четвъртък, 01 октомври 2020   RSS
    Барометър | Региони | Компании | Лица | Назначения


    1384 прочитания

    Ивент секторът след кризата с Covid-19: хибридни събития и открити пространства

    Платформа А6 е нашият спасителен пояс - Борислав Велков, председател на Съвета на директорите на НДК, пред Economy.bg
    29 юни 2020, 17:15 a+ a- a

    Културната и конгресно-конферентната индустрия търсят начини за рестартиране на дейността след отпадане на част от противоепидемичните мерки. Над 300 събития са отменени в НДК за последните три месеца, което носи значителни загуби за дружеството. Някои от мероприятията се пренасочват за по-късни дати, други отпадат напълно. Макар НДК да се възползва от мярката 60/40, ще се наложи оптимизиране на екипа, който е от около 300 души в София и около 45 във ФКЦ-Варна, призна пред Economy.bg Борислав Велков, председател на Съвета на директорите на НДК.
    По думите му културният, конгресният и събитийният сектор не само ще се възстановяват бавно, но и ще бъдат доста различни от познатото до момента. За НДК това конкретно означава дълбока административна реформа, по-голям фокус върху международни събития и форсиране на дигиталните услуги, „тъй като все повече се говори за навлизането на хибриден тип събития – такива, които в едната си част се провеждат на живо, а в друга – онлайн“, коментира Велков.
    От 1 юни в парка зад НДК отвори врати Платформа А6 – пространство на открито с капацитет 550 седящи места. Там вече се провеждат част от отложените културни събития като "София филм фест", фестивалът A to Jazz, редица театрални постановки. „Конгресно-конферентните събития предпочитат като че ли да изчакат и са малко по-пасивни в желанието си за изнасяне на събитията навън“, отбелязва Велков. Очаква се Платформата да работи до 1 октомври, а след това да се ползва отново през декември за серия коледни събития.

    Как пандемията се отрази на културната и конгресно-конферентната индустрия у нас, каква алтернатива предоставя Платформа А6, как ще изглежда събитийният сектор в бъдеще – тези и други въпроси коментирахме с Борислав Велков, председател на Съвета на директорите на НДК.

    Г-н Велков, пандемията спря културния живот у нас. Как кризата се отрази на НДК?
    Шокиращо, но и отрезвяващо. НДК е най-големият културен и конгресен център на Балканите и от 8 март тази година дейността и в двете ни направления – културното и конгресно-конферентното, спря напълно. Това ни изправи пред практическа невъзможност да реализираме планираните приходи и свали целия ни програмен календар, в който имаше над 300 събития за последните три месеца. Сред тях бяха наистина знакови събития като Панаира на книгата, "София филм фест" и фестивала "Мастър оф арт", изложението „Стройко“, международна литературна конференция, изложби, редица големи и по-малки форуми и семинари, цялата програма на Литературен клуб „Перото“, Театър Азарян, кино „Люмиер Лидл“, ДНК-пространство за съвременен танц и пърформанс, всички концерти и спектакли в зала 1. Това е огромен мащаб от събития и съответно, значителни финансови загуби за НДК. Тази сложна ситуация обаче ни мобилизира и ни изправи пред необходимост от бърза адаптация към новите условия на пазара и от цялостна трансформация на дейността и процесите в НДК.

    Колко от планираните събития бяха отменени и колко отложени?
    Положихме максимални усилия да пренасочим повечето събития за по-късни дати в края на тази или началото на следващата година. Някои от събитията дори претърпяха пренасочване на датите повече от веднъж, но и с немалка част от тях не успяхме да намерим решение. И това не е поради липса на воля или желание от наша страна, или от страна на организаторите, а тук се намесват и обективни международни фактори, тъй като културно-развлекателната индустрия спря не само в България, но и в целия свят. Много турнета на световни изпълнители се отмениха и това наложи отпадането на техните концерти и в България.

