вторник, 19 март 2024   RSS
    Барометър | Региони | Компании | Лица | Назначения


    6736 прочитания

    Стават ли по-добри рекламите в България?

    Вижте какво смята журито на конкурса Effie за нивото на заявките тази година
    16 май 2012, 18:04 a+ a- a

    На официална церемония на 31 май ще бъдат връчени наградите Effie, които отличават най-значимите постижения в маркетинговите комуникации и идеите, които работят.

    Конкурсът се организира за пета поредна година от Българска асоциация на комуникационните агенции (БАКА) и в него участват рекламодатели и рекламни агенции с реклами и рекламни кампании, създадени в България и публикувани, излъчвани, организирани от януари миналата година до края на март 2012.


    Какво е нивото на заявките тази година, решихме да попитаме представители на журито на конкурса. Те споделиха и какви разлики забелязват в кампаниите в сравнение с миналата година.

     

    Иво Алтънов, управляващ директор,  Noble Graphics

    Без да сме свидетели на изключително впечатляващи неща, общото ниво на заявките се е вдигнало

    Без да сме свидетели на изключително впечатляващи неща, като цяло смятам, че общото ниво на заявките през тази година се е вдигнало. Това е петото поредно издание на фестивала и като че ли натрупаният през изминалите няколко години опит вече дава резултат. Надявам се тази тенденция да се запази и скоро да достигнем нивото на международните издания на фестивала. Дано ставаме свидетели на все повече и по-добре написани заявки занапред.

    Като изключим традиционно силните заявки за банки, бири и мобилни оператори, силно впечатление прави тоталната липса на фармацевтични и козметични продукти – едни от най-силно рекламираните у нас напоследък. За сметка на това успешно се завръщат някои кампании за автомобилни марки и ресторанти например, което е похвално предвид нестабилната икономическа среда и намалените рекламни бюджети. Преследването на по-краткосрочни резултати и надпреварата за спечелването на потребителите с помощта на допълнителни стимули и механики през последната година не оправда очакванията ми за повече промоционални кампании. С малки изключения, съм изненадан и от отсъствието на по-смели творчески решения и иновативни комуникационни стратегии. Вярвам, че именно тези изключения заслужават да бъдат отличени.

    Юлиан Добрев, директор изследвания, агенция „Прагматика”

    Тази година имаше по-силно изразена разлика между много добрите и недотам добрите заявки

    Традиционно има много силни заявки и такива, които не са толкова добри.  Логично възниква въпросът коя заявка е добра и кое я прави по-добра. Всъщност нещата, които са важни за една заявка, за да бъде наистина добра, се свеждат, от една страна, до добра идея и нейната реализация, а от друга, до конкретните цели, кореспондиращи  с пазарната реалност и надеждни факти, доказващи постигането им. 
    Като цяло мисля, че нивото на заявките беше по-добро от миналата година. Разбира се има какво още да се желае. Според мен пропуските в някои от заявките бяха най-вече в начина на тяхното представяне и липсата на достатъчно добри и надеждни данни, които показват реализацията на идеята и постигането на поставените цели.  Тук е мястото да отбележа, че точно в частта доказване на целите е добре да има по-активно съдействие от страна на конкретния клиент, за когото е реализирана компанията. В крайна сметка истинските данни  са тези свързани с конкретната промяна на пазарна позиция на марка или модел на поведение, а с тази информация разполага клиентът. 
    Мисля, че тази година имаше по-силно изразена разлика между много добрите и недотам добрите заявки. Като основната разлика е не толкова в самите идеи, колкото в тяхната реализация. През тази година  имаше няколко много силни кампании, които не просто постигаха целите, а спомагаха за развитието на цялата продуктова категория, създавайки нови мотиви за избор и привличащи нов тип потребители. За мен лично това беше основната разлика. Много е вдъхновяващо да видиш как се появява една идея, за да обслужи конкретни маркетингови цели, и впоследствие да проследиш как се е случила на практика. Ние сме заобиколени от добри идеи, но  истински успешни са само тези, които успяват да ги реализират. От тази гледна лично аз намерих своето вдъхновени от Effie 2012, защото присъстваха точно такива „идейни” и „успешно реализирани” кампании.

     

    София Коен, Client Service Director, агенция „Реформа”

    Повечето кампании залагат на традиционните медии, а на много от творческите идеи им липсваше смелост

    Нивото на заявките във всички категории на Effie тази година е по-високо от миналогодишното. Те са написани по-смислено и показват, че агенции и рекламодатели вече познават фестивала и знаят как да подготвят казусите си. Това е много добра новина, защото фестивалът се превръща в доверено и добро мерило за успеха на екипната работа между клиент и агенция.
    Беше очаквано да видим повече кампании, които отговарят на кризата и намалените рекламни бюджети (цитирани в повечето заявки) с креативност и разнообразно използване на канали. Това обаче не се случи. Повечето кампании залагат по-скоро на традиционните медии и канали, а на много от творческите идеи им липсваше смелост. Търсена е ефективност без риск. Това не е нещо лошо, но фестивалът ще отличи онези, които са постигнали значими резултати чрез идеята и стратегията на комуникацията. Защото само истински добри комуникационни идеи променят пазари и категории.

     

    Стоян Михайлов, председател на УС на Българска асоциация на професионалистите в маркетинговите изследвания и проучванията на общественото мнение

    Различното и радващото е, че няколко от добрите заявки са за нови продукти

    Аз журирах на втори кръг, където заявките бяха вече пресети и може би затова ми се сториха по-професионално написани на фона на предишни години.
    Независимо от причините, довели кризата, най-добрата хранителна среда за нея е да се оставиш на течението – свиване на разходите, намаляване на цените, замразяване на инвестициите в нови продукти, накратко – изчакване да мине бурята. Това е масовото поведение на компаниите, което е особено вредно за марките лидери, защото срива техния имидж и ги приравнява към останалите. Различното и радващото тази година е, че няколко от добрите заявки финалисти залагаха на нови продукти, дори продуктови категории, което е най-добрият индикатор за промяна на нагласите и разчупване на порочния кръг „намалени цени и инвестиции – свити печалби – нови намаления на цените и инвестициите”. Тази тенденция сякаш се засилва и това е наистина обнадеждаващо, като очаквам през 2013 много повече кандидати за EFFIE да бъдат смели и иновативни.



    Нагоре
    Отпечатай
     
    * Въведеният имейл се използва само за целите на абонамента, имате възможност да прекратите абонамента по всяко време.

    преди 4 минути
    Оптимистични данни от Китай в началото на годината
    Индустриалното производство и търговията с по-голям от очаквания ръст през януари и февруари
    преди 1 час
    3 компании инвестират близо 18 млн. лв. в София и Омуртаг
    От юни 2023 г. Са издадени сертификати за инвестиции в размер на 510 млн. лв., които ще разкрият над 2000 нови работни места
    преди 18 часа
    Apple води преговори за вграждане на Gemini на Google в iPhone
    Компанията е водила преговори и с OpenAI
    преди 19 часа
    Китайски доставчик на части за Tesla ще строи завод у нас
    Плановете са да бъдат разкрити до 200 работни места край Пловдив
    преди 19 часа
    Президентътвръчи мандат за съставяне на правителство на Мария Габриел
    Тя бе посочена като кандидат за министър-председател от ПГ на ГЕРБ-СДС
    преди 20 часа