четвъртък, 28 март 2024   RSS
    Барометър | Региони | Компании | Лица | Назначения


    9964 прочитания

    Ampeco: Ще удвоим екипа си в България до края на годината

    България е на челни позиции в Европа по брой зарядни станции спрямо електромобили - Орлин Радев, изпълнителен директор на компанията, разработваща софтуер за зарядна инфраструктура, пред Economy.bg
    11 февруари 2022, 09:45 a+ a- a

    Ampeco e основана през 2018 от шестима души. Софтуерната компания разработва платформа за управление на зарядни станции за електрически автомобили. Тя се ползва вече от фирми от цял свят. В началото на 2021 компанията е отличена от Forbes като един от трите най-добри стартъпа в България. В момента има 50 служители, но до края на годината плановете са екипът да се удвои, сподели пред Economy.bg Орлин Радев, съосновател и изпълнителен директор на компанията.

    Как Ampeco помага за развитието на електрическата мобилност у нас и по света, какви са плановете на компанията за разрастване, какъв е потенциалът и какви са предизвикателствата пред развитието на електромобилността в България, как ще се отрази производството на електрически автомобили у нас на сектора, как държавата може да стимулира повече хора да минат на електромобили – тези и други въпроси коментирахме с Орлин Радев, съосновател и изпълнителен директор на Ampeco.

    Орлин, как Ampeco подкрепя прехода към по-чист транспорт?
    AMPECO e технологична компания и нашите клиенти са операторите на зарядни станции за електромобили. Ролята ни в този контекст е да направим възможно да се създава, изгражда и управлява зарядна инфраструктура по един ефективен начин. Ние сме партньорът, технологичният доставчик. Чрез продукта си подкрепяме компаниите, които са на първа линия, за да могат те да изпълнят своята мисия и да направят процеса на преминаване към електрическа мобилност по-бърз и ефикасен.

    Как конкретно помагате на компаниите да преминат към електрическа мобилност? Какво решение предлагате?
    Ние сме софтуерна компания и продуктът ни е софтуерно решение, което се използва от оператори на зарядни станции, за да управляват своята мрежа. До голяма степен това е операционната система на техния бизнес, която им позволява да стартират, да изградят мрежа, да управляват зарядни станции и да предоставят услугата на своите потребители. Последните са хората, които използват електромобили и ги зареждат в мрежата на оператора, както и бизнеси, които искат да инсталират зарядни станции, за да предоставят на своите посетители и клиенти начин да зареждат автомобилите си.

    Български или чужди компании са основно Вашите клиенти?
    Клиентите на AMPECO са компании от цял свят. Първоначално фокусът ни бяха Великобритания и Западна Европа, но с времето създадохме бизнес отношения с клиенти от цял свят – от САЩ и Южна Америка до редица азиатски страни, Австралия и дори Африка. Имаме и клиенти в България. Не бих казал, че България е най-големият пазар за нашия продукт, но пък има много потенциал, и се надяваме, че развитието, което му предстои, ще се случи по-бързо.

    Колко служители имате и планирате ли разширяване на екипа? Какъв тип специалисти ще търсите?
    Днес имаме над 50 служители, ситуирани в България. Бяхме 20-ина преди не повече от 2 години, така че бързо разрастваме екипа си. Имаме амбициозен план да удвоим сегашния брой до края на тази година, така че предстои доста хора да се присъединят към екипа ни. Като софтуерна компания търсим разработчици на софтуера ни, продуктови мениджъри, специалисти, които ще обслужват клиентите ни, т.нар. customer success роли, и разбира се, търговци, които имат опит с продажбите на софтуерни решения на корпоративни клиенти. По всяка вероятност ще попълваме и други административни и маркетинг позиции.

