петък, 29 март 2024   RSS
    Барометър | Региони | Компании | Лица | Назначения


    1905 прочитания

    Все повече български компании инвестират в роботи заради липса на работна ръка

    202 робота са използвани в 18 предприятия у нас, сочи проучване на ПАРА
    20 октомври 2020, 14:22 a+ a- a

    Броят на компаниите, избрали липсата на работна ръка като основен мотив за автоматизаця, се увеличава тази година спрямо 2019. Това сочи новото проучване на Асоциацията по роботика и автоматизация (ПАРА), свързано с ролята на пандемията върху българската индустрия. То обхваща 32 компании от производство на автомобилни компоненти, мебели, електроника, машиностроене и др. Във включилите се компании от проучването работят малко под 15 хиляди служителя.

    През 2020 14 компании споделят, че липсата на работна ръка е основен мотив за инвестиции в роботизирани системи. За сравнение миналата година техният брой е бил 6. Близо 44% от компаниите в проучването изпитват недостиг на служители.

    Половината от компаниите споделят, че пандемията им е повлияла негативно по отношение на плановете за автоматизация. За 38% от компаниите в проучването пандемията не е оказала негативно влияние, а 19% от тях споделят, че е ускорила процесите на автоматизация. Към тях спадат представители на химическата индустрия, датчици за умен дом, производители на микроелектроника.

    От ПАРА споделят, че 219 робота биват представени в проучването им. От тях 17 са на образователна институция и не биват използвани в производствения процес. По този повод 202 робота са представени финално в анкетата, като 46% от тях (92 на брой) биват използвани в четири фабрики за автомобилни компоненти. Средно 1 робот на 45,85 служителя помагат в 4 фабрики за автомобилни компоненти. Останалите 54% от броя роботи биват използвани в машиностроенето, ХВП, автоматизация и електродомакинска техника. От тях средно 1 робот помага на 70,66 служителя в компанията.

    44% от запитаните в анкетата на ПАРА споделят, че обмислят да внедрят софтуерна и дискретна автоматизация. Към тях спадат следните индустрии: производство на автомобилни компоненти, производство на козметика, машиностроене, производство на бяла техника, автоматизация и енергийна ефективност.

    От запитаните 22% споделят, че биха внедрили основно дискретна автоматизация. В това число мебелна индустрия, ХВП и производство на игрално и казино оборудване обмислят основно дискретна автоматизация. 1/3-та от компаниите, обмислящи софтуерна автоматизация, са с профил екструзия на алуминиеви профили, мебелна индустрия, млекопреработвателна промишленост.

    От резултатите прави впечатление, че и през тази година от проучването нуждата на бизнеса за автоматизация на производството остава на преден план. 75% или 24 компании желаят да автоматизират избрания процес през следващите три години. Последваща дейност е събирането и обработването на данни с 43.8%. Сравнено с резултатите от изминалата година едва 7 компании или 13.5% се спират на засилената нужда от автоматизация последващите три години.

    Контрол на качеството и автоматизация на административните дейности биват следващите процеси, планирани от компаниите. Назад остават опаковачната дейност, логистиката и процесите по развойна дейност. Най-слабо засегнати са маркетинг и продажби, както и процесите по сметосъбиране.

    Съществена разлика се наблюдава между разпределението на бюджетите за автоматизация в следващите три години. Запитани какви са планираните бюджети се забелязава следното:

    - С 5.5% се повишава броя на компаниите, които биха инвестирали до 100 хиляди лева в автоматизация.
    - Процентите остават сравнително близки спрямо миналото проучване, при което 17.3% са заделили между 100 и 300 хиляди лева. През тази година 15.6% са планирали същия бюджет за следващите три години.

    Правейки сравнение между данните от изминалата и тази година, бюджетите за автоматизация са под 500 хил. лева – 44,3% от 2019 спрямо 50% за 2020. Бюджетите над 500 хиляди са съответно за 2019 – 40,4%, за 2020 – 34%. С 3% се увеличават компаниите, които нямат заделен бюджет за автоматизация.

    В проучването на асоциацията по роботика се включва нов въпрос свързан с видове роботи, които бизнеса смята, че ще им помогне в продствен аспект. Данните показват, че 56.3% или 18 компании считат, че роботи за монтаж на компоненти са от ключово значение за тяхното производство. На следващо място роботите за инспекция са отбелязани от 14 компании като ключови. На трето място остават роботите за зареждане и пълнеж с 40.6%.

    През тази година основен мотив за компаниите са повишаване на качеството и оптимизация на разходи всяко с по 19 отговора. При 52 компании отговорили на анкетата през изминалата година, 13 от тях посочват повишаване на качеството. 17 спрямо 15 компании тази година избират увеличаване на производството за основен мотив.

    Нагоре
    Отпечатай
     
    * Въведеният имейл се използва само за целите на абонамента, имате възможност да прекратите абонамента по всяко време.

    преди 11 минути
    Бош Автомобилно оборудване открива център за обучения с ПГТЕ „Хенри Форд"
    Центърът има за цел да подготви специалисти в областта на поддръжката и ремонта на леки и тежкотоварни автомобили
    преди 1 час
    IWG продължава да разширява присъствието си у нас
    Доставчикът на гъвкави работни пространства откри няколко нови локации в Пловдив
    преди 2 часа
    БДЖ и Deutsche Bahn договориха доставка на 76 модернизирани вагона
    Първите 19 идват в средата на април, а до началото на лятото всички вагони ще бъдат включени в състава на БДЖ
    преди 3 часа
    БСК: От 2030 най-малко 30% от пластмасовите опаковки ще трябва да се рециклират
    Системи за връщане на бутилки и кенчета предвиждат регулации на ЕП
    преди 3 часа
    Mazda и Panasonic сключиха споразумение за доставка на батерии
    Panasonic Energy произвежда батерии и за Tesla