сряда, 07 декември 2022   RSS
    Барометър | Региони | Компании | Лица | Назначения


    7035 прочитания

    Bosch инженеринг център: За 2 години удвоихме и продължаваме да разширяваме екипа в София

    ИТ секторът е един от малкото в България, в който доходите на работещите са конкурентни на тези в чужбина - Константин Конов, управляващ директор, и Динко Русев, инженеринг директор на Bosch инженеринг център София, пред Economy.bg
    22 март 2021, 14:59 a+ a- a

    Преди дни Bosch инженеринг център София спечели наградата „Инвеститор на годината” в категорията „Инвестиция в иновативен бизнес“. Най-новото звено на Bosch в България, открито в края на 2019, получи престижното отличие за устойчиви инвестиции, разкриване на нови работни места и внедряване на високи технологии за автомобилната индустрия.
    При официалното откриване през 2019 в центъра работеха близо 200 софтуерни специалисти, като към момента те вече са близо 400. Компанията очаква до 2023 да надхвърли доста поставената преди 2 години цел за 500 инженери, работещи при тях.
    Центърът в София за разработка на автомобилен софтуер работи в тясно сътрудничество с развойните екипи на Bosch в Германия, САЩ, Унгария и Румъния. Екипът участва в разработването на над 40 иновативни проекта и технологии за автомобилната индустрия в области като системи за помощ на водача, автоматизирано шофиране, изкуствен интелект и електромобилност. В София освен софтуер за автомобили и електрически колела вече се разработва и хардуер, като предстои и създаване на механичен отдел.

    Какви са плановете на Bosch инженеринг център за разрастване в София, какви кадри се търсят, по какви нови проекти се работи, как компанията преминава през Covid кризата – тези и други въпроси коментирахме с Константин Конов, управляващ директор, и Динко Русев, инженеринг директор на Bosch инженеринг център София.

    Близо две години след като Bosch откри инженеринг център в София, спечелихте наградата „Инвеститор на годината”. За какви постижения бяхте отличени?
    Константин Конов: Спечелихме наградата „Инвеститор на годината” за 2020 в категория „Инвестиции в иновативен бизнес“, което е показателно какво правим в България и как смятаме да се развиваме в бъдеще. Но ние не се стремим просто да постигнем определена бизнес цел. За нас разработването на високи технологии с изкуствен интелект в автомобилите е кауза, която променя към по-добро живота на хората и има позитивен ефект върху природата. Това обединява колегите и ни прави екип от съмишленици.

    При откриването на центъра си поставихте за цел до 2023 при вас да работят над 500 инженери. Колко специалисти са заети при вас в момента и ще достигнете ли целта до 2 години?
    КК: Работещите в центъра колеги вече са близо 400 и смятаме, че до 2023 може да сме доста над посочената цифра. Знам, че у нас е прието по този начин да се „измерва“ успеха в бизнеса, но броят наети служители никога не е бил самоцел за нас. Много по-важни са съдържанието на проектите, атмосферата в екипа и мотивацията на хората. Това са нещата, на които държим и които определят темпа ни на растеж.

    Работите по доста иновативни технологии. Какъв е профилът на търсените от вас кандидати?
    Динко Русев: Профилът на кандидатите, които търсим, се обуславя от ценностите на нашия екип. За нас е много важна семейната среда, която сме изградили и която поддържаме и надграждаме постоянно. Наше мото е, че човек трябва да идва с удоволствие на работа. Това определя и какви кандидати са ни необходими – хора с мотивация за работа и личностно развитие, хора, които могат да споделят опита си и същевременно да продължават да се развиват. Не на последно място – хора, които обичат да се забавляват, защото ние обичаме да сме заедно и да празнуваме успехите и постиженията си. Има и още нещо - едни от най-добрите професионалисти в създаването на софтуер за аутомотив бизнеса не само у нас, но и в световен мащаб са част от екипа ни. Това определено е вдъхновяващо за новите ни колеги, за всички нас.

    По-лесно ли е да се намерят кадри в кризата?
    КК: Няма еднозначен отговор на този въпрос. Кризата поражда различни фактори в поведението и нагласите на хората, които често действат в противоположни посоки. Повечето профили при нас са специфични и на колегите, участващи в процеса по наемане, никога не им е било лесно, но засега се справяме много добре.
    Подобни турболентни ситуации са изпитание за връзката на компанията с нейните хора. Голяма част от новите ни попълнения идват, защото са препоръчани или поканени от наш колега, а това е най-важната оценка за силата на екипа и за това как заедно преминаваме през трудностите и продължаваме да растем.

    Скорошно проучване показа, че много от новонаетите софтуерни специалисти у нас са българи, завърнали се от чужбина. Наблюдавате ли и вие подобна тенденция?
    КК: Такава тенденция се наблюдава и при нас, разбира се. IT секторът в България е един от малкото, в които ние сме конкурентоспособни в световен мащаб, и доходите на хората, работещи в него, също са конкурентни на тези в чужбина спрямо стандарта на живот. Сега пандемията засили този тренд и това може да стане наистина трайна тенденция. Ние като компания активно подкрепяме това с различни инициативи, но е важно да има и адекватно управление на тези процеси на държавно ниво.

    Как Bosch инженеринг център в София преминава през Covid кризата? Всички ваши служители ли преминаха към режим „home office“?
    ДР: Създадохме условия за всичките ни колеги да са в режим „home office”, като ги стимулирахме да направят своя максимално уютен и функционален. Инвестирахме в допълнителен хардуер, софтуер, мебели и комуникации, за да можем да запазим продуктивността си в новите условия и дори я повишихме. Също така осигурихме и възможност 30% от хората да са на работното място, с достатъчна дистанция, регулярни дезинфекции и строги правила, които помагат да имаме изключително нисък брой заразени колеги. Едно от нещата, с които се гордеем, е че нито един колега не се е заразил на работното си място.
    Инициирахме много програми и активности, с които се грижим за менталното здраве, екипния дух и креативността на колегите. Но може би най-важното е, че успяхме да останем свързани, макар и от разстояние.

