Отваряме офиса за служители, които са готови и сигурни, че искат да се върнат, обявиха от софтуерната компания в интервю за Economy.bg
Десислава Табакова Site Manager за България, Milestone Systems
Датският производител на софтуер за видеонаблюдения Milestone Systems оперира в България от 2011. Софийският офис има изцяло с R&D функции, като за близо 10 години естествено еволюира и в момента играе многофункционална роля. Той е вторият по големина след централния офис в Дания, като в момента осигурява работа на около 170 души.
Как двата месеца на извънредно положение са отразиха на дейността на софтуерната компания в България и какви са плановете за развитие в страната попитахме Десислава Табакова, Site Manager за България.
Как ситуацията с коронавируса и обявяването на извънредно положение се отразиха на дейността на българския офис на компанията? Променихте ли обемите на работа?
В България се намират екипи с най-разнородни функции, затова и не може да се направи еднозначно твърдение. Например при инженерните екипи обемът е постоянен. Тяхната работа е пряко обвързана с рилийзите на нашия продукт, което е регулярно устновен процес. При sales и presales екипите първоначалната невъзможност от „жива“ връзка с нашите партньори бързо беше преодоляна, преминавайки във виртуална такава. Останалите екипи, отговорни за обучение и сертифициране на клиентите ни, в момента са затрупани с работа, тъй като хората използват времето си вкъщи за усъвършенстване на техните умения, придобивайки нови или по-задълбочени познания за нашия продукт. През последните седмици колегите масово коментират връщане на нивата на заетост към тези отпреди обявяването на извънредното положение, а при някои екипи се наблюдава дори повишаване на обемите на работа.
Всички проекти ли са активни в момента, има ли замразени, добавихте ли нови проекти?
2020 г. започна със силен старт. Програмата ни Care™, която предоставя цялостна грижа по интеграцията и поддръжката на нашите продукти, беше особено активна. А чрез нея имаме постоянен поток от приходи чрез нашите контрактори. За да подпомогнем нашите бизнес партньори в тези трудни времена, ние надградихме Care™, като предложихме допълнителни оферти за ъпгрейд, разширена поддръжка и изгодни оферти за удължаване на договорите.
Дори и продължаващата пандемия да промени изцяло начина ни живот и работа, ангажиментът ни за качествено обслужване остава същият. Екипът ни е напълно подготвен и готов да съдейства дистанционно на клиенти и партньори чрез различни дигитални инструменти.
Какви мерки за защита на здравето на служителите предприехте, колко време отне промяната и какви предизвикателства срещнахте?
Още от месец февруари на база на глобалната картина ние започнахме въвеждането на мерки, чиято цел беше да предпази здравето на нашите служители и техните семейства. Поетапно бяха спрени бизнес пътуванията до рискови държави и няколко седмици преди самото извънредно положение голяма част от екипите бяха разделени да работят на смени. На 9 март глобално всички служители бяха посъветвани да работят от вкъщи, което продължава да се случва и до момента.
От техническа гледна точка за нас беше относително лесно да се адаптираме към работата от вкъщи, тъй като това е нормална практика. Нетипичното в случая беше обемът от хора, които едновременно преминаха на хоум офис, но нашият IT отдел се справи по начин, по който не се усети прекъсване на работния процес. Няколко отдела, които зависят от конкретни инсталации и хардуер, също много гъвкаво се адаптираха към ситуацията.
Кога планирате да отворите отново офиса си и за кои служители?
Предвиждаме поетапно отваряне на офиса на Milestone след официалната отмяна на извънредното положение, което ще се случва изцяло по инициатива на самите служители - когато са готови и сигурни, че искат да се върнат. Ще се изготвят графици за разделяне на екипите, проявили желание за работа от офиса, основен е фокусът върху дезинфекцията и дистанцията в самите офисни пространства. Всички събития, включващи събирането на много от служителите заедно, са все още отменени или се случват онлайн, когато естеството им го позволява.
Има ли при Вас съкратени служители или такива с намалени заплати?
Към настоящия момент нямаме съкратени служители, нито такива с намалено работно време.
Недостигът на кадри доскоро беше едно от най-големите предизвикателства за сектора. Какво е положението в момента, по-лесно ли намирате необходимите специалисти?
За период от два месеца е трудно да се прецени дали има драстична промяна на пазара на труда конкретно в сферата на висококвалифицирани специалисти и особено на какви точно фактори се дължи. Факт е, че за последните два месеца към семейството на Milestone се присъединиха 10 свежи попълнения и към настоящия момент продължаваме да търсим различни специалисти, като това важи и в глобален аспект.
Причината компанията да се развива през годините са хората, именно затова не сме спирали както наемането, така и подпомагане развитието на настоящите ни служители.
Как се промени процесът на подбор?
Промяна в самия процес няма. Съществената разлика е в начина на провеждане на самите интервюта, а именно – от началото на ситуацията с Ковид 19 тяхното провеждане премина изцяло онлайн. Преди кризата за някои позиции кандидатите освен интервю в българския офис бяха изпращани да се срещнат и с колеги в Копенхаген.
Какво според Вас ще е отражението на пандемията върху разработването на софтуер за видеонаблюдение в дългосрочен план?
Пандемията от Ковид 19 засяга целия сектор - всички участници в пазара на софтуер за видео мениджмънт. Освен да свързва хората, на видео мениджмънта се отрежда нова роля - все повече се набляга на употребата му като инструмент за справяне с рисковете от Ковид 19. Ако се чудите по какъв начин, ще ви дам следните примери – софтуерът за видео мениджмънт може да замени необходимостта от присъствие на големи групи от хора за мониториране на обекти, публични места или складове. Следенето на обекти от разстояние минимизира човешкия контакт и потенциалните рискове. Видео технологиите могат да се използват и за защитата на здравните работници. Когато ситуацията се променя с бързи темпове, както сега, за компаниите и организациите е най-добре да разполагат с отворени опции, за да вземат максимума от новите възможности, които им се предоставят. Това не е толкова лесно постижимо, ако насреща си имат затворен подход. Силата на отворения подход дава на бизнеса изборите, от който се нуждае, за да се развива, и гъвкавостта, за да се възползва от тях.
Откритост и гъвкавост са две основни наши ценности в Milestone и те ще бъдат от решаващо значение за развитието на бизнеса. В икономиките в бъдеще, компаниите ще изграждат бизнесите си върху иновациите и върху гъвкавостта да се възползват от променящите се условия.
Съзирате ли някакви нови възможности за индустрията в условията на криза?
Пандемията от Ковид 19 вероятно ще подсили присъствието на дигитални технологии у дома, в професионалния ни живот, както и в социалните ни взаимодействия. С това идват нови възможности, но също така и рискове и предизвикателства в глобален аспект. Например по какъв начин ще бъдат засегнати човешките права и защитата на данните?
В Milestone сме горди да видим как видео технологиите в сегашните предизвикателни времена се превръщат в основна опора на бизнеси и служители, правителства и граждани.
В същото време, отговорната употреба на технологиите е от голямо значение за нас като компания, поела ангажимент за спазване на договорките в т.н. Писмо от Копенхаген, познато в сектора като The Copenhagen Letter. Насърчаваме всички наши партньори и крайни клиенти да работят спрямо законовите норми, свързани със защитата на данни и неприкосновеността на личните данни. Имаме право на момента да прекратим лицензите на даден продукт, в случай че сметнем, че се употребява в нарушение на договорките от Писмото от Копенхаген. Гордеем се с технологичните иновации, като в същото време осъзнаваме и важността на нашата роля в разработката на нови технологии по отговорен начин.