    Колко голям е екипът ви? Наложи ли се да освободите служители?
    Щатният състав на НДК е от около 300 души в София и около 45 във ФКЦ-Варна, който също е под шапката на НДК. Това са висококвалифицирани специалисти, които ние направихме всичко по силите си, за да запазим до този момент. Възползвахме се от мярката 60/40, която държавата предостави за подпомагане в кризата, но в условията на продължаваща несигурност в сектора ще ни е все по-сложно да съхраним пълния екип. Много събитийни центрове, подобни на нашия в София и страната, вече обявиха, че са освободили между 50% и 70% от персонала без яснота кога ще го върнат отново. При нас процентът ще е доста по-малък, но и ние ще се наложи да прибегнем до това действие, колкото и да не ни се иска. Ситуацията е драматична. Осъзнаваме напълно, че като държавно търговско дружество на нас ни е вменена по-голяма социална отговорност, но сферата, в която оперира НДК, е подложена на изключително тежко изпитание в момента и ако искаме НДК да оцелее и да премине през него, нямаме друг ход освен оптимизиране на екипа и цялостна оздравителна реорганизация на дейностите и процесите.

    Как кризата ще промени дейността на НДК оттук нататък?
    Колкото по-бързо осъзнаем, че в новата реалност нищо не е даденост, че трябва да сме бързи, гъвкави, постоянно нащрек и постоянно да сме активни, толкова по-бързо ще се справим с неблагоприятните обстоятелства. Вече е очевидно, че културният, конгресният и събитийният сектор не само ще се възстановяват бавно, но и ще бъдат доста различни от познатото до момента.
    По отношение на вътрешните процеси в НДК ни предстои дълбока административна реформа, оптимизация на редица процеси, в това число тези, които са пазарно ориентирани. Бяхме твърде мудни, като че ли твърде много разчитахме на традициите, градени с години, на силата на марката „НДК“ и чакахме клиентите сами да дойдат при нас, без ние да сме проактивни към нашия и чуждестранния пазар.
    НДК е много голяма културна и конгресна инфраструктура, която, за да бъде запълнена пълноценно със събития, е необходимо да поеме и сериозно количество международни събития – сегмент, в който екипът до момента не работеше достатъчно фокусирано.
    Все по-очевидна в новите условия е и необходимостта от форсиране на дигиталните услуги, тъй като все повече се говори за навлизането на хибриден тип събития – такива, които в едната си част да се провеждат на живо, а в друга – онлайн. В тази посока имаме неразгърнат потенциал. Също така ще преосмислим всички пространства, които до този момент не са били фокус на активно ползване. Става дума за общите части и големите ни фоайета например, които позволяват събиране на хора при голяма дистанция.

    Наскоро представихте Платформа А6. Каква ще е ролята й?
    Платформа А6 е нашият спасителен пояс, но и нашата своеобразна лаборатория, с която тестваме новия модел на работа от една страна, а от друга, изследваме промяната в нагласите на публиката вследствие на кризата с коронавируса. Създадохме я като споделен проект заедно с още две компании - Joker Media Rental и Right Rental. Цялата финансова и материална инвестиция по Платформа А6 се осъществява от двете водещи компании, а НДК предоставя пространство, организационно, логистично подпомагане, както и част от съдържанието, подходящо за реализация в новите условия. Управлението на проекта се извършва от общ екип, включващ представители на всички страни в него, базиран в НДК. Този проект ни учи да сме по-отворени към партньорство с бизнеса и да въвеждаме добри практики, така че да повишим конкурентоспособността си.
    Платформа А6 се намира в парка зад НДК, непосредствено пред нашия вход А6 и е мултифункционално пространство на открито с капацитет 550 седящи места съгласно изискването за заетост 50% на открито, със сцена 16 на 8 м., с перфектно техническо оборудване. Предимството й е, че е покрита, т.е. независима е от капризите на времето, което винаги е важен фактор за събитията на открито. Мястото е подходящо, както за културни събития, така и за много конферентни и корпоративни прояви. Целта ни е да дадем възможност на част от колебаещите се събития в НДК да се проведат навън при максимална сигурност за здравето на артисти, екипи и публика. Погрижили сме се за безкомпромисни противоепидемични мерки – спазваме стриктно всички изисквания за дистанция, дезинфекция, отделяне на потоците при влизане и излизане, а в допълнение сме монтирали и специална озонова рамка на входа на платформата, която осигурява най-висока степен на дезинфекция на всеки един посетител. Надяваме се чрез платформата да реализираме и нов тип събития, на които да дойде нова публика, която пък впоследствие да привлечем вътре в залите и пространствата на НДК.

