Там, където компютърът не може да се справи – във взаимодействието между хората
Днес ставаме свидетели как производствени и оперативни дейности се оптимизират непрекъснато, благодарение на напредъка на технологиите. Автоматизацията на бизнес процесите улеснява компаниите, но и поражда сериозни предизвикателства на пазара на труда. В бъдеще все повече ще се търсят умения и качества, които машините не притежават, и специалисти в области, в които човешкият фактор е незаменим.
Качества като емпатия, общителност, критична мисъл и социална интелигентност, свързвани с хуманитарните и социални науки, ще са все по-търсени в бъдеще в сравнение с тесните технически умения. И тази тенденция вече е налице в развитите икономики. Интересна графика на McKinsey Quarterly, публикувана от Business Insider, онагледява много добре този процес:
В бъдеще програмистите и ИТ специалистите вече няма да така търсени на пазара на труда, както днес, твърди Даниел Желски, професор по химия в SUNY New Paltz. Той извежда 3 закона за търсенето на работа в бъдеще:
1. Възможностите за работните места ще идват от нещата, които компютърът не може да свърши.
2. Глобалният пазар предполага все по-ниско заплащане и по-малко възможности в много професии.
3. Все повече професионалисти ще работят като фрийленсъри.
Какво означава това? Възможностите за работа в бъдеще ще са най-големи в сферите, трудни за автоматизиране, т.е. които са свързани със взаимоотношения между хората.
Наскоро Американският Институт за бъдещето очерта най-важните качества за реализиране на пазара на труда в близко бъдеще. Техните заключения потвърждават тези тендеции. Ето и кои са уменията:
1. Критична мисъл. В бъдеще все повече ще се ценят уменията за осмисляне на проблемите и вземане на адекватни решения.
2. Социална интелигентност. На преден план излиза способността на човек да преценява емоциите на хората и провокира определени реакции и желани взаимодействия. Това означава да усещаме околните и напасваме начина си на общуване към техния тон, жестове и стил. Умението за общуване е ключово за професионален успех, независимо дали става въпрос за комуникация с колеги, мениджъри, клиенти или бизнес партньори.
3. Умения за работа в различна културна среда. Глобализацията означава, че все по-често ни се налага да работим с хора от различни страни, култури и етноси. Знанието на чужд език вече не е достатъчно – налага се да бъдем толерантни към различията и търсим общ език, въпреки тях.
4. Свързаност. Социалните медии превърнаха света в едно глобално село. Те вече започнаха да променят начина, по който работим и комуникираме на работното място, а в бъдеще тази тенденция ще продължи с пълна сила.
5. Широка специализация. Тясната специализация е мъртва. В бъдеще все повече ще се ценят интердисциплинарни умения. Познанията в различни области и овладяването на нови умения ще са най-важното оръжие в битката на пазара на труда. Необходимостта от „учене през целия живот“ ще е по-голяма от всякога.
6. Селективност. В бъдеще все по-важно ще бъде умението да отсяваме това, което наистина ни е нужно и полезно от тоновете информация, които ни заливат всеки ден.