Немската автомобилна компания VOSS Automotive ще инвестира 15 млн. евро в завод в с. Баховица, община Ловеч. Той ще стартира дейността си в средата на 2019, като се планира в него до 2020 да бъдат разкрити 1000 работни места. Компанията избира България сред над 22 държави. Тя ще произвежда компоненти за автомобилната индустрия в бившия завод на "Литекс моторс". Сред основните клиенти на концерна са Volkswagen и дъщерните му MAN и Audi, както и GM, Chrysler, Navistar и др. Немската компания вече е назначила първите си служители у нас, които в момента се обучават в Полша и Германия. VОЅЅ, открита през 1931, има дoĸaзaн oпит в пpoизвoдcтвoтo нa тpъбни вpъзĸи и ĸoмпoнeнти зa пъpвичнo вгpaждaнe в горивните, oxлaдитeлнитe, пневматичните и изпускателните cиcтeми зa леки и тeжĸoтoвapни aвтoмoбили. Компанията имa зaвoди в цял cвят - САЩ, Meĸcиĸo, Бpaзилия, Kитaй, Индия, Япония, Πoлшa и седалище в Германия, ocигypявaйĸи paбoтa зa пoвeчe oт 6000 дyши и отчита годишен оборот в размер от 545 млн. евро.
Защо VOSS Autmotive избра България за завода си, колко работни места и за какъв тип служители ще открие компанията у нас, и какъв е потенциалът на аутомотив индустрията в страната – Economy.bg попита д-р Щефан Ото, управляващ директор на VOSS Automotiv и Кай-Уве Ото, HR директор на компанията.
"България беше ясен фаворит при избора ни на локация".
Д-р Ото, защо VOSS Autmotive реши да открие завод в България? Щефан Ото: Причината да открием този завод е възможността за допълнителен растеж. Имаме нужда от нови производствени мощности, защо заводите, с които разполагаме в момента в Европа, вече са на ръба да изчерпат капацитета си. Затова преди около година и половина решихме да разширим производствените си мощности. Започнахме проучване. Имаме голямо предприятие в Полша, с което сме много доволни. Но и там капацитетът е вече на изчерпване. Пазарът на труда също. Най-важното за нас е работната сила. Търсехме пазар, където можем да намерим достатъчно служители. В първия етап на изграждане на завода ни планираме да открием 1000 работни места, което не е малко. Затова много важен критерий, естествено, беше наличието на мотивирана работна сила с добро образование и която по възможност говори един чужд език като немски или английски. Разгледахме различни страни и България беше фаворит.
Между кои други локации избрахте България? Кои са предимствата на страната ни в сравнение с други държави от Източна Европа? Щ.О.: Полша, разбира се, беше вариант. Разгледахме и някои по-екзотични страни като Индия. Философията ни обаче е local-to-local, т.е. да произвеждаме там, където е клиентът. Нямаше логика в евентуално производство в Индия за европейския пазар. Прегледахме всички страни в Европа, някои от тях посетихме. Но накрая България беше ясен фаворит, тъй като е член на ЕС и това е облекчение за нас, що се касае до мита и логистика. Най-важният фактор обаче беше наличието на работна ръка. Това беше причината, поради която проучвахме различни региони в рамките на България. Вярваме, че с региона около Ловеч сме намерили място със сравнително добра инфраструктура и пазар на труда, който предлага възможности за растеж за нас.
Каква е стойността на инвестицията? Щ.О.: В рамките на следващите две години ще инвестираме 15 млн. евро. Инвестицията ще е основно в машини и съоръжения. Имахме късмета – още един плюс за региона, да наемем вече налично производствено хале. Нямаше нужда да строим. Обикновено сами изграждаме заводите си и това не е проблем за VOSS, но отнема повече време, отколкото да наемеш налична сграда и да я преоборудваш. Така че инвестицията ще е предимно в инфраструктура и производствени средства.
"Доставяме за MAN, DAF, Scania, Daimler, а при леките автомобили - за Volkswagen, Audi, Ford, Opel".
