петък, 29 март 2024   RSS
    Барометър | Региони | Компании | Лица | Назначения


    23680 прочитания

    Какво е да работиш като стюардеса?

    Поля Метанова работи в EasyJet и разказва пред Economy.bg как протича един типичен работен ден в небето
    04 ноември 2013, 18:03 a+ a- a

    Повечето хора свързват професията на стюардеса с пътувания до красиви и далечни точки на света, срещи с интересни хора и различни култури.  Какви умения обаче са необходими, за да бъдеш успешен, и какви предизвикателства среща кабинният екипаж в самолетите?

    Потърсихме Поля Метанова, която е сред малкото българи, които са част от екипа на английската авиокомпания easyJet. Тя разказа пред Economy.bg за старта на своята кариера и описа как протича един типичен работен ден.

    Поли, ти от близо година работиш като стюардеса в easyJet. Как стартира кариерата ти там?
    Моята кариера в компанията започна през януари 2012 година. Учех в университета на Западен Лондон и като част от моята програма трябваше да изкарам едногодишен работен стаж в сферата на моята индустрия. Следвах „Управление на туризма и пътуванията“ и затова реших, че да работя за еasyJet - една от най-големите европейски авиокомпании, ще бъде едно чудесно начало и добър опит за мен.

    Какъв опит и образование имаш?
    Откакто пристигнах във Великобритания, завърших „Управление на хотели“, изкарах курс „Пътувания и туризъм“, последвани от моята специалност „Управление на туризма и пътуванията“. Имам 7 години опит в обслужването на клиенти, придобит, работейки на различни места, като „Wembley Arena“ например. Реших да кандидатствам в easyJet, тъй като е една бързоразвиваща се компания с много възможности за развитие, чудесна работна среда и подкрепа за хората. Това е четвъртата по големина авиокомпания в Европа и най-голямата във Великобритания и продължава да се разраства, откривайки постоянно нови бази и маршрути.

    Как протича един стандартен работен ден?

    Добро утро – събота, 02:50 часа сутринта
    Това е времето, в което обличам униформата, и трябва да съм сигурна, че изглеждам безупречно. По възможност да се закуси. Необходимо е да се регистрирам в моята база един час преди заминаване на полета, така че винаги трябва да имам достатъчно време. След това вземам автобус до летището.

    Пристигане на летище Лондон Гетуик, 04:00 часа
    Влизам в онлайн системата на персонала, проверявам своите имейли и ростера си за евентуални промени и след това разпечатвам документите, необходими за днешния полет.

    Брифинг за кабинния екипаж, 04:50 часа сутринта
    Кабинният мениджър ни информира за всички подробности за днешния полет, каква роля всеки от нас ще има и ни дава информация за пътниците, които се нуждаят от специална помощ. След това обсъждаме безопасността, процедурите при аварийни ситуации и оказването на първа помощ, за да се провери способността ни да работим на днешния полет. Вземаме транспорт до самолета или отиваме пеш в зависимост от определения за излитане терминал.

    Проверка на самолета
    След като се качим на борда, е време да се провери оборудването за безопасност и да извърша проверка за сигурност на моята част в салона на самолета.

    Бординг на пътниците, 05:25 часа
    Заемам моята позиция. Посрещам и поздравявам пътниците, насочвам ги към техните места и им помагам да намерят места за багажа си, като се уверявам, че е прибран правилно.

    Подготовка за излитане
    След като вратите са затворени и армирани за излитане, следва буксир на самолета и демонстрация на инструкциите за безопасност. Заключителните проверки се направени, за да се гарантира, че целият салон е осигурен. Тогава е време да заема своето място за излитане.

    Полетно обслужване
    Полетното обслужване се извършва след излитане на самолета и след като светлинните сигнали за коланите са изключени. Тогава комуникираме и работим с пътниците, извършваме регулярни проверки, ако се наложи, оказваме първа помощ.

    Кацане на Корфу - време на земята между полетите
    Пътниците напускат самолета, а аз им помагам с багажа и ги изпращам. След това с моите колеги подготвяме самолета за посрещане на следващите пътници.

    Полет обратно към Лондон Гетуик
    Правим всичко отново.
     
    Кацане на Гетуик, 13:00 часа
    Отново сме на земята и след като всички пътници са напуснали самолета, проверяваме салона, за да се уверим, че няма забравени вещи на борда. След това се отправяме към помещението за екипажа.

