сряда, 11 септември 2024   RSS
    Барометър | Региони | Компании | Лица | Назначения


    7091 прочитания

    Как „Аурубис България“ стана най-голямата компания у нас?

    Тим Курт, изпълнителен директор на медодобивния завод, пред Economy.bg
    21 октомври 2021, 16:28 a+ a- a

    За първи път "Аурубис" стана най-голямата компания в България по приходи, а преди дни влезе в топ 5 на най-големите в Югоизточна Европа. Оборът на медодобивния завод в пандемичната 2020 досига 2.8 млрд. евро.

    Как се постигат подобни резултати по време на пандемия, кои са факторите за успеха на дружеството, какви са плановете на компанията у нас - тези и други въпроси коментираме с Тим Курт, изпълнителен директор на медодобивния завод.

    Тим Курт е изпълнителен директор на „Аурубис България“ и президент на Германо-българската индустриално-търговска камара. Присъединява се към „Норддойче Афинери“ (днес „Аурубис“) през 2006, където е вицепрезидент "Корпоративна логистика" и ръководи групата по иновации на концерна, преди да заеме сегашната си позиция в България през 2014. Започва кариерата си в „Юниливър“ и „Нумико“. Роден е в Бремен, завършил е Университета за приложни науки във Фридберг, Германия.

    Г-н Курт, Aurubis вече е най-голямата компания в България по приходи. Как успяхте да постигнете тези резултати по време на пандемия?
    Да сме най-голямата компания, никога не е било заложено като цел. Размерът на приходите, съпоставен с тези на други, не е бизнес индикатор. Основната ни задача е да запазим устойчивост на производството при безопасни условия на работа и ограничаване на неблагоприятни външни фактори. Кризата с коронавируса оказа влияние върху веригите на доставки, най-вече върху крайните пазари в първата вълна на пандемията. Но ние винаги планираме внимателно, работим по дългосрочни договори и залагаме буфери. Въведохме вътрешни противоепидемични мерки в завода ни още в самото начало, адаптираме ги и се придържаме към тях.

    Какво стои зад ръста на приходите ви? Повишението при цените на медта ли е единственият фактор?
    Основно цените на медта, също и на съпътстващите метали, които произвеждаме в рамките на групата „Аурубис“. Ние зависим от борсовите цени, основен индикатор е Лондонската метална борса. Но зависим от борсови цени и на входа. Така е с електроенергията, която купуваме. Медодобивът е енергоемко производство. От три месеца насам тази тема вече е основна.

    Как нарастващата електрификация на транспорта се отразява на металургичния сектор? Готови ли сте да отговорите на повишеното търсене?
    В България произвеждаме катодна мед, която е базовият продукт за всички медни изделия по веригата нататък, включително производството на електромобили, което, разбираемо, заема все по-голям дял на крайните пазари. Отговаряме на търсенето.

    Някои експерти казват, че „медта е новият петрол“. Те прогнозират, че дефицитът на пазара на мед ще продължи. Как това ще се отрази на вашия бизнес в България?
    В света има достатъчно количество мед - и като суровина в медната руда, и като материали за рециклиране. Дългосрочната стратегия на нашата група, включително в България, е да увеличаваме дела на второто. Медта е метал, който може да се рециклира безкрайно, без да губи качествата си. „Аурубис“ е най-големият в света производител на мед от рециклиране. Заводът ни в Люнен, Германия е изцяло насочен към използването на скрапа като суровина. Последното ни голямо придобиване – на испанско-белгийската компания „Метало“, също е част от стратегията ни за кръгова икономика.

    Освен за батерии за електромобили къде другаде се използват вашите продукти?
    В батериите за електромобили се използват други цветни метали, медта обезпечава оборудването. За производството на един конвенционален автомобил са нужни поне 30 килограма мед. За електроколите - над 70 килограма. Но електрификацията на транспорта е само един от секторите. Преходът към нисковъглеродна икономика се нуждае от мед буквално навсякъде – за ветрогенераторите, за всички високотехнологични продукти, за електрическите мрежи, които осигуряват свързаността.

