петък, 19 април 2024   RSS
    Барометър | Региони | Компании | Лица | Назначения


    6711 прочитания

    2 германски компании избраха да стартират бизнес в България през 2022, още 2 обмислят инвестиции у нас

    Нови сектори и локации привличат германски инвестиции, търговията надхвърли рекордните 10 млрд. евро, българският износ изпреварва германския внос – д-р Митко Василев, главен управител на Германо-българската индустриално-търговска камара, пред Economy.bg
    20 януари 2023, 10:52 a+ a- a

    Как се развиват българо-германските икономически отношения през последните 30 години, промени ли се профилът на германските компании с интерес за инвестиции у нас, предстоят ли нови германски инвестиции и в кои сектори, има ли нови локации, които привличат интереса на германските дружества, притеснява ли се германският бизнес от продължаващата политическа несигурност у нас - тези и други въпроси коментирахме с д-р Митко Василев, главен управител на ГБИТК.

    Г-н Василев, през 2023 германската икономика в България отбелязва 30-годишен юбилей. Каква е равносметката за този период?
    През 1993  бе създадено Представителството на германската икономика в България, като през 1995 се учреди Делови клуб на германската икономика в България, а от 2004 се създаде официална външнотърговска камара – Германо-българска индустриално-търговска камара (ГБИТК), единствената билатерална камара, основана на междуправителствено споразумение.
    ГБИТК се разви като разпознаваема организация в бизнес, обществените и политически среди и се етаблира като основен партньор на германската икономика в България, следвайки своята цел да насърчава и подпомага търговските и икономическите отношения между Федерална република Германия и Република България и да съдейства за подобряване на инвестиционната среда за своите членове.
    Германските компании винаги са били сред водещите инвеститори в страната. Правейки равносметка за изминалите години по данни на Федералното министерство на икономиката и опазването на климата, външнотърговският оборот между България и Германия през 2000 е достигнал 1,473 млрд. евро. Износът от България за Германия тогава е възлизал на 597 млн. евро. В обратна посока вносът от Германия в България е бил 876 млн. евро.
    Търговията на България с Германия достига рекордните 10 млрд. евро още през периода януари – октомври 2022, сочат последните данни на Германската федерална статистическа служба. За посочения период България е изнесла стоки на стойност 5,6 млрд. евро за Германия, а вносът възлиза на 4,4 млрд. Предстои оповестяването на окончателните данни за цялата 2022 г.

    Каква е ролята на германския бизнес за подобряването на икономическата среда в България?
    Дълъг е процесът по вземане на решение за инвестиране в България от страна на германския бизнес, но когато решението е взето, те имат ясна визия и стратегия за развитие в страната и остават задълго. Техният ангажимент е насочен към устойчивост, с което допринасят допълнително за подобряването на българската икономика.
    Компаниите инвестират в проекти за модернизация, инфраструктура и екология и оставят своя принос във формирането на средата в различни региона на страната. Те се грижат за въвеждането на високи стандарти и ценности в бизнеса.

    Промени ли се през годините профилът на германските компании с интерес за инвестиции у нас?
    Да, все повече от инвестициите са в експортно ориентирани сектори като ИТ индустрията, електротехническата промишленост и автомобилостроенето.

    Каква обратна връзка получавате от германските компании, които присъстват от години у нас?
    От 2005 насам ГБИТК провежда ежегодно проучване сред своите членове относно бизнес средата в България. Резултатите от проучването дават представа за предизвикателствата и проблемите, с които се сблъскват германските компании у нас, и изтъкват предимствата на България като място за инвестиции и бизнес. В отговор на въпроса „Бихте ли инвестирали отново в България?“ 100% от анкетираните през 2022 г. заявяват, че отново биха избрали България като място за инвестицията си.
    Следните фактори се оценяват от бизнеса в България като положителни:
    • цена на работна ръка;
    • данъчна тежест и данъчна система;
    • квалифицирана работна ръка, повечето с чуждоезикови умения;
    • 29 милиарда евро от фондовете на ЕС от 2021 до 2027 г.;
    • членство в ЕС.

    Как изглежда ситуацията в момента в България от перспективата на германския бизнес? Притесняват ли се компаниите от продължаващата политическа несигурност в страната?
    Политическата несигурност оказва своето влияние върху инвестиционния климат, а инфлацията се отразява на потреблението. Икономическите данни показват, че икономиката ни се е справила добре през 2022 г. въпреки последиците от пандемията и неясните политически обстоятелства. Германският бизнес желае по-висока степен на политическа и социална стабилност и предвидимост на икономическата политика.

