сряда, 04 декември 2024   RSS
    Барометър | Региони | Компании | Лица | Назначения


    6434 прочитания

    Как Covid-19 се отрази на компаниите в България: говори StorPool Storage

    Боян Иванов, изпълнителен директор на StorPool Storage, и Ивет Маджарова, маркетинг мениджър на компанията, пред Economy.bg
    17 септември 2020, 15:43 a+ a- a

    Как кризата с коронавируса се отрази на компаниите в България? Какви предизвикателства срещнаха и пред какви са изправени в момента? Как ще се случва завръщането в офисите и при какви правила за работа? Economy.bg потърси отговори от мениджъри на водещи компании в България. Как StorPool Storage преминава през настоящата ситуация разказват Боян Иванов, изпълнителен директор на StorPool Storage, и Ивет Маджарова, маркетинг мениджър на българската софтуерна компания.

    Как ситуацията се отрази на Вашия сектор?
    Боян: IT секторът остана относително стабилен през последните месеци въпреки кризата. За разлика от други бизнеси, при нас отдалеченият модел на работа се прилага от много време. Над 95% от всички процеси на работа, контакти с клиенти, продажби и маркетинг могат да се осъществяват, без да се налага физически хората да са на едно място. 

    Ивет: Едно от големите предизвикателства на сегашната ситуация е как да задържиш нивото на резултатите, които постигаш и как да ги надскочиш. Онлайн пространството е изключително пренаситено и когато се конкурираш със световни гиганти, се налага да вложиш много повече от себе си. 

    Оптимизирахте ли някакви разходи и наложи ли се да съкратите служители?
    Боян: Оптимизирахме процеса си на работа. Оптимизирахме начина, по който наемаме специалисти - станахме още по-гъвкави. В StorPool не се е налагало да съкращаваме служители, даже напротив - увеличихме екипа и продължаваме да търсим хора. 

    Последните месеци ние не усетихме забавяне и през първото полугодие на 2020 отчетохме над 40% растеж на компанията. Това ни даде възможност да продължим да разрастваме своя екип, както и да продължаваме да инвестираме. Това бе следствие от продължителните усилия, които вложихме като екип през последните години. Ние сме една от немногото изцяло български компании, които разработват собствен софтуерен продукт в България, но го налагат на глобалния пазар и въпреки ожесточената конкуренция на пазара ние сме в добра позиция. 

    Каква част от служителите Ви преминаха на режим хоум офис? Кога и как се случи това?
    Боян: При нас хората винаги са били свободни да работят на гъвкаво работно време и от хоум офис. Т.е. дистанционната работа при нас не е нещо ново. 

    Когато беше обявено извънредно положение, взехме решение да преминем изцяло в  “хоум офис” режим. Искаме екипът ни да се чувства комфортно, а здравето му е от първостепенна важност. Съобразихме се с всички препоръки, които дадоха водещите медицински специалисти в страната и чужбина. Преминахме на дистанционна работа, като това не повлия особено на работните ни процеси, които претърпяха минимални допълнения. 

    Ивет: В StorPool винаги сме имали свободата да работим от домовете си. Понякога това е възможност да си по-креативен и да имаш повече спокойствие. Но понякога създава и затруднения. Аз лично предпочитам личния контакт, но пък работата от вкъщи ми дава възможност да използвам ефективно ранните сутрешни часове. За съжаление ме лишава от възможността да мога по всяко време да отида при съответния колега, който ми е необходим. 

    Как се/ще се случва завръщането в офисите? Как изглежда офисът Ви сега?
    Боян: Дадохме възможност на всеки от екипа да прецени къде е най-комфортното работно място за тях, като идването в офиса не е задължително по никакъв начин. Около 80% от колегите все още предпочитат да си останат вкъщи. Но имаме и такива, за които офисът е по-фокусирано и спокойно място, като едновременно с това дава възможност за социален контакт, макар и от разумна дистанция. 

    Ивет: Ситуацията при нас е 50/50. Някои от колегите идваха всеки ден в офиса въпреки извънредното положение. При други е въпрос на предпочитание спрямо самия ден. За тези, които предпочитат да идват на работа в офиса ни, сме осигурили всички нужни предпазни средства и спазваме дистанция, за да няма събиране на много хора на едно място. Забелязвам обаче, че динамиката на всеки ден води до по-голяма продуктивност на всички нас. 

    Въведохте ли някакви нови правила за работа? Променихте ли политиката си за хоум офис?
    Боян: Станахме още по-гъвкави. Много компании изпитват страх от преминаването към дистанционна работа. В това отношение в IT сферата винаги сме били една крачка напред или поне добре позиционирани поради естеството ни на работа. Докато част от бизнеса се опитваше трескаво да дигитализира начина си на работа, при нас не е от особено значение откъде се извършва тази работа - нашите процеси и политики позволяват дистанционна работа. Като цяло кризата ускори процеса на т.нар “дигитална трансформация” и даде тласък на оптимизацията на структурата и бизнес процесите в много браншове, което ще е полезно в дългосрочен аспект. 