Кога очаквате да започнете производство? Щ.О.: Ще бъдем готови още през второто тримесечие на 2019. Но в тази индустрия има определени стандарти за качество, които трябва да бъдат следвани. Нашите клиенти изискват например да е минала половин година преди да започнем серийно производство. Така че ще имаме готовност за производство през април, но готовност за серийно производство в средата или края на третото тримесечие на 2019.
Какво ще произвеждате в България и за кои клиенти? Щ.О.: Ние сме поддоставчик от ниво 1 (Tier 1), с други думи, доставяме директно на автомобилопроизводителите. Клиенти са ни всички големи производители на тежкотоварни коли в Европа, както и основните производители на леки автомобили. Доставяме за MAN, DAF, Scania, Daimler. При леките автомобили доставяме за Volkswagen, Audi, Ford, Opel. Всъщност всички известни производители на тежки и леки автомобили. Клиентите на продукцията ни в България ще бъдат същите.
Какво ще произвеждате у нас? Щ.О.: На първия етап ще произвеждаме SCR (селективна каталитична редукция) линии. Те позволяват отвеждането на вредни вещества Adblue, така че да се намалят изгорелите газове от дизеловите автомобили.
"В края на 2019 очакваме броят на служителите ни да нарасне до 400, а към 2020 той ще бъде удвоен, така че те да достигнат 1000".
Колко работни места ще откриете? Кай-Уве Ото: Ще има три етапа на назначение. Стартираме следващата година с около 200 служители. В края на годината очакваме броят им да нарасне до 400, а към 2020 той ще бъде удвоен, така че служителите ни да достигнат 1000.
От какъв тип служители ще имате най-голяма нужда? К.О.: Ние ще открием изцяло производствено предприятие. Това означава, че 80% от служителите ще са работници по производството, а останалите 20% ще са заети в администрацията. Организацията е типична за аутомотив сектора. Има две основни области – техническа и търговска. Хората ще бъдат ангажирани в осем направления: производство, качествен контрол, индустриален инженеринг, логистика (техническа област), а при търговската: финансов контрол, HR, ИТ и поръчки.
Много немски предприятия в България се оплакват от липса на кадри. Каква ще е вашата стратегия за привличане на специалисти в България? Може ли дуалното обучение да е решение? К.О.: Ние се определяме като различна компания (VOSS – the different company). Това означава, че ние правим много за нашите служители. Имаме добро име на пазара и съм сигурен, че не ние, а бъдещите ни служители ще намерят нас. Легендарната дуална система в Германия е добър трамплин, който искаме да пренесем като модел и в България. В тази връзка ще посоча, че неколкократно вече сме били отличавани като едно от най-добрите немски образователни предприятия, с което сме много горди. Знаем добре как функционира системата и имаме добри условия да я пренесем и в България.
"България е много атрактивна в момента. Свидетелство за това е, че много компании стъпват на местния пазар".
Как оценявате потенциала на аутомотив индустрията в България? Щ.О.: Знаем, че атрактивността на България за производители на авточасти през последните години се увеличи. Направи се много, за да бъдат привлечени компании от аутомотив сектора. Важна е и обвързващата и устойчива правна система. Като доставчик ние имаме интерес да осъществяваме нашия бизнес и да обслужваме добре клиентите си, за което се нуждаем от стабилна правна система. Важна предпоставка за това е членството в ЕС и работеща съдебна система. България е много атрактивна в момента. Свидетелство за това е, че много компании стъпват на местния пазар. Уверен съм, че в следващите години положителното развитие в страната ще продължи.
Как България може да привлече автомобилопроизводител? Щ.О.: Моето мнение според това, което чета в пресата, е, че е нужна инвестиционна подкрепа, площи, които да бъдат предоставени, и възможности за привличане на работна сила. Това в края на краищата са факторите, които привлякоха и нас. За автомобилопроизводителите, разбира се, е важно и инвестицията да си струва, което е най-важният критерий.
Как EIT Manufacturing – най-голямата европейска мрежа за иновации в индустрията, помага на българските стартъпи и предприятия да пробият на чуждите пазари – Михаил Станев, старши мениджър „Бизнес развитие и иновации“ в организацията, пред Economy.bg
Кои са най-големите предизвикателства, как могат да бъдат решени, къде е мястото на устойчивостта и каква е прогнозата за 2025 г., споделя Влад Вита, съветник по политиките на Ecommerce Europe