Спирачка или ускорител е кризата за иновациите - Славка Станкова, вицепрезидент "Маркетинг" в Chaos, пред Economy.bg
Кризите по правило са периоди на голяма несигурност, непредвидимост и хаос. Те обаче може да се окажат и възможност за промяна. Компаниите, които успяват да излязат от безизходицата, най-често разчитат на иновативни решения.
Как се расте в „Chaos-a“, възможност или предизвикателство са кризите за иновациите, кои са най-новите тенденции в компютърната графика, кои са топ дигиталните тенденции на 2021 – тези и други въпроси коментирахме със Славка Станкова, вицепрезидент "Маркетинг" в Chaos.
Преди дни българската софтуерна компания Chaos (Хаос), лидер в технологиите за компютърна графика, обави, че разширява присъствието си в сектора с обновено портфолио от продукти и услуги за фотореалистични изображения и анимация. Компанията промени и бранд идентичността си, като вече ще оперира под името Chaos.
През 2017 съоснователят на компанията Владимир Койлазов беше отличен с наградата на Американската филмова академия в категория „Научни и инженерни технологии“ за цялостен принос към киноиндустрията за разработката си – рендерът V-Ray, който обработва до фотореалистичност изображения в различни платформи за 3D визуализация.
Технологиите на Chaos се използват ежедневно от водещи студиа за дизайн, архитектура, реклама, кино и специални ефекти. Разработките, създавани в София, оживяват в емблематични филмови заглавия като Game of Thrones, Avengers: Infinity War, Jurassic World: Fallen Kingdom и др.
В основния офис на Chaos Group в София работят над 320 души - инженерни екипи, както и екипи за иновации, бизнес стратегии, продажби, маркетинг и връзки с клиентите. Компанията има офиси и в Прага, Лос Анджелис, Токио и Сеул.
Славка, отвори ли наградата на Американската филмова академия през 2017 повече врати и бизнес възможности за Chaos Group?
Наградата на Американската филмова академия се връчва за цялостен принос в развитието на технологии за киноиндустрията. Една от предпоставките това да се случи е отличеният софтуер да се е наложил като лидер в областта. Наградата допринесе за затвърждаване на тази лидерска позиция на разработвания от Chaos продукт V-Ray, както и за увеличаване на доверието на общността от 3D артисти в нашите технологии. Конкретна област, в която наградата ни отвори допълнителни възможности, без съмнение е работодателският бранд на Chaos. Разпознаваемостта на името на компанията и нашите продукти ни помага да привличаме талантливи нови служители във всички екипи - от разработчици, през финанси, маркетинг и бизнес развитие.
Разширяването на портфолиото ви от услуги и продукти доведе ли и до разширяване на екипа ви?
Краткият отговор на този въпрос е „да“, но ми се иска да дам и малко повече контекст. Логично е да се предположи, че когато към портфолиото на една софтуерна компания се добавят нови продукти, това изисква да има и програмисти, които да пишат код и да го поддържат. Но същата логика е валидна и за бизнес екипите – продуктът има нужда от продуктов мениджър, който да очертае какви проблеми продуктът трябва да решава. Трябва да дефинира целевия пазарен сегмент, за който продуктът носи най-голяма стойност, както и да работи по ценовата стратегия и търговска политика, по които се реализира продуктът.
Друг пример е и моят екип – маркетинг. Маркетирането на високотехнологичен продукт изисква солидно познаване на специфичните предимства на продукта и специфичните характеристики на целевия потребител. Важно е да се познава и контекстът, в който продуктът се използва като част от творческия процес на един архитект, 3D визуализатор или 3D артист. Тези познания при нас се акумулират в екип от продуктови маркетинг мениджъри – може да мислите за тях като маркетинг партньор едновременно и на продуктовия мениджър, и на търговския екип. Броят на тези специалисти също нараства с развитието на портфолиото.
Нараства и нуждата от копирайтъри, графични дизайнери и специалисти по дигитален маркетинг, които да помагат в създаването на различни маркетинг стратегии и тактики, както и в създаването на самите кампании. На практика половината от наетите нови служители в Chaos през 2020 са за нетехнически позиции.