    Провежда се дебрифинг, след който проверяваме за промени в следващите ни полети и сме свободни да се приберем вкъщи.

    Работиш в английска компания. Това, че си българка, донесе ли ти някакво предимство, или напротив? Знаеш ли колко човека се конкурират за подобна позиция в компанията?
    Не мога да кажа, че националността ми носи някакви предимства. Ако си трудолюбив и изпитваш страст към работата си, няма значение откъде идваш.

    Знаеш ли колко човека се конкурират за подобна позиция в компанията?
    Що се отнася до това колко хора се борят за ролята на кабинен екипаж, не мога да дам точна цифра, но когато се явих на моето интервю (т.нар. Assessment day), имаше около 160 души (само одобрени кандидати). Доколкото знам, тогава е имало няколко такива дни в рамките на една седмица. 

    Какви умения и качества са най-важни за тази професия?
    Някои от уменията, които са важни за тази професия, са добра комуникация, отлични междуличностни умения, дипломация и такт. От теб се изисква да запазиш спокойствие при извънредни ситуации или когато работиш с пътниците. Търпението и работата в екип са също много важни.

    Кои са предизвикателствата, с които се сблъскваш?
    Работата с неудовлетворени пътници е едно от предизвикателствата, макар това да не се случва твърде често. Важно е да се намери правилният и най-добрият начин за разрешаване на проблема по професионален начин, така че ситуацията да не ескалира и да не засегне други пътници. Трябва да си в състояние да разбереш, че хората са различни в културно отношение и комуникационните нива и стилове на поведение се променят. Това, което може да не е приемливо за мен, може да е нормално за някои пътници.
    Друго предизвикателство, пред което се изправям, е когато има закъснения на полетите. Да закъснееш за няколко часа не е лесно за никого и ние работим много усилено, за да се уверим, че нещата вървят толкова гладко, колкото е възможно.
    В самото начало, когато започнах да работя, беше наистина трудно за мен да свикна да се събуждам в ранни часове на деня, като 2 или 3 часа сутринта, да сe гримирам, да си направя прическа и да отида на работа, за да посрещам пътниците с най-приветливия си вид.

    Ти до какви дестинации пътуваш най-често? И имаш ли думата, когато се решава кои ще бъдат членовете на екипажа на даден полет?
    Аз имам добър микс от дестинации, като през лятото доста често получавам полети до Малага и Палма де Майорка. Не участваме в избора на полети, но можем да разменим полети с останали членове на екипажа.   

    За много хора професията на стюарда е отлична възможност да се обиколи света. Когато пристигнете на дадено място колко време типично оставате там преди да се качите на обратния полет?
    Обикновено не оставаме за дълго време на земята между полетите. Въпреки това обаче може да бъдеш изпратен в различни бази на компанията за няколко дни. Откакто аз започнах, имах многобройни полети с нощувки в Барселона, била съм във Франция за 4 дни, както и в Германия.

    Какви са плановете ти за в бъдещето. Мислиш ли да продължиш кариерата си в България?
    Бих искала да кандидатствам за кабинен мениджър и след това да се развивам все повече и повече в компанията. В момента нямам планове да продължа кариерата си в България, но ако един ден, надявам се, еasyJet отвори база в страната, може би ще помисля за това. На този етап обаче определено не.

    Нагоре
    Отпечатай
     
    * Въведеният имейл се използва само за целите на абонамента, имате възможност да прекратите абонамента по всяко време.

    преди 56 минути
    TSMC планира да увеличи работната си сила до 100 000 души
    Най-големият производител на чипове наема с огромни темпове
    преди 16 часа
    ТИЗ започва паневропейски интермодален проект с италианската Gruppo UniRetiCon
    Целта е у нас да бъдат създадени различни интермодални платформи
    преди 17 часа
    Авиационният сектор у нас е достигнал на 92% нивото си от преди COVID пандемията
    85% от самолетите на българските авиокомпании са работили на пазари извън България
    преди 18 часа
    Български хляб достига до 10 европейски държави с Lidl
    Пловдивският производител „Хебър” инвестира близо 15 млн. евро в 2 нови производствени линии
    преди 20 часа
    Над 10% ръст на пътуванията на българи в чужбина през февруари
    Увеличават се и посещенията на чужденци у нас, показват данните на НСИ