"В момента България е най-новата много интересна дестинация за правене на автомобилен бизнес. Причините за това са: финансова и политическа стабилност, може би вече най-ниското съотношение на дълг към БВП, най-добрият рейтинг в региона, най-ниските заплати в Централна и Източна Европа". Така арх. Любомир Станиславов, изпълнителен директор на Аутомотив Клъстер България, обясни бурното развитие на аутомотив сектора у нас през последните години.
"По отношение на развитието на автомобилната индустрия България вече е изпреварила държави като Сърбия и Словения, въпреки че те имат производство на автомобили", коментира Станиславов.
Той отбеляза, че все още нито една от топ 20-те компании в автомобилната индустрия не е в България, но тепърва предстои те да влязат в страната.
Ако през 2012 9000 души са били заети в 20 компании, работещи в сектора, то днес оборотът е 6.5 млрд. евро, а заетите в над 250 компании и 28 R&D центъра са 65 хил. души. Прогнозата за 2024 е оборотът да достигне над 10 млрд. евро, над 350 да са компаниите, над 35 да са развойните центрове, а броят на заетите да е над 100 хил. "Това са реални данни, тъй като сме запознати с проектите, които стоят зад тях. Те не включват влизането в България на автомобилен производител", подчерта Станиславов.
Ученият, който стои зад писмото, призоваващо за пауза в разработването на мощни системи за AI, заяви, че писмото му е имало по-голям ефект от очаквания
45 млн. лв. е общо инвестицията в откритите преди дни търговски комплекси Holiday Park Стара Загора и Holiday Park Пазарджик, създадени са над 800 работни места – Иван Граматиков, мениджър „Управление на активи“ във „Видеолукс Холдинг“, пред Economy.bg