Целта на всяка една презентация е да представи някакви данни под някаква форма. Това обаче само по себе си не е достатъчно, за да създадете въздействаща презентация, пише Марта Каган за hubspot.com, споделяйки ценни съвети, взаимствани от най-добрите презентатори в света.
Начинът, по който представяте данните има огромно значение за това как ще бъдат възприети.
Емоциите са като неонов знак, който казва на мозъка „Запомни това“, твърдят учените. В книгата си „Правила на мозъка“, молекулярният биолог Джон Медина коментира влиянието на емоциите върху човешкия мозък. „Емоционално зареденото събитие (т.нар. ECS – емоционално компетентен символ) се запечатва за много по-дълго време в спомените ни и можем да го възпроизведен с много по-голяма точност, отколкото неутралните спомени“, обяснява той.
В книгата си „Защо някои идеи оцеляват, а други умират“, Чип и Дан Хийт потвърждават влиянието на емоциите върху ефективната комуникация. Авторите описват задача, която поставили на свои студенти в Станфордския университет. Техните възпитаници трябвало да подготвят едноминутна въздействаща реч. За целта били разделени на две групи, всяка от които защитавала противоположна теза. След това трябвало да оценят ефективността на всяка от презентациите. Ето какви били резултатите:
Във всяка презентация били цитирани средно 2.5 статистики;
Само една десета от студените разказали лична история в подкрепа на своята теза;
63% от студентите си спомнили детайли от тезата на колегите, разказали истории;
Едва 5% запомнили изнесените статистики.
Какъв е изводът? Като отлични презентатори се представили онези, които разказали история или вложили емоция в своите изказвания. Американската писателка Мая Анджелоу е повече от красноречива по темата: „Хората ще забравят какво си казал, ще забравят какво си направил, но никога няма да забравят как си ги накарал да се почувстват“.