    През юни стартирахте изграждането на най-големия соларен парк в България за собствени нужди. Планирате ли нови инвестиции във връзка със Зелената сделка?
    През юни започнахме строителството, което вече е завършено и предстои въвеждането в експлоатация. Фотоволтаикът действително е голям, с над 11 000 мегаватчаса проектно производство на година. Ще покрива 2.5% от енергийните ни нужди, което дава и представа за енергоемкостта на медната индустрия. Стратегията ни е до 2050 да осигуряваме половината от необходимото ни електричество от собствени възобновяеми източници - соларни централи, турбини с отпадна топлина, успоредно на оптимизирането на енергоемкостта с нови технологии. Но винаги ще зависим от външния пазар на енергия. Тук е основното ни притеснение, не само нашето, на цялата индустрия. Разходите за ток влизат в себестойността на медта, която произвеждаме, тя се търгува на международни борсови цени, а трябва да запазим конкурентоспособността си.

    Какви са следващите ви цели за бизнеса в България?
    Да следваме стратегията си за устойчивост и както подчертах, да запазим конкурентоспособност на външните пазари. Сега общата цел на индустрията е да намерим решение заедно с правителството за цените на електроенергията и осигуряването на предсказуемост.

    Какъв е размерът на инвестицията на Aurubis в България досега?
    Над 1.2 милиарда лева от 1999 досега. Текущата ни четиригодишна инвестиционна програма „Аурубис България 2022“ на стойност 260 милиона лева е основно за осъвременяване на инфраструктурата и екология. Темата сега е как да продължим с инвестициите в България при тази ситуация на енергийния пазар.

    Колко служители имате у нас? Планирате ли да разширите екипа си?
    900 служители са ангажирани пряко, още толкова във фирмите, които работят постоянно на територията на завода ни до Пирдоп и Златица. Увеличаването на персонала зависи от производството и инвестициите, а те, отново подчертавам, зависят от цената на електроенергията и предсказуемостта й.

    Вие сте и президент на Германо-българската индустриално-търговска камара. Как оценявате бизнес климата в България? Какво трябва да променим, за да привлечем още германски инвестиции в страната?
    От Камарата правим проучване сред членовете си за бизнес климата в страната със стандартни въпроси, които в основата си са едни и същи всяка година – за да можем да съпоставяме и очертаваме тенденции: условия на пазара на труда, прозрачност на институциите, предсказуемост на законодателството, данъчна система. Тази година е по-особена с наслагването на два фактора - политическата нестабилност и ситуацията с енергийния пазар. Резултатите от предстоящото проучване ще ни помогнат да анализираме нагласите.

    Можем ли да очакваме нови германски инвестиции тази година?
    Вече е започната голяма инвестиция тази година. Колегите ни от „Кварцверке“ разширяват производството си в Североизточна България. За нови инвестиции на зелено отговорът, мисля, е ясен – инвеститорите търсят стабилност и предсказуемост.

    Нагоре
    Отпечатай
     
    * Въведеният имейл се използва само за целите на абонамента, имате възможност да прекратите абонамента по всяко време.

    преди 26 минути
    „Райсволф България“ стартира търговия на BEAM пазара на БФБ
    Компанията листна целия си капитал в размер на 8,4 млн. лв. и обмисля бъдещи IPO
    преди 1 час
    Хилтън София откри новия си панорамен етаж
    Последният, десети етаж предлага 11 премиум стаи, сред които президентски апартамент от най-висок клас
    преди 5 часа
    България сред страните с най-голям ръст на учителите под 30-годишна възраст
    Според доклад на ОИСР страната ни е и сред първите по ръст на средства за образование и заплати на учителите
    преди 7 часа
    „Алкомет“ инвестира 136 млн. лв. в Шумен
    Инвестиционният проект, ориентиран към нуждите на автомобилопроизводството и соларните панели, ще създаде 160 нови работни места
    преди 7 часа
    ЕС наложи глоби за над €15 млрд. на Apple и Google
    Apple дължи €13 млрд. данъци, а Google – €2,4 млрд. глоба за злоупотреба с господстващо положение