петък, 29 март 2024   RSS
    Барометър | Региони | Компании | Лица | Назначения


    12346 прочитания

    Защо водещи компании за директен подбор се обединиха в асоциация?

    Вижте интервю с Даниела Осиковска, управляващ партньор на Boyden и председател на БЕСА
    02 юни 2011, 20:15 a+ a- a

    През май месец водещи компании за директен подбор в България – Alexander Hughes, Boyden, Dr. Pendl & Piswanger, Pedersen & Partners, Personnel & Management Consulting и Stanton Chase International, се обединиха в Българската екзекютив сърч асоциация (БЕСА). Председател на новата асоциация е Даниела Осиковска, управляващ партньор на Boyden. В Управителния съвет на БЕСА освен г-жа Осиковска са Мирена Колева - управляващ партньор на Dr. Pendl & Piswanger , и Силвия Умникова - управляващ партньор на Alexander Hughes.

    Основната цел на организацията е да повиши професионалното ниво на услугите, които предлагат executive search компаниите чрез установяване на етични стандарти, маркетинг проучвания, информационни кампании и лобиране за адекватни закони и правила, касаещи тази индустрия.  Професионалната организация се ползва с подкрепата на международната Асоциация на  екзекютив сърч консултантите (AESC). Нормативните документи на AESC и на първо място Етичният кодекс ще са основа и за развитието на българските етични правила. 


    Защо компании за директен подбор се обединиха в асоциация?

    Г-жо Осиковска, в средата на май беше учредена Българската екзекютив сърч асоциация. Пикът в този сегмент от пазара беше през 2007-2008. Защо компаниите в бранша решиха да се обедините точно сега?
    Да, 2008 беше най-силната година до момента. Не бих казала обаче, че пазарът в България е бил много силно развит и по това време. С настъпването на кризата поръчките доста понамаляха. Фактът, че сега създаваме асоциацията, не означава, че има значим подем тази година. Основната причина е, че кризата започна да отсява професионализма на играчите на този пазар. Кризата е мерител за това доколко професионално се обслужват клиентите и колко етично се отнасят консултантите и към тях и към кандидати.

    Колко са компаниите, които предлагат услугата директен подбор?
    Почти всички агенции, които са в сферата за подбор на човешки ресурси, независимо на какво ниво, са включили в палитрата си от услугите и тази. Асоциацията обединява агенции, които или изключително се занимават с директен подбор, или по-голяма част от оборота им се съставлява от тази услуга.

    Има ли данни какви приходи генерира този сегмент от пазара?
    Не и именно това е една от целите на асоциацията. Към края на годината сме планирали да направим проучване, което да очертае в много груби линии рамките на този пазар. В момента никой не може да каже, дори и приблизително, какъв е размерът на пазара за търсене и привличане на  висши мениджърски кадри поради смесването на много видове услуги по човешки ресурси.

    Какви резултати ще даде проучването?

    Проучването ще проведем с помощта на Международната асоциация на екзекютив сърч консултантите (AESC). Въз основа на тяхна методология ще проведем изследване, което има за цел две неща – да измери този пазар и да покаже какво е разбирането на клиентите за качеството на услугата. На тази база ще можем да видим местата, където можем да станем по-добри, така че и клиентите, и кандидатите да са по-доволни. Защото при нас клиентите и кандидатите са на едно и също равнище като йерархия.

    Какви други дейности сте планирали като асоциация?
    Една от целите ни е да се подобри законовата рамка. В момента нашите услуги са приравнени с тези на трудовите борси и сме под регулацията, както абсолютно всички други фирми в областта на човешките ресурси. Включително и със задължението да публикуваме свободните си позиции в Агенцията по заетостта, за да може безработните да ги виждат.

    Какво предлагате и искате да се промени в законовата рамка?

    Спецификата на нашата услуга, е че ние сме консултанти, а не посредници.  Затова и заплащането на услугата е хонорарна. Основният проблем с това законодателство е, че всъщност българският закон ограничава свободната конкуренция за използването на различни методи при подбор на мениджърски персонал, което е в противоречие с европейското такова. С този закон ние в България сме принудени да работим само с един-единствен метод на подбор – подбор с обяви, което е куриоз. Ще се опитаме да ограничим това в законовата и подзаконовата рамка.
    Планирали сме и провеждането на кръгла маса през октомври, която ще бъде с участието на клиенти, кандидати и представители на властта. Ще се опитаме в малко по-нетрадиционен стил да дискутираме какво е екзекютив сърч. Целта е да популяризираме услугата,  но и да чуем  всички страни в този процес, за да си сътрудничим пълноценно. Асоциацията ще работи и за създаването на етичен кодекс, което е пряко свързано с професионалното равнище на услугите, които представяме.

    Идеята ви е да направите един общ етичен кодекс, който да следват всички?

    Искаме да стъпим на правилата на международната асоциация за екзекютив сърч, въз основа на които повечето големи фирми в тази област  са направили своите корпоративни кодекси. Независимо, че  само двама от нашите членове са такива и в международната асоциация,  европейската централа силно приветства създаването на българската асоциация и можем да разчитаме на тяхната подкрепа във всеки един момент.

    За голяма част от обществото „хедхънтинг” се асоциира с некоректно действие. Бихте ли споделили основните етични правила, на които се основава вашият бизнес?
    Вярно е, че има такъв привкус тази професия, но по същия начин можем да направим паралел с маркетинга и ПР-а – това манипулация ли е, или не е. Основното, по което се спори, е дали тази услуга е кражба. Но тук става въпрос не за предмети, а за живи хора. При това в повечето случаи предимно във възрастова категория над 40 години, които са достигнали доста високо в развитието на кариерата си - съзнателни, зрели и отговорни. Според вас такъв човек може ли да бъде откраднат без неговото съгласие? 

