Засегнато е и корабостроенето, алармират от Българска браншова камара машиностроене
Много от най-големите фирми, поддоставчици за автомобилостроенето, спират работа поради въведеното извънредно положение заради коронавируса. Това съобщиха от Българска браншова камара машиностроене. Оттам правят обобщение на най-засегнати компании. Корабостроенето също е сред потърпевшите сектори.
1. „Линамар България“ Русе („Монтюпе“) първоначално съобщи, че спират работа от 6 до 10 април. На 25 март съобщиха, че спират работа от 30 март до 10 април.
2. „ВИТТЕ Аутомотив“ Русе – 30% от работещите са в отпуск от 16 до 20 март; от 23 до 27 март други 30%. Спира работа цялото производство от 30 март, засега обявено за две седмици. Причините са спрени производствата на европейските автомобилопроизводители и доставчици, от друга страна - невъзможност за осигуряване безопасността на работещите (безопасен транспорт, разстояния между работните места и т.н.). Опасенията на ръководството са, че китайските поддоставчици възстановяват производството си, а поддоставчиците (конкуренти) от Мексико не са спирали работа и вероятността да бъдат изместени от тях е много голяма.
3. Производителят на автокомпоненти „Язаки България“ обяви, че преустановява масовото производство на заводите си в Димитровград и Сливен до 5 април 2020 г. Производствената дейност в Ямбол продължава в ограничени размери до 5 април.
Поддоставчиците за автомобилостроенето са в тежка ситуация, заключават от Българска браншова камара машиностроене.
От Българска браншова камара машиностроене обобщават следните ефекти:
- Невъзможност да извозват работещите, голяма част от които живеят на 70-80 км. от завода – поради коронавируса;
- Започваща криза поради спиране на европейски фирми, произвеждащи автомобили;
- Не е изключено при ненамеса от страна на държавата отделни производства да бъдат изнесени в други страни.
Засегнато е и корабостроенето (основно кораборемонт).
1. „Бургаска корабостроителница“ остава без работа. Има договор с Русия за ремонт на определени кораби по график. Руските специалисти, които трябва да присъстват и консултират дейностите по ремонта, не могат да дойдат в България.
Договорът за ремонт на руски кораби не е прекратен, но изпълнението му се отлага неопределено във времето.
Забавят се и срокове за доставка на материали от западните страни. Вместо за 10-12 дни доставките стават за 20-25 дни.
2. Най-големият кораборемонтен завод „Одесос“ във Варна в момента довършва ремонта на кораб, но не е ясно кога и как ще пристигнат други кораби за ремонт, за които има договор, тъй като от тези страни не могат да пристигнат специалисти, контролиращи ремонта.
3. „Корабно машиностроене“ Варна спира работа за две седмици. Не може да експедира изработена продукция за Италия.