    По какви проекти работи екипът Ви?
    Ние сме продуктова компания с един основен продукт и той е софтуер за управление на зарядна инфраструктура. Фокусът ни е изцяло върху разработването му. С него покриваме широка гама от функционалности, приложими в най-различни аспекти от бизнеса на операторите – от управлението на хардуер на различни производители, приемане на плащания, мобилно приложение за клиентите им, помагащо им да намерят и използват зарядни станции, до разнообразни възможности, свързани с енергийния мениджмънт. Продуктът ни се използва от компании, които развиват бизнес, свързан със зарядни станции, в различни държави. Много е интересно да видим какви приложения намира и как клиентите ни го използват, за да решат проблеми и предизвикателства на пазарите, на които те оперират. Например имаме клиент в скандинавските страни, който предоставя домашни зарядни станции за крайни потребители. Там съществува държавен стимул за възстановяване на ДДС върху електроенергията, потребена за зареждане на електромобили, което става чрез компанията, инсталираща и управляваща зарядната станция. Тези наши клиенти използват софтуера ни, за да следят потреблението и автоматично да отчитат каква сума трябва да бъде възстановена на потребителя. Друго интересно приложение нашият софтуер намира във Великобритания, където пък има т.нар. динамични тарифи за електроенергия (flexible tariffs). Там наш клиент работи основно с домашни потребители, които имат възможност да настроят зареждането на своя електромобил да се случва в периода, в който цената на електроенергията е най-ниска, а именно когато се предоставя повече електроенергия от възобновяеми източници и конкретно от ветрогенератори. Има дори случаи, в които цената на електроенергията е отрицателна, т.е. плаща ти се, за да я консумираш в този период, за да не бъде “изхвърлена”. По този начин потребителите, използващи зарядна станция, управлявана от нашия софтуер, включват колата си през нощта и на сутринта се радват на заредена батерия и “положителна” сметка. Подобен пример имаме и от община във Великобритания, която инсталира зарядни станции, управлявани от клиент с нашия софтуер, и където потребителите могат да зареждат на по-ниска цена, ако предоставят възможността операторът автоматично да съобрази кога да се случва зареждането. Виждаме и как електромобилите се превръщат в едни подвижни батерии, които, освен че консумират електроенергия, могат да се ползват и за нейното съхранение. И когато софтуерът бъде настроен по начин, който способства това, всъщност се получава една страхотна синергия между възобновяеми енергийни източници и електромобили.

    Защо се насочихте конкретно към разработване на решения в електромобилността?
    Едно от моите предишни бизнес начинания беше свързано с електрическата мобилност. Още през 2010-2011 имахме амбициозната идея с няколко приятели да създадем фирма, която да предоставя конвертиране на обикновени автомобили в електрически. Тогава не успяхме да осъществим тази си идея, но се запалих по електрическата мобилност и имах визията, че това е бъдещето. Но не съм бил активен участник в развитието на електрическата мобилност до създаването на AMPECO. През 2018 съчетахме предишния опит на част от съоснователите на компанията в разработката на софтуер с общата ни страст към електрическите автомобили. Направихме го с ясната представа, че това е не само принос в опазването на околната среда, но ще има и огромен икономически ефект. Т.е. една трансформация, която ще засегне не само транспортния сектор, но и енергийния, и в която искахме да дадем своя принос.

