България е втората държава след Германия, в която SAP реши да притежава собствена офис сграда – един от най-младите управляващи директори на компанията в региона разказва пред Economy.bg за целите си на новата позиция
Сн: SAP България
От 1 август Здравко Пешаков пое управлението върху дейността на SAP в България. Той започва кариерата си в компанията през 2017. Не след дълго е избран за престижната академия SAP Academy в Пало Алто, Калифорния. След завършването ѝ се издига до мениджър Продажби за Cloud Digital Supply Chain портфолиото на SAP за Югоизточна Европа, а по-късно поема поста на търговски директор за частния сектор в България.
Какви цели си поставя Здравко начело на бизнеса на германската компания у нас, защо фирмите в България изостават по отношение на дигитализацията и как SAP им помага по пътя към цифровизацията, за кои сектори има най-голяма полза да преминат към облака, защо SAP инвестира в собствена офис сграда у нас и какъв модел на работа следва компанията в момента, кои са преимуществата и недостатъците на работата в установена компания с половин век история като SAP, кои са най-важните качества за успеха на един мениджър – тези и други въпроси коментирахме със Здравко Пешаков.
Здравко, поемате ролята на управляващ директор на SAP в България в доста предизвикателни времена за бизнеса. Каква е целта, която си поставяте на новата позиция?
В чисто бизнес аспект, целта ни е да увеличим приходите на дружеството с 20% до края на годината – нещо напълно постижимо предвид капацитета и компетенциите на екипа, както и потенциала на нашия пазар. Стратегически ще продължим да помагаме на компании от всички сектори да управляват процесите и бизнеса си по-добре и по-ефективно, както и да развиват нови бизнес модели с помощта на нашите иновативни решения. От социална гледна точка заедно със звеното ни за развойна дейност SAP Labs ще продължим да подкрепяме важни за обществото и планетата каузи.
Покрай пандемията се заговори много за дигитализация на бизнеса. Преди дни индексът DESI на Европейската комисия показа, че България продължава да изостава дигитално, като едва 10% от бизнеса у нас ползва услуги в „облака“. Такива ли са и Вашите наблюдения? И каква е причината нивото на цифровизация на предприятията в страната да е почти наполовина от средното за ЕС?
За съжаление, според същия източник един от показателите, където изоставаме най-много, е делът на хората, притежаващи цифрови умения над основните: средната стойност за ЕС е 26%, а в България е едва 8%. Често сме свидетели на ситуации, в които мениджмънтът на компанията е осъзнал нуждата от интегрирано решение за управление на бизнеса, но поради невъзможността на всички служители в компанията да работят със софтуера, ползите от него не могат да бъдат напълно реализирани. Инвестираме много в изкуствен интелект и машинно обучение, за да автоматизираме и оптимизираме работата със системите ни, но хората винаги ще бъдат незаменима част от осъществяването и успеха на всеки такъв проект.
Относно използването на услуги в „облака“ за мен този процент ще се покачи значително в следващите 2 – 3 години, тъй като наблюденията ни са, че българските компании, които се конкурират на европейските и световни пазари, все повече осъзнават ползите от облачните услуги. За справка, 80% от новите компании, с които започнахме работа през последните 2 години, избират облачните ни решения.
Как SAP подпомага дигитализацията на бизнеса у нас?
SAP подпомага процеса на дигитализация като трансформира компаниите в „интелигентни предприятия“ – компании на бъдещето, движени от данни, които са фокусирани върху клиентите, продуктите, растежа и иновациите. Което, разбира се, се отразява положително и на икономиката на самата държава. Нашата задача е да водим, насърчаваме и подпомагаме тези трансформации.
За кои сектори има най-голяма полза да преминат към „облака“?
Смело мога да кажа, че това важи за всички сектори. На практика вече целият свят е свързан с облака и причините за това са много. Облакът е значително по-сигурен, гъвкав, бърз, достъпен, евтин. Връща фокуса обратно към същината на бизнеса и дава по-голяма свобода при вземането на важни решения. Дори за една малка стартираща компания ползите от използването на облак са безгранични… също като самия него.
Колко са Вашите клиенти в България?
В България работим с 520 компании и техният брой продължава устойчиво да расте. Стремим се да навлезем с тяхна помощ в дълбочина на дейността им, да проведем нужните анализи на процесите и въз основа на всички налични данни да предложим персонализирани решения, които да улесняват бизнеса им и да му помагат да се развива в положителна посока.
Какъв тип компании ползват най-вече Вашите решения?
