сряда, 19 юни 2019   RSS
    Барометър | Региони | Компании | Лица | Назначения


    5747 прочитания

    Bader инвестира 10 млн. евро в завод за кожена тапицерия за Audi, BMW и Mercedes в Русе

    Флориан Йозер, мениджър в немския производител на автоинтериор, пред Economy.bg
    10 декември 2018, 10:06 a+ a- a

    През ноември стана ясно, че немската компания Bader – един от най-старите и авторитетни производители на автомобилен интериор в света, планира да открие завод в Русе, в който да бъдат заети 700 души. В дунавския град компанията ще обособи фабрика за кожени тапицерии за автомобилни седалки. Целта е производството да стартира в края на лятото на 2019.
    Bader имат повече от 11 300 служители и производства на пет континента и са в топ 3 в света на компаниите за автомобилен интериор. Техни клиенти са водещи автомобилни производители като BMW, Mercedes, Audi и др.

    За да разбере повече за плановете на немската компания, Economy.bg разговаря с Флориан Йозер, мениджър в производителя на автоинтериор Bader.

    Защо Bader реши да открие завод в Русе?

    Флориан, защо Bader реши да открие завод в България?
    Разгледахме доста локации в Европа, преди да изберем подходящо място. Имаме силно представителство в Украйна. Решихме да разширим присъствието си в Източна Европа, но вече не в посока Украйна с оглед на рисковете там.

    Между кои други локации избрахте България?
    Направихме сериозно проучване, прегледахме икономическите показатели на страни като Босна и Херцеговина, Молдова, Сърбия и България.

    Кои са предимствата на България в сравнение с други държави от Източна Европа?
    България има много предимства. Заради обвързаността на лева с еврото тук няма валутен риск. Като страна член на ЕС тук се спазва европейското законодателство, което за нас е много важно. Има също добра подкрепа от страна на ЕС да откриеш бизнес в България.

    Защо избрахте точно Русе?
    Русе за нас се оказа важна локация, тъй като ни предложи доста предимства.

    Какви предимства?
    Срещнахме големи трудности да намерим добра локация в България. Имаме определени стандарти по отношение на сградата, която искахме да наемем, и беше трудно да намерим това, което търсим. Избрахме Русе, защото градът има добри традиции в текстилообработката. Ще открием шивашка фабрика и в Русе съзряхме предимства по отношение на намирането на персонал. Градът е средноголям и има добра администрация, която сигнализира, че ще ни подкрепи. Така решихме да открием завод в Русе.

    Посетихте ли други български градове?
    Да, бяхме в Сливен и в Стара Загора. Насочихме се към Северна България, защото смятахме, че ще е по-добре да сме по-далеч от София, където пазарът е вече доста наситен.

    Каква е стойността на инвестицията?
    Между 5 и 10 млн. евро.

    Какво ще произвежда Bader в Русе, за кои клиенти и колко работни места ще бъдат разкрити?

    Кога очаквате да започнете производство?
    Първата ни стъпка ще е да отворим шивашко училище или обучителен център. Това ще стане през март. Продукционното хале и офисът ще бъдат готови през лятото – юли или август, като първоначално ще започнем да обучаваме между 50 и 80 служители, така че в края на лятото да можем да започнем реално производство.

    Какво ще произвеждате всъщност в Русе и за кои клиенти?
    Нашият продукт е кожено покритие за седалки на луксозни автомобили, като Audi, BMW, Mercedes. Това са нашите три най-големи клиенти в Европа. Получихме също голяма поръчка от Skoda. Bader е един от големите производители на кожени покривала за автомобилни седалки в Европа. Имаме заводи за производство на кожи, за перфориране на кожи и за покритие на седалки.

    Колко работни места ще откриете?
    През първата година ще са около 200 служители, като крайната ни цел е те да достигнат 700-800 души.

    В какъв период?
    Ще зависи от това колко бързо ще получим нова поръчка. Ние сме доставчик в автомобилната индустрия и се опитваме да привлечем нови заявки за работа. В момента, в който получим средноголяма поръчка, ще я възложим на звеното в България.

    От какъв тип служители ще имате най-голяма нужда?
    Най-голямата част ще са шивачи, става дума за около 400 души. За подготвителния етап ще са ни нужни хора, които работят с машини за рязане на текстил. Ще имаме нужда и от машинни механици. За средния мениджмънт ще ни трябват ръководители на звена, като логистика, планиране, управление на качеството, производство, обучение, HR, финанси и ИТ.

    Много немски предприятия в България се оплакват от липса на кадри. Каква ще е вашата стратегия за привличане на специалисти? Може ли дуалното обучение да е решение?
    Дуалното обучение е най-доброто решение в това отношение. В Германия му отдаваме голямо значение, защото е един от опорните пунктове на нашата индустрия. Чрез практическото обучение се подготвят добри специалисти, които са в основата на всяко производство. Надявам се да можем да приложим тази практика и в България.

    Може ли България да привлече автомобилопроизводител?

    Как оценявате потенциала на аутомотив индустрията в България?
    Зависи до голяма степен от България, дали аутомотив индустрията ще продължи да се разраства. В Европа се наблюдава недостиг на кадри. Затова трябва да се изгради стабилен пазар на труда, който е атрактивен за населението на страната. Много хора заминават за Западна Европа и ако тази тенденция продължи, България ще изпитва трудности. Страната трябва да предложи атрактивни условия както за населението, така и за инвеститорите. Логистично България има добро разположение – на 1200 км отдалечена е от крайните ни клиенти.

    Как България може да привлече автомобилопроизводител?
    Унгария успя в това отношение. Румъния също, като тя имаше предимство с производството на Dacia. В Унгария заводи имат Audi и Mercedes. Много зависи от това как ще продължи да расте пазарът. Основният пазар не е в Европа, защото тук той вече е доста наситен. Така че на първо четене не ми се струва вероятно автомобилопроизводител да открие завод в България.

    Защо?
    Пазарът в Европа вече е наситен. Изграждат се заводи в Мексико, които да задоволят растящия американски пазар, особено в Южна Америка. Иначе най-голям ръст аутомотив индустрията в момента отбелязва в Китай.

    Според публикации в немски медии VW планира да открие завод в България, Турция или Румъния.
    Определено има подобни тенденции, например Mercedes тъкмо откри завод в Полша.

    Как ще се отрази на вас, ако България успее да привлече автомобилопроизводител?
    Това определено ще е оптималният вариант за нас. Ще има логистични предимства.

    Нагоре
    Отпечатай
     
    * Въведеният имейл се използва само за целите на абонамента, имате възможност да прекратите абонамента по всяко време.

    преди 17 минути
    Facebook представи криптовалутата Libra
    Тя ще влезе в обръщение през 2020
    преди 16 часа
    Херо Мустафа е новият посланик на САЩ у нас
    Тя ще замени Ерик Рубин, чийто мандат изтича
    преди 16 часа
    Брекзит: Трябва ли Великобритания да заплати 39 млрд. евро на ЕС
    Кандидатите за премиер повдигнаха въпроса пред Консервативната партия
    преди 19 часа
    Стартира редовната самолетна линия от Бургас до Херсон
    България ще се популяризира като предпочитана туристическа дестинация на украинския пазар