    Имате добър поглед върху индустрията у нас. Какъв е потенциалът и какви са предизвикателствата пред развитието на електромобилността в България?
    Наскоро участвах в една кръгла маса, където дискутирахме предизвикателствата и възможностите, свързани с навлизането на електрическата мобилност в България. И всъщност заключението беше, че има много неща, които не са популярни сред широката публика, но се случват в България. На първо място, ние сме пазар, в който тепърва навлизат електромобилите. Това е свързано и с факта, че нашият пазар за автомобили е силно доминиран от автомобили втора употреба. Съответно една нова технология при новите автомобили идва при нас с няколко години закъснение само заради тази специфика. От друга страна, високата цена за първоначално закупуване на автомобил е възпрепятстващ фактор, който забавя този процес у нас. В същото време обаче е важно да отбележим, че в много други отношения сме напред. Например броят на зарядни станции спрямо този на електромобили в България ни нарежда в челни позиции в Европа. Разбира се, това има общо с факта, че електромобилите са малко, но също така показва, че компаниите, които са ангажирани с изграждането на зарядна инфраструктура, не чакат да се случи трансформацията, а правят инвестиции и изграждат такива зарядни мрежи, което е изключително положително. Другото е, че у нас има вече производители на зарядни станции. Имаме амбициозни проекти за производство на електромобили в лицето на L City Cars и Sin Cars в Русе, Kinetik от Варна, които имат проект за уникални супер електромобили, проекти за производство на лекотоварни автомобили край Пловдив и също така обявените наскоро намерения на немската компания e.Go да произвежда у нас елетромобили. Така че всъщност случват се неща и в един сектор, в който тепърва ще се създава много стойност, има добра възможност да се позиционираме и да пожънем и комерсиален успех, а и да сме водещи в иновациите.

    Как ще се отрази производството на електрически автомобили у нас на сектора в страната?
    Всяко производство на масов продуктнезависимо дали говорим за такъв, който е комплексен и скъп като автомобила, и в случая електромобила, има катализиращ ефект за индустрията. Един електромобил не е продукт от пет части в него. Тенденциите за скъсяване на веригите на доставка са такива, че по-скоро ще се търсят местни доставчици за възможно по-голяма част от компонентите. Така че производството на електромобили в България ще има съпътстващ ефект върху икономиката и върху индустрията и е нещо изключително положително.

    Как държавата може да стимулира повече хора да минат на електромобили?
    В различните страни има различни стимули за това и в интерес на истината ръстът в продажбите на електромобили в много държави е силно способстван от тези стимули. Били те директни финансови за покупка на електромобил, данъчни облекчения за бизнеса или за потребителите. Досега тук сме имали подобни стимули само за общините. Има програма, която дава възможност на държавни институции и общини да кандидатстват за финансиране, с което имат възможност да закупят електромобили. Не бих казал, че тя е много работеща, тъй като в нея има някои ограничения, които я правят трудно приложима, и доколкото ми е известно, до момента не успява да изхарчи бюджета, заделен по нея. Но сега предстои въвеждането на стимул за частни потребители. Аз лично не съм привърженик на директните финансови стимули. Те са подходящи за държави, които имат автомобилна индустрия, защото на практика това са стимули повече за производителите, отколкото за потребителите. Смятам, че много по-устойчив модел е да стимулираме изграждането на зарядна инфраструктура, тъй като дори в държави, в които е много силно развита електрическата мобилност, основен фактор за това да не се преминава към електромобили, цитиран от скептиците, е ненадеждната или недостатъчна електрозарядна инфраструктура. И мисля, че програма, стимулираща изграждането на зарядна инфраструктура, би била силен катализатор за навлизането на електрическата мобилност у нас.

    Преди дни стана ясно, че за първи път в Европа са били продадени повече електрически, отколкото дизелови автомобили. Кои са основните фактори за този ръст?
    Да, интересна статистика и със звездичка - освен в България, където продадените дизелови автомобили са повече от електрическите, за съжаление. Но да, тази тенденция е видна и я очакваме да се случи и тук. Както споменах, финансовите и друг вид стимули за покупка на автомобил са фактор, но истината е, че нагласите на потребителите са вече в тази посока. Допреди няколко години те не бяха сигурни дали искат да използват електромобил и съществуваха много притеснения, свързани с пробег (актуално и до ден днешен), с това колко е пригоден за ежедневна употреба, а и с дизайна, защото първите електромобили на пазара бяха доста екстравагантни визуално, залагаха на отличителен екстериор, невинаги възприеман от масовия потребител. Днес обаче има огромно разнообразие от модели и това е много важен фактор. Изборът дава възможност много повече потребители да припознаят даден модел за свой. Качествата на електромобилите до голяма степен се доказаха и много от страховете вече са преодолени. Цената на електромобилите е по-близка до цената на конвенционалните автомобили с двигател с вътрешно горене, а пък общата цена за ползване през целия експлоатационен цикъл вече много често е с предимство за електромобила. И всичко това на практика го прави желан продукт за крайния потребител. В един пазар това е водещото. В края на краищата желанието на потребителите да закупуват и карат електромобили е това, което ще акселерира и ще изпълни тази трансформация. Държавните стимули са един катализатор в началото на този процес, но в дългосрочен план те нямат съществена роля.

