петък, 29 март 2024   RSS
    Барометър | Региони | Компании | Лица | Назначения


    4501 прочитания

    След спортния електромобил тази българска компания пусна и електрически картинг

    Повече за иновативните проекти пред Economy.bg разказва Теодосий Теодосиев, основател и управител на „Кинетик Аутомотив“
    04 октомври 2021, 10:20 a+ a- a

    Kinetik Automotive e български производител на бутикови електромобили. Компанията, която е създадена през 2017, дава възможност на бизнеси и индивидуални клиенти да реализират идеите си от първоначалните скици до работещи прототипи. Първият им реализиран проект през 2019 е Kinetik 07 - електрически спортен автомобил. Всяка една част от електромобила е създадена от екипа на компанията, включително и електрониката, което позволява изключително високо ниво на индивидуализация. Две години по-късно Kinetik пускат на пазара и електрически картинг. За съжаление, на 14 април тази година късо съединение причинява пламването на пожар в производствената база на компанията. Въпреки усилията на екипа цялата сграда изгаря напълно преди появата на пожарникарите. Злополуката налага спирането за известно време на дейността на компанията, докато производствената база не бъде възстановена и снабдена с нужната техника.

    Как стартира компанията, защо се насочва към бутиковите електромобили и електрическите картинги, как се възстановява след пожара, какво е бъдещето на електромобилността у нас – тези и други въпроси коментирахме с Теодосий Теодосиев, основател и управител на „Кинетик Аутомотив“.

    Разговаряхме с него в рамките на конференцията „Визия и стратегии за развитие на електромобилността и електромобилната индустрия в България“, организирана от Германо-Българската индустриално-търговска камара (ГБИТК в партньорство с Гръцкия бизнес съвет в България (ГБСБ).

    Как стартира Kinetik Automotive, защо се насочва към бутиковите електромобили и електрическите картинги, как се възстановява след пожара?

    Г-н Теодосиев, защо се насочихте към производство на бутикови електромобили? Въобще как стартира Вашата компания? Вие споменахте, че сте бил 5 години в Силициевата долина. Оттам ли дойде интересът?
    Донякъде оттам дойде предизвикателството, защото видях, че нашите български инженери не отстъпват толкова много по умения на тези в Силициевата долина, които създават подобни иновативни бутикови проекти и продукти. Просто тук има доста бариери и аз със завръщането си в България реших да премахна някои от тях пред нашите талантливи сънародници. Първоначално проектът започна дори леко на шега, казахме си: „Защо не? Нека да пробваме“. И така до момента, в който през 2019 тук, в тази зала в София Тех Парк, представихме нашия прототип на електрически спортен автомобил с изцяло 3D-принтирана каросерия по наш дизайн. Показахме как само за няколко месеца без инвестиция в изключително скъпо оборудване може да бъде създаден един автомобил.

    И защо конкретно към бутиковите спортни електромобили? Защото можете по-лесно да пробиете на този нишов пазар и без голяма инвестиция ли?
    Честно казано и за там е нужна голяма инвестиция. Но виждаме, че всички подобни проекти, вкл. и Tesla стартираха с малък, бутиков, изключително скъп автомобил. Истината е, че трябва да се започне от единични бройки, за да се види потенциалът. А и това беше чисто наше любопитство, съчетано със спортен интерес към автомобил тип Speedster без покрив с изключително динамични характеристики и параметри.

    Казахте, че през 2019 сте представили прототип. Колко готови електромобила имате вече на пазара?
    Реално те все още не се продават. За съжаление, имахме доста сериозен катаклизъм и цялата база с оборудването ни изгоря. Заради това събитие трябваше да преценим къде да се репозиционираме. Минахме няколко крачки назад и започнахме да произвеждаме електрически картинги. Ние сме една от малкото компании в света, които правят шампионатни електрически картинги. Направихме продукт на световно ниво, който се хареса и на състезатели от чужбина.

    Все пак ще се върнете ли към спортните електромобили в даден момент? Какви цели си поставяте в по-дългосрочен план?
    Да, това е възможен сценарий, който не сме отписали. Но там е нужна много по-сериозна инвестиция. Вече имаме много по-ясна представа какво е нужно, за да се осъществи един такъв проект. Отделно ние имаме и разработка за конверсии в електрически на класически колекционерски автомобили. Вече имаме 2 реализирани подобни проекта. Това също е една много интересна ниша. В Англия има няколко много успешни фирми, които работят в тази област. Та все още сме в процес, в който установяваме къде искаме да развиваме технологичните иновации, които да създаваме.

    Колко голям е екипът Ви и какъв тип специалисти работят в него?
    Екипът ни е сравнително малък. Ние сме 12 души, като 80% от тях са хора, завършили в чужбина, а някои са работили в големи компании като Tesla и Mercedes. Това са основно инженери, като имаме и двама дизайнери. Освен това вече привличаме и чуждестранни инженери. Имаме колеги от Аржентина и от Холандия в екипа.

    Какво е бъдещето на електромобилността у нас?

    Какво е бъдещето на електромобилността у нас?
    Доста сериозни са предизвикателствата. Изоставаме. Има нужда от по-активни политики на държавно ниво, както и от повече компании като нашата и по-мащабни като e.GO, които да произвеждат електромобили, за да ги ползваме и на нашия пазар. Това доста би помогнало и ускорило сектора.

    Каква е ролята на мрежата от зарядни станции? Трябва да е налице първо мрежата и след това електромобилите или обратно?
    Да, тук е проблемът с яйцето и кокошката. Разбира се, че инфраструктурата е от съществено значение. Станциите трябва паралелно да бъдат планирани и изграждани. Знаем, едно от основните предимства на Tesla беше изключителната им инфраструктура за зарядни станции. Така че това е важен фактор. Има потенциал повече фирми в България да създават такива продукти, а не само да внасяме. Имаме традиции и в електрониката и не бива да пропускаме тези възможности.

    Каква ще е ролята на Зелената сделка за развитието на електромобилността? И електрически ли са колите на бъдещето?
    Да, аз съм позитивно настроен, че те ще бъдат електрически. А Зелената сделка е наистина рамката, която ще потвърди тази тенденция. Това беше много основна стъпка, която да даде малко повече сигурност и на компаниите, за да инвестират в тази посока и да се развиват.

    Нагоре
    Отпечатай
     
    * Въведеният имейл се използва само за целите на абонамента, имате възможност да прекратите абонамента по всяко време.

    преди 13 часа
    ТИЗ започва паневропейски интермодален проект с италианската Gruppo UniRetiCon
    Целта е у нас да бъдат създадени различни интермодални платформи
    преди 14 часа
    Авиационният сектор у нас е достигнал на 92% нивото си от преди COVID пандемията
    85% от самолетите на българските авиокомпании са работили на пазари извън България
    преди 15 часа
    Български хляб достига до 10 европейски държави с Lidl
    Пловдивският производител „Хебър” инвестира близо 15 млн. евро в 2 нови производствени линии
    преди 17 часа
    Над 10% ръст на пътуванията на българи в чужбина през февруари
    Увеличават се и посещенията на чужденци у нас, показват данните на НСИ
    преди 19 часа
    Предлагат индустриалните паркове само за един вид производства
    С промените в закона ще бъде създаден нов тип специализиран парк