    Ивет: В някои от отделите увеличихме броя на седмичните срещи. Когато си в един офис, е лесно да отидеш и да попиташ колега за помощ. Но когато работиш от вкъщи, нещата не стоят така. Намалихме продължителността на срещите за сметка на увеличаване на регулярността им. 

    Как новият начин на работа се отразява на ефективността и продуктивността? Как измервате резултатите?
    Боян: Както всяко нещо има плюсове и минуси. Отговорът не е еднозначен, а по-скоро е в скалата от има “по-скоро негативно” до “по-скоро позитивно” отражение. Моето наблюдение е, че в началото хората с деца имаха осезаемо понижаване на продуктивността, основно за това, че трябваше изведнъж да организират домашно “училище” или “детска градина”. Хората без деца като цяло имаха по-висока продуктивност в началото. Имаше и изключения или пък обрати. С времето продуктивността изглежда да е близка до тази преди пандемията.  

    Ивет: Продължаваме да се развиваме и използваме креативността и проактивността на нашите служители, за да задържим този темп на работа. Екипът ни не е голям и всеки един от нас е отговорен пряко за успеха на компанията. Това мотивира екипа да продължи да гони зададените цели и да си поставяме още по-големи предизвикателства.

    Какви са нагласите сред служителите – липсва ли им офисът, искат ли да се завръщат, или предпочитат да продължат да работят от дома си?
    Боян: Разбира се, на хората им липсва обстановката, колегите, офиса. Ситуацията дава отражение върху това как работят съвременните офиси. Промяната се отразява изцяло на начина ни на живот - пътувания, работа, организация, контакти с хора и т.н. Както казах, значителната част от колегите още не идват в офиса, но има лека тенденция на хора, които идват 1-2 пъти в седмицата, което ясно показва нуждата на хората от социален контакт, за да запазят баланс в социален и психологичен аспект.  

    Ивет: В StorPool компенсираме липсата на офиса с по-чести тиймбилдинг активности на открито. Всъщност забелязвам, че те постигат голям успех. Ако преди не всеки можеше да се включи поради семейна ангажираност, сега това не е проблем. С колегите открихме баланса между работа, личен живот и тийм активности. 

    Прилагате ли някакви нови подходи за ангажиране на хората, въведохте ли нови инициативи?
    Боян: Опитваме се да ангажираме екипа максимално, това е най-трудната част от дистанционната работа особено в пандемична обстановка. Не спираме да провеждаме срещите в и между различните отдели и се стараем да поддържаме добра комуникация. Имахме големи планове за това лято, които, за съжаление, пропаднаха. Опитваме се да организираме събития на открито, за да се поддържа екипен дух, който иначе отшумява с времето. “Очи, които не се виждат, се забравят”, както гласеше народната мъдрост.

    Какви предизвикателства срещнахте и пред какви сте изправени в момента?
    Боян: Основното предизвикателство при нас бе да запазим екипния дух, продуктивността и добрата стиковка между различните хора и екипи. Очаквано е последиците от пандемията да са не само икономически, но и психологически. Запазването на мотивацията, на работния ритъм и на удовлетвореността на служителите са елементи, на които компаниите трябва да обърнат внимание. 

    Ивет: Предизвикателствата са на две нива - работна организация и бизнес ниво. Пандемията оказа влияние на установения ни начин на работа в маркетинг и сейлс отношение. Голяма част от процесите преминаха онлайн, средата стана много по-конкурентна. 

    Какви бизнес и житейски уроци научихте от Covid кризата?
    Боян: Един урок (който беше предусещан, но сега се доказа) е, че има огромна инерция в света на бизнеса. Попаднах на шеговита анкета, която гласеше нещо от рода на: “Кой е направил най-много за дигитализацията на иновирането във вашия бизнес през последната година?” и отговорите бяха от рода на “а) мениджмънтът, б) пазарът и в) Covid-19”. Шегата настрана, много сектори свършиха за 4 седмици работа, която очакваха, че ще им отнеме 5 години. А други си криха главата в пясъка и се оплакваха…

    Друг интересен момент беше, че хората навсякъде по света започнаха да се държат по сходен начин, независимо от описаните културни различия в бизнес книгите. Например в първите дни на изолацията имаше паника и изкупуване на супермаркетите навсякъде по света. Колкото и да са различни етносите, народопсихологията, културите и т.н., пак ни се припомни, че хората са преди всичко хора и имаме общ “човешки знаменател”.  

    Пандемията разби и много табута и клишета. Например “искаме да работим с местен вендор, който е близо до нас”. Например много фирми предпочитаха да работят с фирми от тяхната държава или техния град. Но изведнъж се оказа, че не е позволено да излизат от вкъщи и трябваше да се “срещат” със своите партньори по видеоконферентен разговор. Но тогава дали вие сте в същия град или на друг континент вече няма особено значение. Въпросът е: можете ли да свършите нужната работа качествено, в срок и на конкурентна цена?

