петък, 06 декември 2024   RSS
    Барометър | Региони | Компании | Лица | Назначения


    3961 прочитания

    От класната стая до IoT решения за Bosch – как български ученици се включиха в иновативни проекти на компанията у нас

    Двама ученици, завършили дуалната програма на Bosch.IO, ще могат да останат в компанията. За ползите й пред Economy.bg разказва Цветан Василев, ръководител на програмата за дуално обучение на Bosch.IO
    06 юни 2022, 09:33 a+ a- a

    Учениците заедно с Цветан Василев
    Сн: Лилия Йотова
     

    През 2020 Bosch.IO започна партньорство заедно със Софийска професионална гимназия по Електроника „Джон Атанасов“. Ученици, изучаващи компютърни технологии, продължиха своето образование в дуална форма на обучение. Проектът беше подкрепен от още четири ИТ компании у нас. Програмата е двугодишна, като в нея участие взеха ученици от 11. и 12. клас. В края на май 2022 се дипломираха учениците от 12. клас. Четиримата дванадесетокласници защитиха своите дипломни проекти в офиса на Bosch.IO пред своите ментори от компанията и учителите от СПГЕ „Джон Атанасов“. След приключване на програмата двама от зрелостниците ще започнат стаж в компанията.

    Bosch.IО е глобално подразделение на група "Бош" за проекти от най-ново поколение в областта на Интернет на нещата (IoT) и изкуствения интелект (AIoT). Със своето глобално присъствие в 5 страни и над 900 служители, над 200 от които работят в българския офис, Bosch.IO е една от движещите сили за AIoT решения, покриващи целия спектър от AIoT технологии. Екипът в България си сътрудничи с близо 30 000 софтуерни разработчици и експерти по изкуствен интелект в цялата група "Бош". Служителите на Bosch.IO имат богат опит в различни сектори като търговия, енергетика, строителни технологии, селско стопанство, производство, потребителски стоки и мобилност.

    За да разберем повече за ползите за бизнеса и учениците от дуалното обучение, разговаряхме с Цветан Василев, ръководител на програмата за дуално обучение на Bosch.IO.

    Цветан Василев, Bosch.IO,
    Сн: Лилия Йотова

    Цветан, първите ученици, които се включиха в програмата за дуално обучение на Bosch.IO, вече се дипломираха. Откога компанията подкрепя инициативата? И как се роди идеята за нея?
    Bosch.IO се включи в този проект преди две години по покана на Софийската професионална гимназия по електроника „Джон Атанасов“. В програмата за дуално обучение освен Bosch.IO участват още няколко компании от IТ сектора у нас, включително и колегите ни от „Бош инженеринг център“ – София, при които също предстои да се дипломират дванадесетокласници.

    Дуалната форма на обучение съществува от много години. Въведена е и функционира много успешно в страните от Западна Европа (Германия, Австрия, Швейцария и други), но не е толкова популярна в България. Участваме в тази програма, за да подпомогнем развитието на младите технологични специалисти още от училищна възраст, както и да изградим по-добра връзка с образователните институции.

    Програмата дава възможност на учениците в последните класове на обучение да придобият практически умения, упражнявайки наученото в училище в реална работна среда. Започвайки в 11. клас, те прекарват по 3 дни седмично в училище, а през останалите 2 дни работят заедно с екипа, помагайки в създаването на иновативни IoT решения. През следващата година, когато вече са 12. клас, те са по 3 дни в офиса на Bosch.IO и 2 дни в училище, подготвяйки се за своите държавни изпити в края на средното си образование. За мен програмата е шанс за учениците не само да приложат на практика наученото в училище, но и да видят как една истинска компания функционира отвътре. По този начин те придобиват умения за работа в реална бизнес среда, преди дори да са навършили 18 години.

    По какви теми работиха учениците в рамките на този период и какво включват задълженията Ви като ментор на учениците от дуалната програма?
    Когато стартират дуалното обучение в 11. клас, знанията на учениците не са достатъчни, за да започнат веднага работа по някакъв продукт или проект на фирмата. Затова първата година преминава в обучение и разработване на малки проекти, за да може учениците да натрупат базови знания, необходими в ежедневната ни работа. В този начален етап на дуалното обучение работата на ментора е да обясни основните концепции на софтуерното инженерство, да подготви предизвикателни и постижими малки проекти, които учениците сами или в екип трябва да направят. През втората година на дуалната програма, когато те вече са 12. клас, започва работата в реална среда. Тогава учениците се включват по реални проекти на компанията. Преходът е плавен. Първо се запознават с домейна и структурата на проекта, а след това идват и първите малки задачи. През целия този процес менторът е отговорен да помага и напътства ученика за по-лесно навлизане в истинската работа.

