сряда, 04 декември 2024   RSS
    Барометър | Региони | Компании | Лица | Назначения


    3908 прочитания

    КЗЛД: Имената на участниците в процедури по ЗОП не се заличават

    Вижте какво посочва в свое становище надзорният орган
    15 април 2019, 13:29 a+ a- a

    При провеждане на процедури по Закона за обществени поръчки в документите, качени в профила на купувача следва да бъдат заличени данни като ЕГН и подписи, но не и имената на участниците. Това становище публикува Комисията за защита на личните данни по повод запитване от Министерство на вътрешните работи.

    Законът за обществените поръчки (ЗОП) определя реда и условията за възлагане на обществените поръчки за строителство, доставки или услуги и за провеждане на конкурси за проект от възложители с цел осигуряване на ефективност при разходването на публични средства.

    В тази връзка с преходните и заключителни разпоредби на Закона за изменение и допълнение на Закона за защита на личните данни (ДВ, бр. 17 от 26.2.2019 г.) се направиха изменения и допълнения в няколко разпоредби на ЗОП, касаещи режима на защита на личните данни.

    Съгласно чл. 2, ал. 1, т. 4 от ЗОП обществените поръчки се възлагат в съответствие с принципите на Договора за функциониране на Европейския съюз (ДФЕС) и по-специално тези за свободно движение на стоки, свобода на установяване и свобода на предоставяне на услуги и взаимно признаване, както и с произтичащия от тях принцип на публичност и прозрачност.

    Нещо повече, в зависимост от вида и етапа на процедурата, възложителите издават решения, чиято форма и съдържание са нормативно регламентирани в глава V на ЗОП – „Публичност и прозрачност” /арг. чл. 22, ал. 1 от ЗОП/. Разпоредбата на ал. 5 предвижда изрично реквизитите на решенията.

    В допълнение, за възложителите е предвидено нормативно установено задължение за поддържане на профил на купувача, чрез който се осигурява публичност на изчерпателно изброените в чл. 36а, ал. 1, т. 1–11 от ЗОП документи. Наред с това, при публикуване на визираните документи следва да се заличава информацията, по отношение на която участниците правомерно са се позовали на конфиденциалност във връзка с наличието на търговска тайна, единният граждански номер или личният номер на чужденец и подписите на физическите лица, както и друга информация, която е защитена със закон, като на мястото на заличената информация се посочва основанието за заличаването ѝ /арг. чл. 36а, ал. 3 от ЗОП/. Визираното задължение за заличаване е на възложителя в качеството му на администратор на лични данни и същото изключва изразяването на допълнителна воля от страна на участниците в процедурите по възлагане на обществени поръчки.

    Горепосочената норма е правно изражение на принципа за „свеждане на данните до минимум”, съгласно който личните данни следва да са подходящи, свързани със и ограничени до необходимото във връзка с целите, за които се обработват /арг. чл. 5, § 1, б. „в” Регламент (ЕС) 2016/679/. Публикуването в профила на купувача на ЕГН/ЛНЧ и подписи на лицата би било прекомерно действие, надхвърлящо целите на обработка на данните.

    По аргумент от противното (рer argumentum a contrario) имената на участниците в процедурите по ЗОП (възложители, членове на комисии, участници или техни упълномощени представители и т.н.) не следва да бъдат заличавани с оглед спазване на принципа за публичност и прозрачност.

    Във връзка с горепосоченото може да се направи извод, че личните данни, съдържащи се в различните документи в процедури по ЗОП се обработват на основание „спазване на законово задължение, което се прилага спрямо администратора“ /арг. чл. 6, § 1, б. „в” от Регламент (ЕС) 2016/679/.

     

    Нагоре
    Отпечатай
     
    * Въведеният имейл се използва само за целите на абонамента, имате възможност да прекратите абонамента по всяко време.

    преди 13 часа
    Стойността на глобалният пазар на Cloud ERP ще достигне $57,17 млрд. през 2024
    Сегментът на малките и средни предприятия се очаква да регистрира най-високият средногодишен темп на растеж, според Fortune Business Insights
    преди 14 часа
    Най-големият ритейл парк в Пловдив отвори врати
    Първите магазини в новия търговски комплекс „Парк Макс Ритейл Парк“ вече са отворени
    преди 14 часа
    Черният петък мина онлайн
    Потребителите в САЩ са похарчили $10,8 млрд. за онлайн покупки, което е над 10% ръст спрямо миналата година
    преди 16 часа
    3,7 млрд. лв. е дупката в бюджета в края на ноември
    Приходите за месеца превишават разходите с близо 300 млн. лв.
    преди 17 часа
    САЩ с нов кръг ограничения, свързани с производството на чипове в Китай
    Това е третият кръг мерки в рамките на 3 години
    преди 1 ден
    Канада обвини Google в създаване на рекламен монопол
    Делото прилича на заведеното в САЩ и цели разделяне на бизнесите на технологичния гигант