Не сме евтина дестинация. За някои позиции нетната заплата в България е по-висока, отколкото в Германия
По време на пандемията се разрастнахме с нови 65 души, до 3 години трябва да станем около 450 – Михаил Петров, главен изпълнителен директор на Schwarz IT България, пред Economy.bg
В края на 2020 дигиталните звена на Kaufland и Lidl в България се обединиха в новата компания – Schwarz IT. Дотогава у нас веригите супермаркети имаха две звена за ИТ услуги – Kaufland IT Hub и Lidl Digital. Новата компания обслужва и предоставя ИТ решения на четирите подразделения на германската ритейл група Schwarz – компанията за рециклиране Pre Zero, компанията за производство Schwarz Produktion и веригите Lidl и Kaufland.
През май тази година компанията получи сертификат за инвестиция клас „А“. Размерът на инвестицията по проекта възлиза на 570 000 лв. и в резултат от него ще бъдат разкрити нови 100 работни места в София.
За да разберем повече за плановете на Schwarz IT у нас разговаряхме с Михаил Петров, главен изпълнителен директор на компанията.
"За период от 3 години трябва да станем около 450 души".
Г-н Петров, какво наложи създаването на Schwarz IT у нас? Всъщност Schwarz IT България не е нова фирма. Тя е създадена от обединението на Kaufland IT Hub, който оперираше от 2016, и Lidl Digital, който беше неразделна част от ИТ отдела на оперативното дружество на Lidl от 2017.
Какъв беше размерът на инвестицията? Инвестициите са най-вече в човешки ресурс. Иначе вложението при сливането, където трябваше да изградим чисто нова инфраструктура, е в размер на около 600 хил. лв.
Получихте наскоро сертификат за инвестиция клас „А“. Да, ние обещахме в следващите 3 години да създадем минимум 100 нови работни места. Към момента сме изпълнили повече от половината от нашия ангажимент.
Колко служители имате в момента? В момента сме около 350 души екип.
И колко трябва да станат с тези, които планирате? За период от 3 години трябва да станем около 450 души.
"Нетната заплата на старши професионалисти в България е по-висока, отколкото на колегите им в Германия. Това е така заради по-ниските данъци и разходи за живот у нас".
Какъв модел на работа следвате в момента и как ще работите в бъдеще? Моделът ни на работа е нещо, което ни отличава. Защото Schwarz IT не е т.нар. shoring център за групата, където се акцентира върху евтин ресурс, който можеш да привлечеш в дадена държава. Има доста по-евтини държави по света, в които може да се купи такъв ресурс. Ние оперираме като абсолютно равнопоставено дружество, аналог на Schwarz IT в Герамния. В нашите екипи имаме хора, отговорни за много стратегически проекти, разработвани в групата.
Как привличате български ИТ специалисти от чужбина? Много се радвам, че вече успяхме да привлечем 12 висококвалифицирани български специалисти от чужбина, и то от много развити държави. В момента имаме и кампания, където те да споделят опита си и защо са се върнали и са избрали именно Schwarz IT България. Надявам се все повече наши сънародници зад граница да погледнат обратно към България, за да се убедят, че тук имаме много добри възможности. Ние не сме евтина дестинация. При сравними позиции нетната заплата на професионалисти или старши професионалисти в България е по-висока, отколкото на колегите им в Германия. Това е така заради по-ниските данъци и разходи за живот у нас.
Т.е. съизмеримото възнаграждение у нас е това, което привлича сънародниците ни зад граница да се върнат да работят при вас? Това е само едната страна, защото парите не са всичко. Хората търсят и възможности за личностно развитие, интересни проекти и новости. Голяма компания като Schwarz IT, работеща с нови технологии и с много интересни проекти в различни сфери, привлича желаещите да се врънат в България.
Как стимулирате жените да развиват ИТ кариера във вашата компания? Много сме щастливи с нашите инициативи за насърчаване на жените не само в технологичните професии, но и на ръководни позиции. Имаме много положителни примери в тази насока.
Как пандемията промени пазара на ИТ кадри у нас?
Как се създава технологичен хъб в условия на пандемия? Кои бяха най-големите предизвикателства в това отношение? За нас беше предизвикателство, че трябва да слеем две съществуващи фирми и да запълним свободните позиции в компанията. Положителното в пандемията беше, че и най-големите скептици на хоум офиса разбраха, че производителността на хората вкъщи дори се повишава. Предизвикателство за нас, което също има и положителен аспект, е, че се оказа, че в онлайн среда дори и ивенти с над 2000 участници могат да се организират много бързо. Подобно събитие в нормална среда вероятно ще изисква организация половин година по-рано, което е много енергоемко. В онлайн среда видяхме, че тези неща се случват много по-лесно, по-евтино и бързо.
Как пандемията промени пазара на ИТ кадри у нас – ускори или намали търсенето? Ускори го. Ако преди ме питаха какви са аргументите ми в Kaufland IT хъб да кандидатстват ИТ специалисти, моята теза беше, че нямаме отдел „Продажби“, имаме вечен клиент и работим в сигурна сфера като търговията с хранителни бързооборотни стоки. Този аргумент в повечето случаи тогава беше посрещан с насмешка, защото младите хора не се интересували от сигурност – ако загубят или решат да сменят работното си място, 10 нови врати седят отворени за тях. Промени се, че в 5 от 6 интервюта на въпроса защо избират именно Schwarz IT, хората казват, че търсят сигурност. Думата „сигурност“ по време на пандемията придоби друго значение. Ние по време на пандемията не само че не освободихме персонал, но и се разрастнахме с нови 65 души. Сигурността има нова тежест във взимането на решения в коя фирма предпочиташ да работиш.
Какви ИТ специалисти се търсят – по-опитни и съответно скъпоплатени или обратно? Нашият спектър е много голям – от Java програмисти, ABAP програмисти, но и много екзотични технологии, в които търсим специалисти. И ако не можем да намерим достатъчно senior разработчици, то тогава ние ги обучаваме.
"Онлайн магазините на Lidl ще се разрастват и към други държави. Новата платформа на Kaufland също ще бъде имплементирана извън Германия".
Цялата германска група ли обслужвате оттук? Да, работим за цялата Schwarz група. Ако едно време тя беше ритейл, сега е глобална икономическа група, защото освен магазините Lidl и Kaufland към групата принадлежи и компанията за рециклиране Pre Zero. Също така групата разполага и с немалко производствени мощности – големи заводи за сладолед, за хлебни изделия и за безалкохолни напитки.
Върху какви конкретни продукти работите в момента? Нашите проекти са много широкоспектърни, защото самият ритейл не е само да купиш и да продадеш стока. Процесите са от всякакъв вид естество – закупуване на терени, проектиране, строителство на магазини, обзавеждане, зареждане и трансфериране на стока. Това са ИТ проекти, защото всеки един от тези процеси се поддържа от някакъв вид ИТ инфраструктура и ИТ решения.
Какви са топ тенденциите в света на онлайн търговията? Онлайн търговията в бъдеще ще продължи да расте. Онлайн магазините на Lidl в света ще се разрастват и в други държави. Новата платформа на Kaufland също ще бъде имплементирана извън Германия.
Австрийските инвестиции в България са около 5 млрд. евро, притежавате специализирано ноу-хау, което се оценява от австрийските компании – Герд Бомер, регионален мениджър за Югоизточна Европа и Централна Азия в Австрийската стопанска камара,пред Economy.bg