключови играчи като нас и Sensata продължават да инвестират тук, така че пазарът ще продължи да расте.

    Кои според Вас са основните пречки България да привлече автомобилопроизводител?
    Да започнеш да изграждаш бизнес от нулата в България може да е предизвикателство по отношение на работната сила например. За компании, които вече присъстват тук, е възможно да продължат да растат.

    Как привличането на автомобилопроизводител би се отразило на бизнеса ви и на индустрията като цяло?
    Привличането на автомобилопроизводител в България ще донесе престиж на страната. Освен престиж това може да провокира интерес. Но не мисля, че подобно развитие би могло да окаже пряк ефект върху бизнеса на Melexis тук.

    Нагоре
    Отпечатай
     
    * Въведеният имейл се използва само за целите на абонамента, имате възможност да прекратите абонамента по всяко време.

    преди 12 часа
    Премиерът заяви, че предложението за болничните няма да се внася
    Проблемът с фалшивите болнични ще бъде разгледан в рамките Националния съвет за тристранно сътрудничество
    преди 8 часа
    Estée Lauder придоби южнокорейска компания
    Американската компания се сдоби с марките Dr Jart+ и Do The Right Thing
    преди 11 часа
    Пазарът на нови автомобили в ЕС с 10-годишен рекорд
    През октомври са регистрирани почти 1,2 милиона нови автомобила в ЕС, България с над 9% ръст на годишна база
    преди 13 часа
    Калифорния прекратява покупката на автомобили от GM, Toyota и Fiat Chrysler
    Щатът се бори с президентската администрация за правото сам да определя нивото на вредни емисии, което да спазва
    преди 14 часа
    Япония одобри търговско споразумение със САЩ
    Предстои допълнително договаряне за премахване митата върху японските автомобили и частите за тях