    Сн: Лилия Йотова

    Как протече дипломирането?
    Четиримата ни зрелостници бяха разработили практически дипломни проекти, които представиха пред комисия от Bosch.IO и преподаватели от тяхната гимназия. Дипломните проекти бяха разнообразни – смарт поливна система за автоматизация и отдалечен контрол на поливния процес, приложение за събиране на данни за местообитанието на птици, преносимо устройство за паркиране, IoT решение за автоматизация на устройствата в дома. Учениците вложиха няколко месеца труд в разработка на дипломните си работи, като през този период разчитаха на дипломен ръководител от страна на Bosch.IO, който ги напътстваше технически и следеше за тяхното изпълнение. Защитата на дипломните работи се състоеше от две части – теоретична и практическа. Най-интересна и удовлетворяваща беше практическата част, в която видяхме техните приложения в действие. Всички ученици получиха отлична оценка.

    Учениците със Синиша Джукич, генерален мениджър на Bosch.IO и инж. Полина Костова, директор на СПГЕ „Джон Атанасов“,
    Сн: Лилия Йотова

    Ангажира ли се Bosch.IO по някакъв начин със завършилите програмата ученици? Ще продължи ли да ги подкрепя по някакъв начин?
    Дуалната форма на обучение не гарантира на учениците работа след приключване на програмата, но нашето желание е те да станат наши колеги, след като завършат училище. Ако се трудят усърдно, мотивирани са и показват желание за развитие, това се забелязва от менторите и съвсем заслужено те могат да получат предложение за работа при нас. На този етап двама от завършилите ще останат в компанията.

    Каква е ползата за учениците и каква – за компанията от тази програма?
    Със сигурност ползите и за двете страни са много. Учениците имат възможност да излязат от формалната среда в училището и да видят как на практика изглежда работата на един IT специалист. Започват да си изграждат трудови навици, учат се как да комуникират и стават част от фирмената култура. Работата в екип е също едно от уменията, което те развиват, участвайки в различни проекти. Запознават се и практикуват актуалните технологии, които са се наложили като стандарт в днешно време.

    Bosch е компания, която е социално ангажирана към обществото, така че за нас участието в програмата е инвестиция в бъдещите IТ специалисти. Чрез нея ние също така допринасяме за развитието на българското образование. Една от целите ни е випускниците да останат при нас и след края на програмата, като по този начин разширяваме екипа си с нови кадри и компанията се развива. Нека не забравяме и за ползите за колегите в компанията – те имат възможност да развиват своите менторски умения и да израстват.

    Докога Bosch.IO. ще продължи да подкрепя програмата?
    През тази година се дипломира първият ни випуск от ученици и смея да твърдя, че заедно със СПГЕ „Джон Атанасов“ осъществихме този пилотен проект много успешно. Bosch.IO продължава участието си в програмата и през 2023 година, когато предстои дипломирането на следващия випуск, който през есента ще бъде в 12. клас.

    Какъв беше Вашият кариерен път? Правихте ли стаж някъде или директно започнахте работа в някоя компания?
    Кариерният ми път стартира веднага след завършване на университета. Аз нямах възможност да започна стаж, защото по онова време идеята за стажантските програми, каквато я познаваме днес, беше в своя зародиш и не беше толкова разпространена, както е в момента. Така че веднага след университета започнах работа като младши програмист в една IT компания.

    В Bosch.IO работя малко над 10 години, като с натрупването на опит и знания последва и естественото ми израстване в компанията. В момента съм Senior Software Developer. Имам солиден опит в множество IoT проекти с различна насоченост – home automation, automotive, agriculture и други. Последните години се преориентирах от embedded към backend development.

    Вижте профила и актуалните позиции за работа на Bosch.IO EOOD в Jobs.bg

    Нагоре
    Отпечатай
     
    * Въведеният имейл се използва само за целите на абонамента, имате възможност да прекратите абонамента по всяко време.

    преди 14 часа
    Половината от завършилите висше образование не биха кандидатствали за позиция, която не позволява хибриден модел на работа
    Според проучване на IWG дипломантите оценяват хибридната работа като еквивалент на 13% повишение на заплатата
    преди 14 часа
    INSAIT и ETH Zurich с нов технологичен стартъп
    LogicStar AI автоматично валидира и коригира грешки в програмния код
    преди 14 часа
    До 4000 евро за кв.м.: Жилищата в престижните райони на София с нова психологическа граница
    Годишният ръст на цените в столицата се ускорява до 18.7%, сочи анализ на Bulgarian Properties
    преди 16 часа
    През 2025 г. волатилността ще бъде висока, а доларът ще остане силен
    Икономиката на еврозоната продължава да расте бавно, но в развитите страни не съществува риск от рецесия, прогнозират от iBanFirst
    преди 17 часа
    Kaufland увеличи станциите си за рециклиране в страната
    Плевен и Велико Търново също се сдобиват с машини за приемане на празни опаковки от напитки