Колко нови работни места открихте през 2020 и какви са плановете ви за тази година?
През 2020 имаме около 50 нови служители и с тях екипът ни в София надхвърля 320 души. Ще продължим да наемаме нови хора и през 2021, съобразно плановете ни за плавно разширяване на екипите.
Какви са най-новите тенденции в сектора на компютърната графика?
Ще се фокусирам върху тенденциите в сектора на компютърната 3D графика, където се наблюдават най-общо 3 големи групи. В първата група влизат тенденции, свързани с новите технологии в сектора. Те включват наличието на качествено нов, специализиран хардуер - графични карти от ново поколение, и паралелно с това и все по-мощни процесори. Към тази група ще сложа и тенденции, свързани с все по-широкото прилагане на клауд технологии за различните етапи в процеса на създаване на 3D визуализация, както и навлизането на технологиите за виртуална и добавена реалност като част от този процес.
И ако двигател за първата група тенденции са по-скоро хардуерни иновации, то втората група тенденции се водят от самите нас, компаниите за разработка на софтуер за 3D визуализация. В последните години при нас се наблюдава консолидация или един вид вертикална интеграция в сектора. Компаниите се стараят да покриват с екосистема от софтуерни решения всички етапи по създаване на компютърна графика - от моделиране до рендеринг и така нататък.
За третата група тенденции е логично да погледнем към потребителите, където двигател са техните нужди и желания. Софтуерът за 3D визуализация е професионален софтуер - т.е. за потребителите си той не е средство за развлечение, а инструмент за упражняване на професията им. И колкото по-удобен за използване е този инструмент, толкова по-бързо и по-лесно ще се справят със задачите си, които по своята същност са творчески задачи. А кой творец би искал да се бори със сложни технологии? Тенденциите са към запазване и развитие на функционалността на софтуера, с паралелно опростяване на използването му до степен, в която творческият процес се отключва по естествен начин – необременен от начина на работа с технологията.
Какви са най-големите предизвикателства в индустрията?
Предизвикателствата в нашата индустрия следват тенденциите в нея. Накратко казано – как софтуерните компании най-бързо да се адаптират и най-добре да отговорят на нуждите на клиентите. И за да е още по-голямо предизвикателството, това трябва да се случи на фона на бързо променящите се външни фактори, които определят развитието на сектора за 3D визуализация.
Пандемичната обстановка от 2020 постави на преден план освен олекотяването на технологичния товар върху потребителя и нуждата от функционалност за съвместна работа по проекти онлайн.
Откъде тръгва искрата за иновациите във вашия сектор – отвън или отвътре?
Ако очертаем нашия сегмент като създаването на софтуер за 3D визуализация, тогава бих казала, че вътрешните и външните фактори вървят ръка за ръка.
Първо, иновацията отвътре в сектора на най-ниско ниво се случва предимно в контекста на, най-грубо казано, разработка на математически алгоритми, които на свой ред се превръщат в алгоритми за програмиране. Това са алгоритми, базирани на физичните свойства на светлината, които се регистрират при различни условия. В този контекст в Chaos имаме развойно звено Chaos Research, базирано в офиса ни в Прага.
Следващото ниво на иновация е създаването на експериментални софтуерни разработки, които стъпват върху новите алгоритми, и решават конкретни проблеми в областта на визуалните ефекти и 3D визуализацията. По тази линия в момента работим по проект за прилагане на иновативни рендеринг технологии в процеса на индустриалното производство в сътрудничество с лидери като IKEA и P&G. В допълнение, за разработки в това второ ниво на иновация имаме и отделен екип Chaos Labs, базиран в офиса ни в Лос Анджелис.
Третото ниво на иновация е нивото, което е най-близо до самия артист-визуализатор. При него в Chaos работим по иновации не само в самия продукт и неговите функционалности, но разширяваме иновацията и до бизнес модела, както и до подходите при маркетирането и продажбите. Външните на сектора фактори, които са източник на иновация и вътре в него, идват традиционно от областта на хардуера, но в последните години и от иновации в облачните технологии.
През последната година дигиталното е „новото нормално“. Много компании пренасочиха маркетинт активностите си изцяло към дигиталния маркетинг. Как изглежда ситуацията в Chaos Group?