Традиционно сме предпочитан партньор за най-големите организации, тъй като можем да предложим цялостно решение за управление на всички линии на бизнеса и комплексни бизнес процеси, но в последните години, поради промяна на лицензионната ни политика и с ползите от „облака“, печелим доверието и на много средни и малки компании, които имат нужда от най-висок клас система, за да са конкурентни на световния пазар. Индустриалният ни подход към разработката на софтуер пък ни позволява да имаме клиенти от всички сектори на икономиката.
Купихте офис сграда за 50 млн. евро в София в края на миналата година. Защо вярвате в бъдещето на офиса?
България е стратегическа локация в структурата на компанията и е втората държава след Германия, в която SAP взе решение да притежава собствена сграда. Това е огромно постижение и още една заявка, че компанията гледа сериозно на бизнеса си в България.
Вярвам в „офиса“, защото технологията и конферентните връзки никога няма да могат да заменят изцяло живия контакт между хората. Малките разговори и обмяната на опит, менторските програми, както и екипните срещи, в които всъщност се раждат големите идеи, ще продължават да бъдат много по-ползотворни, ако се случват на живо.
Какъв модел на работа следвате в момента?
На глобално ниво преди повече от две години SAP прие политика за „работа отвсякъде “. Всеки колега може да избере кога и колко време да прекарва в офиса. Ролята на офис пространството се трансформира съществено и той постепенно еволюира от място за извършване на индивидуалната работа в пространство за екипни дейности и колаборация. За мен този подход за свободен избор откъде да се работи е много полезен за колегите, които се занимават с развойна дейност. Без колебание смятам, че най-сполучлив е хибридният модел на работа и в SAP България стратегическите ни вътрешни срещи са задължително в офиса, като ползите от това са осезаеми.
Тази година SAP празнува 50 години от основаването си. Как една компания успява да се адаптира към промените във времето, така че да остане адекватна толкова години? Коя e рецептата за изграждането на устойчив бизнес?
SAP е стартирала като пионер в сферата си и не е спирала да се „учи“ както от успехите, така и от пропуските си. Именно в това е ключът – задълбоченото вникване в бизнеса и нуждите на клиентите, разбирането на непрекъснато променящата се среда и желанието да отговориш адекватно на всички тях в едно „улеснено“ решение. Или иначе казано – липсата на страх от промяната.
Кои са преимуществата и недостатъците на работата в установена компания с половин век история?
Определено преимуществата са свързани с огромната експертиза и клиентска база, която компанията притежава. Работим с повече от половин милион компании от цял свят и 77% от световните трансакции минават през нашите системи. Огромното ни портфолио от продукти пък ни позволява да предложим решение на всеки клиент независимо от големина и индустрия.
Относно недостатъците понякога се налага да съгласуваме определени действия с голям брой хора в различни държави, но това е отличителна черта на всички големи компании, тъй като за всички на първо място е репутацията и спазването на установените вътрешни правила.
Вие сте един от най-младите управляващи директори в региона. Как спечелихте доверието на германския гигант?
Харесвам един цитат, който гласи: „Работих цял живот, за да постигна успех за една нощ“. Още от началото на кариерата ми съм правил целенасочен избор в това да подобрявам уменията и знанията си. Борил съм се за всяка възможност, често съм се лишавал от много дейности, типични за „младежта“, защото знаех къде искам да стигна. Така успях за сравнително кратко време да изградя себе си като професионалист, който да бъде разпознат като правилен избор за подобна отговорна позиция.
Как се насочихте към кариера в технологичния сектор?
Стартирах професионалния си път в адвокатска кантора с голямото желание да бъда в полза на обществото ни. Не след дълго започнах да търся варианти да дигитализирам нелеката канцеларска работа, на която е подложен всеки адвокат. Така все повече откривах възможности и ползи в различни софтуерни разработки и системи. Бързо установих, че и позитивите за обществото биха били по-големи от работата ми в технологичния сектор, който в момента е един от малкото, имащи силата да променят хода на глобалните събития.
Кои са най-важните качества, за да може един мениджър да управлява успешно технологична компания?
Едно от най-важните неща за мен винаги е било човек да познава добре бизнеса и средата, в които работи – да може по всяко време да поеме работата и на най-ниската, и на най-високата позиция в компанията си. По този начин идентифицираш силните страни и потенциалните проблеми и предизвикателства, върху които да се съсредоточиш като мениджър.
Второто, но не по-важност, колкото и банално да звучи, е усет към хората и изграждане на доверие в тях. Нито една технология не може да замени това.