    Следствие от горното е и образуването на един глобален пазар на труда. Разбира се, не всяка работа може да се „дигитализира” или върши дистанционно. Но в развитите държави около 70% от икономиката е в сектора на услугите. В това перо много услуги не могат да се „дигитализират”, но значителен брой могат и начинът, по който се извършват, се промени радикално. Това доведе до промени в трудовия пазар - много позиции вече не бяха защитени от фактора “географска локация”. Например, ако сте банкер в Ню Йорк - можете да останете без работа, защото длъжността ви е поета от български специалисти, които са ценово по-ефективни. И от друга страна, ако сте банкер в България, може изведнъж да си намерите нова работа в банка, която дори не оперира в България. И да „ходите” на работа от вкъщи, при това без костюм, а по къси гащи. 

    Ивет: Един от уроците е, че е хубаво винаги да си подготвен. Да имаш поне няколко алтернативни плана на действие. Вече не е достатъчно да имаш само План А и План Б. Смея да кажа, че StorPool до голяма степен предвидихме как ще се развие ситуацията в бизнес отношение и реагирахме много бързо. 

    Затвърди се и моето разбиране, че отношенията между хората са всичко. Бизнес се прави между хора, а не между компании. Това се доказа с още по-голяма сила и по време на пандемията. 

    Видео за компанията като работодател вижте в профила на StorPool в Jobs.bg ТУК.

     

    ВИЖТЕ ОЩЕ: 

    Как Covid-19 се отрази на компаниите в България: говори Данон Сердика
    Как Covid-19 се отрази на компаниите в България: говори БНП Париба
    Как Covid-19 се отрази на компаниите в България: говори Теленор
    Как Covid-19 се отрази на компаниите в България: говори Bridgestone
    Как Covid-19 се отрази на компаниите в България: говори ИКЕА
    Как Covid-19 се отрази на компаниите в България: говори Кеш Кредит
    Как Covid-19 се отрази на компаниите в България: говори Mars
    Как Covid-19 се отрази на компаниите в България: говори Equinix
    Как Covid-19 се отрази на компаниите в България: говори А1
    Как Covid-19 се отрази на компаниите в България: говори BILLA
    Как Covid-19 се отрази на компаниите в България: говори AtScale
    Как Covid-19 се отрази на компаниите в България: говори Мнемоника
    Как Covid-19 се отрази на компаниите в България: говори Монделийз
    Как Covid-19 се отрази на компаниите в България: говори Kaufland
    Как Covid-19 се отрази на компаниите в България: говори Параграф 42
    Как Covid-19 се отрази на компаниите в България: говори Тимбарк
    Как Covid-19 се отрази на компаниите в България: говори Cargotec
    Как Covid-19 се отрази на компаниите в България: говори Tek Experts
    Как Covid-19 се отрази на компаниите в България: говори Paysafe
    Как Covid-19 се отрази на компаниите в България: говори Sanofi
    Как Covid-19 се отрази на компаниите в България: говори Nestle 
    Как Covid-19 се отрази на компаниите в България: говори Adecco
    Как Covid-19 се отрази на компаниите в България: говори Easy consult
    Как Covid-19 се отрази на компаниите в България: говори Райфайзенбанк
    Как Covid-19 се отрази на компаниите в България: говори Кока-Кола ХБК
    Как Covid-19 се отрази на компаниите в България: говори Карлсберг
    Как Covid-19 се отрази на компаниите в България: говори Транспрес

     

    Нагоре
    Отпечатай
     
    * Въведеният имейл се използва само за целите на абонамента, имате възможност да прекратите абонамента по всяко време.

    преди 20 часа
    Стойността на глобалният пазар на Cloud ERP ще достигне $57,17 млрд. през 2024
    Сегментът на малките и средни предприятия се очаква да регистрира най-високият средногодишен темп на растеж, според Fortune Business Insights
    преди 21 часа
    Най-големият ритейл парк в Пловдив отвори врати
    Първите магазини в новия търговски комплекс „Парк Макс Ритейл Парк“ вече са отворени
    преди 21 часа
    Черният петък мина онлайн
    Потребителите в САЩ са похарчили $10,8 млрд. за онлайн покупки, което е над 10% ръст спрямо миналата година
    преди 23 часа
    3,7 млрд. лв. е дупката в бюджета в края на ноември
    Приходите за месеца превишават разходите с близо 300 млн. лв.
    преди 1 ден
    САЩ с нов кръг ограничения, свързани с производството на чипове в Китай
    Това е третият кръг мерки в рамките на 3 години
    преди 2 дни
    Канада обвини Google в създаване на рекламен монопол
    Делото прилича на заведеното в САЩ и цели разделяне на бизнесите на технологичния гигант