събота, 27 април 2024   RSS
    Барометър | Региони | Компании | Лица | Назначения


    2299 прочитания

    3000 работни места по-малко или как Volkswagen притесни Словакия

    Страната е силно зависима от производството на автомобили, а целите на ЕС за съкращаване на вредните емисии вещаят големи промени...
    08 юли 2019, 14:42 a+ a- a

    „Когато Давид получил работа в завода на Volkswagen в Братислава, колегите му го поздравявали за добре платената позиция, на която би могъл да изкара до пенсия. Но две години по-късно той е един от общо 3000 работници, които компанията съкращава...“

    С историята на Давид започва обширна статия на Reuters със заглавие „Предупредителна светлина за автомобилната индустрия на Словакия“, която проследява предизвикателствата пред сектора. Отрасълът осигурява 300 000 работни места, което го прави най-големия по този показател в страната и ключов за икономиката. Едно на всеки десет работни места е осигуренно от автомобилната индустрия. Освен Volkswagen, производства в страната имат Kia Motors, PSA Peugeot Citroen и Jaguar Land Rover. 

    Съкращенията във фабриката на Volkswagen, която и е най-големият частен работодател в Словакия, определено будят притесняния и са тежък удар за местната икономика. От Kia също обявиха неотдавна, че предстоят съкращения в завода им в Словакия поради 35-процентовия спад в търсенето на дизелови двигатели.

    Словакия е силно зависима от производството на автомобили, а целите на ЕС за съкращаване на вредните емисии вещаят големи промени... 

    Съкращенията в завода на Volkswagen, който произвежда Touareg, Audi Q7s и Porsche Cayenne, са резултат главно от пренасочването на инвестиции към по-екологични решения и производство на електромобили в отговор на предприетите от ЕС стъпки за намаляване на емисиите на СО2 от леки и лекотоварни автомобили. Според новите правила от 2030 нататък новите леки автомобили трябва отделят средно 37,5% по-малко СО2 в сравнение с равнищата от 2021. Между 2025 и 2029 както за леките, така и за лекотоварните автомобили, ще се изисква да отделят 15% по-малко СО2.

    С оглед на тези изисквания Volkswagen вече обяви, че има за цел да увеличи производството на електрически превозни средства с 30% до 2025. Очаква се до 2028 да произведе над 22 милиона електрически превозни средства. В края на миналата година автогигантът започна стрoежа на първата си голяма фабрика за производство на електромобили. Тя се намира в Антинг, на 30 километра западно от Шанхай. 

    В стремежа си да подкрепи задъхващата се автомобилната индустрия, която съставлява 44% от промишленото производство и 40% от износа, словашкото правителството одобри субсидии за увеличаване на продажбата на електрически автомобили и обяви данъчни облекчения, достигащи до 200% от сумата, инвестирана в научноизследователска и развойна дейност. Същевременно повишаването на минималната работна заплата и увеличаването на доплащането за нощни смени е друго предизвикателство, което намалява конкурентните предимства на страната, отбелязва Reuters.

    По-рано тази година Александър Матушек, президент на Словашката автомобилна асоциация, заяви, че Словакия трябва да се адаптира. „Автомобилната индустрия ще се изправи пред значителни промени в близко бъдеще. Тази година ще бъде изключително трудна“, коментира той, цитиран в материал на Deutsche Welle. Като основни предизвителства пред автопроизводителите в Словакия Матушек очертава натиска от ЕС за намамаляване на емисиите от новите автомобили, недостига на квалифицирана работна ръка, ниската предвидимост на бизнес средата и слабата научноизследователска и развойна дейност.

    Словакия ще трябва да се справя с конкуренцията от все по-евтините пазари в Югоизточна Европа, преминаването към електромобили и напрежението в глобалната търговия. И всичко това в момент, когато много автогиганти обмислят къде да изградят нови производствени линии, пише в статията на Reuters.

    „Приемаше се за даденост, че фабрики, като тази в Братислава, просто ще продължат да произвеждат модела от следващо поколение“, коментира пред Reuters Карол Томас, автомобилен анализатор в LMC Automotive. - Но вече не е така. Заводите не само ще трябва да се борят за нови модели, но и ще се изправят пред по-голяма конкуренция, за да запазят нови поколения модели, които вече произвеждат.“

    „Това е ключовата година, която ще решава бъдещето на словашката фабрика“, казва главният изпълнителен директор на Volkswagen Словакия Оливър Грюнберг, добавяйки, че решението за съдбата на завода се очаква до края на годината. Още едно друго решение се очаква съвсем скоро...

    На фона на съкращенията в Словакия, Volkswagen предстои да обяви коя ще е локацията за новия завод в Източна Европа. България, Сърбия и Турция си оспорват домакинството, макар че по неофициална информация и публикации в немските медии, везните се накланят към Турция. Окончателно инвестиционно решение все още не е взето, като се очаква то да бъде официално обявено съвсем скоро.

    Нагоре
    Отпечатай
     
    * Въведеният имейл се използва само за целите на абонамента, имате възможност да прекратите абонамента по всяко време.

    преди 11 часа
    ОИСР: 15-годишните у нас с по-ниски очаквания за завършване на висше от връстниците си по света
    Социално-емоционалните умения са решаващи за академичния успех, професионалната реализация и качеството на живот на младежите, сочи проучване на ОИСР
    преди 11 часа
    Метрото ще се разшири с 2 станции в "Люлин"
    Прогнозната цена е 147 млн. лева, ще се търси финансиране и от ЕС
    преди 12 часа
    За първи път: Пускат 7 двуетажни влака у нас
    Полска фирма ще достави на България влаковете за над 300 милиона лева
    преди 12 часа
    Българските иновативни училища влизат в мрежата на ОИСР
    Създателят на изследването PISA е у нас, за да представи резултатите от социално-емоционалните умения на учениците по света
    преди 14 часа
    Делойт Централна Европа откри нов хъб в София
    Екипът в София в момента се състои от 50 професионалисти, амбицията е да се увеличи до 500 през следващите няколко години