    Миналата година излезе доклад, според който ЕС все още е далеч от постигане на целта си в рамките на Зелената сделка за 1 милион зарядни станции до 2025. Как се справя България?
    От една страна, по броя на зарядни станции спрямо броя на електромобили ние се справяме добре. Но преминаването към електромобили не се случва плавно. Това, което виждаме, е един бързоразвиващ се процес и можем да очакваме, че всъщност ще има момент, в който тази трансформация ще се случва със скорост, която трудно може да се поддържа по отношение на изграждането на зарядна инфраструктура. Затова последното не трябва да наваксва, а да изпреварва, за да можем да сме подготвени за момента, в който наистина ще видим една силна акселерация. Бих казал, че ние не изпреварваме достатъчно. Има редица нормативни пречки пред това да се изгражда публична зарядна инфраструктура. Иначе бизнесът има инициативата. Има компании, които изграждат тази инфраструктура въпреки пречките и факта, че в момента това не им носи добра доходност, тъй като все още няма достатъчно голям брой електромобили, които да зареждат на тези зарядни станции. Но това, което със сигурност може и трябва да се направи, е да се помисли как да се намали административната тежест, което да способства за по-лесното изграждане на зарядна инфраструктура. Това не е изолиран за България проблем. В много други държави това е възпрепятстващ фактор. Но като цяло сме назад спрямо усилията, които трябва да положим в тази посока.

    Основател сте на над 10 компании през последните 10 години. Какви са основните уроци, които научихте за този период? Как се изгражда успешна компания в България?
    Продължавам да се уча как се изгражда успешна компания в България. Надявам се да имам добър отговор и уроци, които да споделям след още няколко години. На този етап това, което съм научил, е, че трябва фокус. Аз лесно се паля и това, което винаги ме е движило като предприемач, е нещо ново, интересно и в по-голяма степен стартирането отколкото развиването му. Сега съм влязъл в ролята да развивам и разраствам и се надявам тепърва да научавам най-важните уроци. А те да са такива, които не съм учил от грешките, а от успехите си с тях. Това е фокусът ми в момента.

    Повече информация за компанията и свободните позиции в момента вижте в профила на АМПЕКО ООД в JOBS.bg тук

    Нагоре
    Отпечатай
     
    * Въведеният имейл се използва само за целите на абонамента, имате възможност да прекратите абонамента по всяко време.

    преди 3 часа
    ТИЗ започва паневропейски интермодален проект с италианската Gruppo UniRetiCon
    Целта е у нас да бъдат създадени различни интермодални платформи
    преди 4 часа
    Авиационният сектор у нас е достигнал на 92% нивото си от преди COVID пандемията
    85% от самолетите на българските авиокомпании са работили на пазари извън България
    преди 5 часа
    Български хляб достига до 10 европейски държави с Lidl
    Пловдивският производител „Хебър” инвестира близо 15 млн. евро в 2 нови производствени линии
    преди 6 часа
    Над 10% ръст на пътуванията на българи в чужбина през февруари
    Увеличават се и посещенията на чужденци у нас, показват данните на НСИ
    преди 8 часа
    Предлагат индустриалните паркове само за един вид производства
    С промените в закона ще бъде създаден нов тип специализиран парк