    Кои са основните предизвикателства пред германските фирми в България?
    Анализирайки конкретните фактори на бизнес средата в най-ново време, установяваме, че бизнесът очаква решителни действия по отношение цената на електроенергията, овладяването на инфлацията, справянето с недостига на квалифицирани кадри, повишаване качеството на образованието, увеличаване предвидимостта на икономическата политика и справяне с корупцията. Това ще доведе до модернизация на българската икономика.

    Какъв е размерът на инвестициите?
    Според последните актуализирани данни на БНБ преките германски инвестиции в България възлизат на около 258,1 млн. евро през 2021 г.

    През миналата година германската компания заяви интерес към инвестиция от над 1 млрд. евро в региона на Северозападна България, което би била най-голямата еднократна инвестиция, правена в историята ни. Беше заявен интерес и от Adidas. Има ли други компании със заявен инвеститорски интерес? От кои сектори?
    През 2022 бе заявен инвеститорски интерес към България в традиционните сектори на германския бизнес у нас – аутомотив, производството и информационни технологии. Реализирани бяха 2 инвестиции. Производителят на нагреватели и климатични системи за автомобилната индустрия Eberspächer и германската високотехнологична международна компания АТN избраха Русе за разширяването на дейността си. Предстои още 2 важни производствени компании да вземат решение.

    Има ли нови локации, които привличат германски инвестиции у нас?
    Основен интерес за германските инвеститори представлява Русе, както и предпочитаните от години Пловдив и София. Наблюдава се тенденция на засилен интерес към Стара Загора, Бургас и Благоевград. Тези локации имат следните предимства: висококвалифицирани специалисти, разполагат с университети и професионални и езикови гимназии, имат изградени индустриални зони или планират такива.

    С какво България е атрактивна за германския бизнес в тези кризисни времена?
    Наред с предимствата, които вече посочих, и с оглед на предизвикателствата германският бизнес търси алтернативни възможности за своята дейност, избирайки релокиране в по-близки в географски план дестинации, като същевременно се стреми към изгодни условия за развиване на своята бизнес дейност. Търсейки алтернативни решения за намаляване на разходите си, България е една добра възможност пред тях.

    Все по-често се коментира, че Източна Европа може да се превърне в "новия Китай" за Германия. Така ли е според Вас? И какво е мястото на България?
    Нарушаването на световните вериги на доставки през последните две години накара много германски фирми да преосмислят своите бизнес стратегии за връщане на дейността си в Европа. Конкуренцията е силна, но България има какво да предложи. Така тя се позиционира като атрактивна ниършоринг дестинация.

    За поредна година връчвате Наградата на Германската икономика. Как ще изглежда церемонията, какви постижения ще отличите и в какви категории?
    Щастливи сме, че за 19-и пореден път ще имаме възможност да отличим фирми, допринесли за развитието на българо-германските икономически отношения.
    Церемонията ще се проведе на 26.01.2022 г. (четвъртък) в Сити Марк Арт Център. Наградата на германската икономика ще бъде отново дадена в четири категории – „Голямо предприятие“, „Малко и средно предприятие“, „Корпоративна социална отговорност“ и „Стартиращо предприятие“. За трета поредна година номинираните фирми изпращат видеоматериали, на базата на които реномирано жури с представители от икономическия, медийния и политическия живот ще определи победителите в отделните категории.
    Интересът към конкурса е голям и досега общо 24 фирми от различни браншове участват в надпреварата. Журито ще определи победителите въз основа на предварително изработени критерии. Надяваме се да се проведе отново една престижна церемония, по време на която да бъдат отличени компаниите с важен принос в двустранните икономически отношения.

    Нагоре
    Отпечатай
     
    * Въведеният имейл се използва само за целите на абонамента, имате възможност да прекратите абонамента по всяко време.

    преди 10 часа
    JPMorgan: Не разчитайте на увеличаване на биткойна след разполовяването
    Банката прогнозира спад в стойността на най-голямата криптовалута в света
    преди 11 часа
    СЗО даде ново име на Covid и други респираторни вируси
    Международната агенция актуализира терминологията, която препоръчва за описание на респираторни инфекции
    преди 1 ден
    В София започна Serp Conf. 2024 International
    Вторият ден на конференцията, 19 април, е с акцент върху електронната търговия
    преди 1 ден
    Марк Рюте: Ще съдействаме и пред Австрия за пълноправното ви членство
    Неприемливо е да не сте членове на Шенген и по сухопътни граници, заяви министър-председателят на Нидерландия
    преди 1 ден
    BILLA България стартира своята лятна програма за ученици от цялата страна
    Всички желаещи могат да кандидатстват онлайн в новия кариерен сайт на компанията
    преди 1 ден
    Китайската икономика с по-висок от очакваното ръст
    Подпомогната от промишленото производство