Вижте какво сподели за Economy.bg по темата Любомир Аламанов, управляващ директор на APRA Porter Novelli
Без значение дали ни харесва, или не, социалните мрежи са част от новата действителност. Често те се превръщат и в основната трибуна, от която служители и потребители изказват своето възмущение или задоволство. Не бива да забравяме, че тази платформа не ни дава анонимност и споделеното в нея мнение може да стане достояние и на хора извън нашето най-близко обкръжение. Как един работодател трябва да постъпи, когато негов служител споделя вътрешна информация в социалните мрежи. Ето какво сподели по темата пред екипа на Economy.bg Любомир Аламанов, управляващ директор на една от водещите ПР агенции в България – APRA Porter Novelli:
"С бързото развитие на социалните мрежи хората все още търсят добрия баланс в споделянето. Дали повече персонална информация, или повече служебна да се публикува, лигав или сериозен да е тонът на разговора, с каква честота и какви снимки да се споделят – за всички тези параметри все още няма точни правила и всеки сам налучква добрия тон.
Почти във всяка компания вече се е случвало да има служител, който радостно публикува информация от фирменото ежедневие, без да се съобрази дали това ще е проблем, или не.
За да се разбере напълно логиката на поведението в социалните медии от гледна точка на фирмената култура, може би е добре първо да се отбележат няколко важни момента.
На първо място е добре да се разсее едно заблуждение. А именно - масово хората приеха идеята за личните профили или личните страници като наистина за техни. Което не е така. Това са профили, които те са си направили на сайтове, собственост на други хора. Или на Марк Цукербърг, или на други. И независимо от всички настройки за сигурност и защита, ако Марк се събуди някоя сутрин и реши да направи цялата информация видима за всички, то никакви лични настройки не могат да спрат този процес. И всичко, което хората си мислят, че е видимо само за най-близките им приятели, ще стане публично достояние.
Друг важен фактор е, че социалните медии са нов масов канал за комуникация. Споделянето на вътрешна информация във Фейсбук е същото, все едно да се сподели на страниците на високотиражен вестник или в новините на национална телевизия например.
Не на последно място стои и лоялността към компанията. Всяка една изнесена информация от служители се ползва с висока степен на достоверност. И се следи от масовата публика и най-вече от конкуренцията. По този начин изнесената информация може да доведе до много загуби, както финансови, така и имиджови.
Известен е примерът с Пентагона. Висшите му чиновници първоначално не обръщали внимание на социалните медии. Докато не разбрали, че войниците от американската армия съвсем спонтанно си туитвали, че след малко отиват на секретна мисия на еди-какви си координати или че ще нападат изненадващо някаква цел. И това е можело да се види от всички, включително и от вражеските сили. Цялото военно командване много бързо преосмислило позицията си, съставило правила за използване на социалните медии и обяснило на войниците колко е важно да спазват тези правила. Особено за техния собствен живот.
Като извод от всичко описано дотук може да се каже, че всяка компания или институция трябва да има правила за поведение на служителите си в социалните медии. Независимо дали писмени, или не. И всеки нов служител трябва да се запознае с тези правила при постъпване на работа и да декларира, че ще ги спазва. Както се спазват правилата за фирмена тайна и т.н.
Ако някой служител все пак започне да публикува фирмена информация, то трябва мило да се поговори с него и да му се обясни, че има шанс да се навреди на компанията. И ако продължи, то явно този човек има други приоритети в живота и не трябва да му се пречи да си преследва мечтите. На друго място".