неделя, 01 ноември 2020   RSS
    Барометър | Региони | Компании | Лица | Назначения


    2148 прочитания

    Какви са ползите и предизвикателствата от автономните коли?

    Евродепутатите ще гласуват доклад за автономните автомобили
    15 януари 2019, 13:58 a+ a- a

     

    Скоро на европейския пазар ще се появят коли, които ще могат да се движат без шофьор. Как ЕС ще реши предизвикателствата в сектора на автоматизирания транспорт? Доклад по темата ще гласуват днес евродепутатите.

    Ползите
    Развитието на области като роботиката, изкуствения интелект и комуникациите прави възможно хората да бъдат заменени като водачи на превозните средства. Надеждите са, че това ще намали драстично броят на пътните произшествия и ще подобри безопасността на движението. Към момента хиляди хора загиват по европейските улици и магистрали, а около 95% от инцидентите се дължат на човешки грешки. Промяната в транспорта се очаква да донесе и други положителни последици: да намали задръстванията и вредните емисии, както и да подобри достъпа до транспорт на възрастни хора и хора с увреждания. Освен това бързото разрастване на пазара на автономни коли и камиони ще донесе нови възможности за бизнеса и ще създаде работни места.

    Предизвикателствата
    Появата на автономни коли ще промени коренно транспорта по пътищата и ще повдигне серия от въпроси, на които ще трябва да бъдат намерени отговори:

    • Пътна безопасност: поне на първо време автоматизираните превозни средства ще трябва да се движат по пътищата заедно с традиционните автомобили, управлявани от хора, и ще трябва да внимават за велосипедисти и пешеходци. Това прави наложително приемането на хармонизирани правила за безопасност на европейско ниво.

    • Отговорност за произшествия: след като новите технологии поемат отговорността за шофирането от човека, кой ще отговаря при настъпването на инциденти?

    • Обработка на данни: правилата на ЕС за защитата на личните данни ще важат и за новите автомобили. До момента обаче не са взети специални мерки за гарантиране на електронната сигурност и за защита на автомобилите от хакерски атаки.

    • Етични въпроси: автономните коли ще трябва да зачитат човешкото достойнство и правото на хората на избор. В момента се подготвят насоки на ЕС в областта на изкуствения интелект, но може да има нужда и от разработването на специфични стандарти за сектора.

    • Инфраструктура: ще бъдат нужни значителни инвестиции за изследвания и разработване на технологиите и за изграждане на съпътстващата инфраструктура.

    Какво прави ЕС
    Предвид бързия напредък на технологиите Европейският съюз работи за установяването на общи правила в сектора. Парламентът ще гласува днес доклад, който подчертава нуждата от стандартизация на международно ниво, за да могат новите превозни средства да оперират в различни страни. Освен това депутатите искат новите правила на ЕС да обхващат различни видове транспорт, включително морски съдове, дронове за транспортиране на стоки и железници. Депутатите призовават във всички автономни превозни средства да има записващи устройства като „черните кутии“ в самолетите, за да се улеснят разследванията при инциденти и определянето на това кой носи отговорност. Докладът на Парламента посочва, че разработването на правила за защита на данните и решаването на етичните проблеми в автоматизирания транспорт биха засилили доверието на хората. Те също така посочват, че е нужно да се обърне специално внимание на нуждите на хората с ограничена мобилност.

    Пътят към пълната автоматизация
    Експертите дефинират различни нива на автоматизация на превозните средства в зависимост от това каква част от функциите на водача са поети от дигиталните технологии.

    На европейския пазар вече има автомобили, които помагат на хората при шофирането ‒ например, за поддържане на определена лента или при паркиране. В момента се тестват автомобили от 3-то и 4-то ниво на автоматизация, които се управляват сами. Тези коли се очакват на пазара между 2020 и 2030. Напълно автономните коли се очакват след 2030. Всички нови коли към 2022 вероятно ще бъдат оборудвани с устройства за свързване през Интернет с другите коли и с инфраструктурата.

    Автоматизирани и свързани коли ‒ какво означава това
    - Автоматизираните превозни средства използват технологии като сензори, вградени камери, компютри, системи за навигация, приемни устройства за спътникови сигнали и радари. Така част от функциите на управление се прехвърлят на компютърна система.
    - Самоуправляващите се или автономните превозни средства са автоматизирани превозни средства от ниво 3, 4 или 5.
    - Свързаните превозни средства са оборудвани с устройства, които комуникират през Интернет с други превозни средства и с инфраструктурата.
    - Технологиите за автоматизиране и свързване се допълват. Вероятно всички автоматизирани превозни средства ще бъдат и свързани в близко бъдеще.

    Нагоре
    Отпечатай
     
    * Въведеният имейл се използва само за целите на абонамента, имате възможност да прекратите абонамента по всяко време.

    преди 1 ден
    преди 1 ден
    Германия обяви цялата територия на България за рисков регион
    От 1 ноември ще има ограничителни мерки за пътуващите от страната ни граждани
    преди 1 ден
    ЕС отпуска €220 млн. за трансфер на пациенти с Covid-19
    Обстановката в Европа е много сериозна, трябва да действаме незабавно и в синхрон, заяви Урсула фон дер Лайен
    преди 2 дни
    В Бургас вече има детски научен и енергиен център „ПланeтУм“
    Той се намира в сградата на Морската гара и е част от обновената зона около пристанището на града
    преди 2 дни
    Над 18% ръст на френската икономика през 3-то тримесечие
    Френската централна банка очаква нов спад през последната четвърт на годината