Георги Брашнаров, изпълнителен директор на компанията, разказва за бизнеса, за увеличената работа, за амбициите и задължителната дигитализация пред Economy.bg
Г-н Брашнаров, в средата на 2020 прогнозирахте спад за бизнеса на „Немeчек България“ към края на годината, но с прогноза за цялостен ръст, макар и не двуцифрен. Каква беше годината за Вашата компания?
Винаги съм предпочитал умерения оптимизъм. Освен това в средата на миналата година неизвестните бяха толкова много, че нямаше как да правя бляскави прогнози. В крайна сметка днес с удоволствие мога да заявя, че 2020 беше една от най-успешните години за „Немечек България“. Не само защото потвърдихме колко силни партньорства сме изградили за две десетилетия, но и защото за пореден път се уверихме колко много можем да разчитаме на собствените си сили, на екипната ни работа и на добрите практики, които налагаме от години. Финансовите резултати са естествено отражение на всичко това – отчетохме 13% ръст на приходите. Това е по-добър резултат от средния за сектора (по барометъра на БАСКОМ). По-добър е и от нашите очаквания.
Какъв модел на работа се прилага в момента в компанията? Служителите работят повече от дома, от офиса или времето, прекарано на двете места, е еднакво?
Нашите служители са напълно свободни да работят от своите домове, но винаги са добре дошли и във фирмените офиси. Истината е, че още миналата пролет се оформи едно доста стабилно ядро от хора, които предпочитат да работят в офиса. Разбираемо е – има нещо в директната комуникация лице в лице, което трудно може да бъде заменено от онлайн срещи в Teams.
Наложи ли се трайно хибридният модел на работа след почти една година пандемия?
За момента хибридният модел е най-логичният, особено за ИТ сектора, където бе познат и преди пандемията и се приложи в пълна сила през март без особени сътресения. След близо година обаче вече се забелязват и някои проблеми с ефективността, фокуса, мотивацията, както и с процеса на въвеждане на нови колеги и/или нови проекти.
Изгубихме ли офиса завинаги, или той просто ще приеме по-различна форма?
Както вече бе казано много пъти от мен, както и от други колеги – „слуховете за кончината на офиса са силно преувеличени“. Дори и в настоящия момент отговарям на тези въпроси от моята стая в централата на „Немечек България“. Само за пет минути пред очите ми преминават десетки колеги, които спокойно можеха да са вкъщи или на вилата си. Те обаче са тук и причините са специфичната работна атмосфера и взаимоотношенията в нашата компания, които превръщат работата в нещо повече от стоене пред клавиатурата от 9 до 6.
По Ваша оценка как се отрази пандемията на ИТ сектора като цяло?
Различно. Най-тежко бяха засегнати компаниите, разработващи софтуерни продукти за почти неработещи днес сектори като туризъм, авиотранспорт, хотелиерство и др. На ИТ компаниите, разработващи решения в сферата на дигитализацията на работните процеси, документацията, улесняването на екипната колаборация, пандемията не повлия негативно.
Казвате, че всяка криза е бизнес възможност. Каква възможност бе пандемията през 2020 за „Немечек България“?
Сякаш най-голямата възможност, която ни предложи кризата, бе осъзнаването от страна и на бизнеса, и на обществото като цяло, че дигитализацията е задължителна. Че тя не може да бъде отлагана, че за нея не може да се говори в бъдеще време – тя е нужна сега, веднага. Защото често тя е причината една компания да не фалира, да се справя с предизвикателствата и дори да излиза по-силна от тях.
Съобщихте, че ще увеличите екипите си в София, Пловдив и Варна заради работата с WorkForce, а заради нови проекти общото увеличение на специалисти, което планирате е 15%. Какво предстои на „Немечек България“ тази година?
Екипите ни се увеличават не само заради партньорството ни с WorkForce Software. То е изключително важно и интересно, но всъщност ние работим отлично и с дългогодишните ни партньори DocuWare, Bluebeam, Vectorworks, Bosch Automotive. Действаме и по няколко нови проекта на наши познати партньори. Например Юрген Бифар – основател и вече бивш президент на DocuWare, стартира нова компания в сферата на е-образованието, разчитайки изцяло на нашата технологична подкрепа. С други думи – работата не намалява, амбициите ни са все по-големи, затова имаме нужда от още и още мотивирани колеги.
Как планирате да се осъществят ежегодните работилници, програми и инициативи за ученици и студенти тази година? Пандемията ще „измести“ ли и тях в дигитална среда?
Работата ни с ученици и студенти не спря дори в най-трудните месеци на 2020. Няма да я прекратим и тази година. Напротив – освен обичайните ни работилници и инициативи, за първи път се включихме и в програма за дуално обучение за ученици в 11. и 12. клас – това им дава възможност да прекарат няколко дни всяка седмица в работна офисна среда и няколко дни в тяхната гимназия. Иска ни се да провеждаме повече присъствени инициативи, но когато това е невъзможно – осъществяваме ги и дистанционно. Това вече доказано работи.
Как очаквате да протече 2021 г. за ИТ сектора?
Повече проекти и цялостен ръст. Отново ще си спестя твърде оптимистичните прогнози, но няма и причина за песимизъм.
Ако пандемията приключи утре, какво би се променило (за компанията, за сектора, за Вас лично)?
Нямам нереалистични очаквания, че нещата ще приключат изведнъж – още утре. Затова ще продължим да се учим да работим в новите реалности, да подобряваме процесите и себе си. А когато стане възможно – с удоволствие ще се върна към пътуванията, които преди бяха много голяма част от бизнес ежедневието ми.
Липсват ми срещите лице в лице – както с бизнес партньорите ни, така и с колегите. Надявам се да имаме възможност скоро да върнем тази нормалност и да работим още по-спокойно и усмихнато, да преодоляваме други предизвикателства и да прекарваме повече време физически заедно.
Повече информация за компанията и свободните позиции в момента вижте в профила на Немечек в JOBS.bg тук