    Какво ново се предвижда като събития?
    В момента част от отложените културни събития се завръщат на Платформа А6 с мини летни издания – например "София филм фест" ще проведе част от лятното си издание на Платформа А6, както и нашият фестивал "Киномания" ще има свое лятно издание през август. Фестивалът A to Jazz се трансформира в няколко концерта под бранда A to Jazz Concerts, които също ще се състоят на платформата. Някои от столичните театри, сред които Младежкият театър и МГТ „Зад канала” изнесоха част от програмите си на Платформа А6, фолклорни фестивали направиха същото. В момента всички усилия на организаторите на събитията са насочени към запазване на контакта с публиката и запазване на страстта й към изкуството и приятното изживяване. Това е по отношение на културните събития.
    Конгресно-конферентните събития предпочитат като че ли да изчакат и са малко по-пасивни в желанието си за изнасяне на събитията навън. В тази посока мислят главно изложенията – Балкански винен фестивал, Сладоледен фест, изложение Къмпинг БГ са сред събитията, които планираме да се проведат на Платформа А6.

    Платформа А6 е подходяща за лятото. Как ще се случват събитията след това – през зимата, ако кризата продължи?
    Плановете ни предвиждат Платформата да работи до 1 октомври, като след това я активизираме отново през декември за серия коледни събития. Дали обаче всичко това ще се случи, все още е рано да се каже.

    Кога очаквате възстановяване на нормалния режим на работа на НДК?
    Това е от въпросите с най-повишена трудност. Когато публиката се почувства достатъчно сигурна и спокойна, тогава и събитията ще се завърнат в пълния си обем.

    Какви ще са дългосрочните последици за културната и конгресната индустрия от тази криза? Как ще се промени тя?
    Очаквам дългосрочните последици да са насочени към целенасочена инвестиция и изследване на публиката. Кризата ни принуди да се вгледаме много по-фокусирано в публиката – да се питаме дали тя ще дойде на събитието, в какво настроение ще си тръгне от него, как ще се чувства с маска, ами без маска, какво ще изпитва, дали ще се потопи повече в изживяването на сцената или повече в собствените си страхове – все въпроси, които в момента занимават силно и в еднаква степен и артисти, и организатори, и собственици на зали и пространства. Не че не сме го знаели и преди, но сега кризата го изведе безпощадно на преден план – публиката е нашият най-голям актив.

    Нагоре
    Отпечатай
     
    * Въведеният имейл се използва само за целите на абонамента, имате възможност да прекратите абонамента по всяко време.

    преди 2 часа
    Банките у нас отчитат спад от 43% на печалбата си през първите 8 месеца на 2020
    През август депозитите в банковата система достигат 100 млрд. лв.
    преди 3 часа
    Google ще плати 1 млрд. долара на издатели за новини
    Медии отдавна се борят с търсачката за компенсация за използване на съдържанието им
    преди 4 часа
    преди 5 часа
    Получени са 12 заявления за държавна помощ за чартърни полети
    От Министерството на туризма очакват мярката €35 на седалка да подпомогне зимния сезон
    преди 5 часа
    Програма ще помага на български компании при навлизането им на международните пазари
    Програмата ще предостави серия от лекции с теоретична и практическа част за 15 български компании, за да разви експортния им потенциал
    преди 6 часа
    ЕК откри наказателна процедура срещу Великобритания
    Причината е британски законопроект, който нарушава постигнатото споразумение за Brexit