    Какъв модел на работа ще следвате в бъдеще – от офиса, от вкъщи, хибриден?
    ДР: В момента продължаваме да работим в хибридния модел, докато обстановката не се промени. Следим развитието на пандемията отблизо и сме готови да реагираме според променящата се ситуация. Силно вярваме, че светът ще пребори заразата и ще заживеем нормално отново. Затова и инвестираме в разширяване на работните ни площи, в които да посрещнем новите членове на нашето семейство.

    Освен софтуерен вече имате и хардуерен отдел. Върху какви хардуерни проекти работите в София?
    ДР: Нашата цел е да изработваме цялостни продукти и част от стъпките за постигането й са създаване на отдели за хардуерен и механичен дизайн. Хардуерният ни екип вече е факт и успешно спечели нови проекти и отговорности. В момента прохожда и механичният ни екип, който ще придаде цялост на нашето развитие. В процес сме на разширяване на хардуерната ни лаборатория и създаване на механична лаборатория. Проектите, с които прохождаме в тази област, са свързани с комуникационните канали в автомобила. Планираме и други типове проекти, които ще споделим, когато сме готови.

    Наблюдаваме напоследък засилваща се надпревара при електромобилите. Bosch обяви преди дни, че открива фабрика в Дрезден за производство на чипове за електрически автомобили. В София също работите по проекти в областта на електромобилността. Какви конкретно са те?
    ДР: В Bosch инженеринг център София разработваме различни типове продукти за електромобилността. Някои са изцяло нови разработки, свързани със съвременните електрически системи в автомобилите и тяхната сигурност, други са за вече налични продукти, които поради различната архитектура и същност на електромобилите се нуждаят от промяна и вдъхване на нов живот.

    Един от най-новите ви проекти е за производство на компоненти за електрически велосипеди. Каква е ролята на екипа в София?
    ДР: За нас е голяма гордост, че работим по проекти, свързани с електрическите колела „eByke”, които печелят сърцата на все повече хора и определено са важна част от бъдещата електромобилност. Инженеринг център София е стратегически партньор на дивизията Bosch eBike Systems. Нашите инженери са фокусирани върху разработката, интеграцията и тестването на софтуера в новите продукти на компанията в тази сфера. Имаме потенциала и амбицията да поемем и разработката на хардуер и механика в бъдеще.

    Двигател или спирачка за иновациите е Covid-19 пандемията?
    КК: Зависи от компанията. За Bosch определено е двигател, защото намалява ефекта от т.нар. „технологичен канибализъм“. Той се получава винаги когато трябва да се инвестират огромни средства в нови технологии, а внедряването им, от своя страна, намалява сериозно прихода от съществуващите. Загубата на пазари и свитото потребление на традиционните технологии прави този преход доста по-бърз за компаниите, които имат осигурен ресурс за иновации и могат да си го позволят.

    Какви са предимствата и недостатъците на България като локация за развойни центрове?
    КК: Основното предимство е наличието на подготвени хора на техническо, както и на управленско ниво. На второ място е благоприятната финансова и най-вече данъчна рамка. Основният недостатък е, че горните две предимства са лесно обратими. За да запазим конкурентоспособността си дори в краткосрочен план, трябва веднага да започнем сериозно да реформираме и модернизираме образователната ни система, като според много анализи вече сме закъснели. Благоприятните в момента данъчни условия пък не бива да са обект на политически интереси, а да са част от дългосрочна държавна стратегия.
    ДР: България има едно много голямо предимство и това са хората. И не говоря само за това, че хората са високообразовани и говорят поне по един чужд език. Това може да откриете навсякъде по света. В България хората влагат сърце в работата си. Обичат да поставят името си под един качествен, нов продукт и са горди с постиженията си. От това идват и плюсовете за бизнеса: висока ефективност, изключително качество, поемане на отговорност и лична обвързаност с успеха на проекта и компанията. В България вече не инвестират компании, търсещи евтина работна ръка и минимизиране на разходите, а компании, които се нуждаят от високо качество, от експертни решения и опитен и продуктивен мениджмънт.

     

    Повече информация за компанията и свободните позиции в момента вижте в профила на Роберт Бош в JOBS.bg тук

    Нагоре
    Отпечатай
     
    * Въведеният имейл се използва само за целите на абонамента, имате възможност да прекратите абонамента по всяко време.

    преди 5 часа
    За първи път: Търговията ни със Северна Македония достигна 1 млрд. евро през 2022
    Бизнес форум с над 150 представители на бизнеса и търговските камари от двете страни се проведе в Скопие
    преди 5 часа
    преди 6 часа
    Финтех компанията ITF набра 2 млн. лв. от борсата
    Това е 5-то успешно IPO на beam пазара за тази година
    преди 7 часа
    ЕК одобри 5.6 млрд. евро за българското земеделие до 2027
    Планът ще подкрепи създаването на близо 9500 работни места и 650 инфраструктурни инвестиции в селските райони
    преди 8 часа
    Авиационният сектор ще излезе на печалба през 2023 г.
    Според прогнозите на IATA това ще се случи за първи път от настъпването на пандемията през 2019 г.
    преди 12 часа
    Какво предстои за банките през 2023?
    Банките ще трябва да търсят нови източници на стойност в дългосрочен план, сочи анализ на Делойт