Дигиталният маркетинг винаги е бил ключов в Chaos, така че посрещнахме „новото нормално“ със солиден арсенал от дигитални маркетингови активности. Това, което се промени най-значително, е нашият календар със събития. Основна част от бранд ДНК-то на Chaos е контактът с нашата потребителска общност из целия свят. Нищо не може да достигне усещането за принадлежност, заедност и споделено преживяване така, както то се разгръща при жив контакт. Затова календарът ни през годините задължително се състоеше от 30 до 50 събития на живо, включително и нашата голяма конференция Total Chaos, която през 2019 събра в София над 1000 професионалисти от целия свят. В стремежа си да не губим връзка с общността през 2020 успяхме да пренесем почти всички събития от календара ни онлайн под формата на уебинари. Експериментирахме и с нов формат онлайн събитие – маратон, което нарекохме 24 hours of Chaos. Както името подсказва, събитието продължи 24 часа. По време на тази виртуална обиколка на Земята в събитието се включиха над 100 лектори от нашите потребителски групи по целия свят.
Кои са най-големите предизвикателства в това отношение?
Най-големите предизвикателства са свързани с недостоверността на преживяването онлайн. Разработчиците на технологични платформи за дигитални събития бързо се впрегнаха на работа, но резултатите все още не успяват да запълнят пропастта между аудио-визуалната връзка, налична от десетилетие, и нуждите на бизнеса за нетуъркинг и споделено преживяване с аудиторията по време на събитията в онлайн формат. Бих била доста озадачена, ако не се предложат достъпни иновации в тази област, и то скоро.
Кои са топ дигиталните тенденции на 2021 според Вас?
За отговора на този въпрос ми се иска да се фокусирам върху тенденциите в дигиталния маркетинг, като бих ги разделила в 2 групи. Първата група са тенденции, които бяха силни през последните години, или “маркетинговите първенци”. Те и занапред ще продължават да набират скорост и значение. Във втората ще сложа такива, които доскоро бяха в сферата на, шеговито казано, “маркетинговата научна фантастика”. Но те вече се налагат като част от задължителния арсенал на всеки дигитален маркетолог.
Няма да изненадам никого, като сложа в групата на “маркетинговите първенци” видео маркетинг, инфлуенсър маркетинг, дълбока персонализация на дигиталните кампании, пряка връзка с потребителите чрез социалните мрежи и не на последно място - създаване на полезно текстово съдържание с цел привличане на ангажиран трафик. Това, което ще се доразвие и надгради при "първенците", ще е в платформите и технологиите, които се използват, за да се изграждат успешни кампании.
И тук идват на фокус новите тенденции, които до скоро обитаваха сферата на “маркетинговата научна фантастика”. На първо място тук ще сложа промяна в технологията, на която през последните 20-тина години дигиталният маркетинг разчиташе за правилно таргетиране – бисквитките. През последните години има силно изразена тенденция за осигуряване на защита на личните данни и възможност за запазване на анонимността на потребителите онлайн така, както се усещаме в реалния свят – анонимен в тълпата. Тази тенденция бе подкрепена и продължава да се подкрепя и с различни законодателни и технологични мерки, което съвсем скоро ще направи технологията “бисквитки” неизползваема за рекламни и маркетинг цели.
Тази година започваме активно да се насочваме към технологии, които осигуряват възможност за таргетиране без бисквитки, или т.нар “server to server”. Ключовата разлика при този подход е, че данните за потребителите ни се съхраняват при нас, и ние сме отговорни да анализираме и сегментираме потребителите и да предвиждаме техните намерения и желания онлайн. Тази дейност преди се вършеше за нас от рекламните платформи и на повечето маркетинг специалисти не ни се е налагало да разбираме как се обработват и използват тези данни. Е, през 2021 ще ни се наложи да минем един ударен курс по концепции като Machine learning и Artificial intelligence - и не само да ги разбираме на теория, но и да ги използваме на практика в кампаниите. Това, което не можем да събираме като информация от рекламните платформи и техните бисквитки, ще трябва да запълним чрез анализ на данни и тяхната автоматизирана употреба.