    Кои са основните етични правила, на които се основава този бизнес?

    От друга страна, отказът на агенциите за директен подбор да работят паралелно за една и съща позиция предполага качествена услуга и уважение на кандидатите. Това е и едно от правилата.  Различно е, когато няколко консултанти се обаждат за една и съща позиция, и съвсем друго, когато една агенция прави анализ на пазара, за да намери най-подходящите хора и да ги покани, за да им представи предложението. В нашата професия продажбата не е на всяка цена именно защото става въпрос за човешки съдби. Много сме внимателни, защото при нашите услуги всяка грешка се заплаща много скъпо. Аз често казвам, че не продаваме домати, а се докосваме до нещо  изключително ценно  и деликатно- перспективата за развитие на даден човек. На тази база се основава и друго правило - да не се изпращат на клиенти CV-та, без да са поискани и без съгласието на самия кандидат. Друг принцип, който е залегнал и по закон в България, но има слухове, че не се спазва много, е, че възнаграждения от страна на кандидат не се приемат по никакъв начин. Друго правило е свързано с конфедициалността. Да, България е малка страна, но ако ние не можем да спазваме конфедициалност, тази професия ще изчезне.

    Как ще се приемат нови членове в асоциацията и имате ли вече такива запитвания?
    Всяка една компания, която се занимава с професионален екзекютив сърч и по-голямата част от нейната дейност е в тази област, е добре дошла. За да приемем нов член, са ни нужни препоръки от други двама членове и одобрение от общото събрание. Вече имаме запитвания от други агенции и сме отворени за нови членове. Обсъждаме и възможността да имаме и асоциирани членове, за да можем да приемем повече фирми.

    Ще си партнирате ли с Българската асоциация за управление и развитие на човешките ресурси (БАУРЧР)?

    Разбира се. БАУРЧР стартира навремето като асоциация за физически лица. Сега все повече фирми стават т членове на БАУРЧР и тя обхваща много по-широк параметър от задачи. Нашата дейност е само част от човешките ресурси, което предполага, че ще си партнираме.

    Какво се случва в момента в този сегмент от пазара? Има ли раздвижване при високите позиции?
    2011 е поредната трудна година. Има раздвижване, но такова имаше и предишните години. Те отговарят на сезонните флуктоации. Наблюденията ми са, че и тази година не показва тенденция за развитие. Умерено оптимистични сме, че пазарът ще тръгне нагоре, но при всички случаи темповете ще са бавни.

    Има ли раздвижване при високите позиции?

    Проектите, по които работите, са предимно за нови компании, нови позиции в съществуващи компании или за подмяна на хора?
    Всеки период има водещи сегменти фирми, които основно търсят персонал. Последните години няма много нови фирми, които влизат в България.  Това, което се търси в момента, са мениджъри от друг тип. Преди, когато пазарът се развиваше с бързи темпове, се търсеха мениджъри с широк размах - със стратегическо мислене в посока вземане на нови пазари и клиенти. В момента се търсят мениджъри, които да държат здраво юздите, за да могат да управляват разходите. Запазването на статуквото и запазването на ситуацията е най-важната задача за компаниите, а това се прави от друг тип мениджъри въз основа на това, че икономическите условия са различни.

    По-лесно ли е днес да намерите правилните хора в сравнение с преди?
    И по време на разцвет има много трудни проекти и лесни такива. Сега също е така.

    Кандидатите обаче като че ли станаха по-немобилни и предпочитат сигурност?

    Моите наблюдения са по-различни. Последните години имаме много обаждания от мениджъри, за които не предстои нито съкращение, нито реорганизация, нито опасност за тяхната позиция, но те са инициаторите за среща с нас. Случва се следното. В момента, в който настъпва кризата, всяка организация орязва по някакъв начин разходите, понякога и отговорностите. Хората, които са били лоялни,  в един определен момент започват да се чувстват недооценени. За съжаление, това донякъде се дължи на ограничения им поглед върху пазара. Те до този момент са били ценени,  направили са много добра кариера и смятат, че в момента, в който излязат от своята организация много бързо ще бъдат оценени на друго място. Другото твърдение е:  „До мен ли стигнаха да режат придобивки?”. Ако погледнат обаче цялата организация, ще видят, че не са опрели само до тях, а до всички.  И този процес не е само в тяхната организация. Аз много добре разбирам тези мениджъри, но съветът ми към тях е, че не е сега моментът да си търсят нова позиция и не трябва да  напускат структура, където се ценени, защото пазарът не е гостоприемен.

    Какви са вашите очаквания, кога ще се промени това?

    Естеството на услугата ни е такова, че първи усетихме кризата и последни ще се възстановим. В България бързообортните стоки чак последните няколко месеца усетиха кризата, а ние - още в началото на 2009. Затова и отговорът ми е, когато всички други се възстановят и нашето време ще дойде.

    Нагоре
    Отпечатай
     
    * Въведеният имейл се използва само за целите на абонамента, имате възможност да прекратите абонамента по всяко време.

    преди 13 часа
    ТИЗ започва паневропейски интермодален проект с италианската Gruppo UniRetiCon
    Целта е у нас да бъдат създадени различни интермодални платформи
    преди 14 часа
    Авиационният сектор у нас е достигнал на 92% нивото си от преди COVID пандемията
    85% от самолетите на българските авиокомпании са работили на пазари извън България
    преди 16 часа
    Български хляб достига до 10 европейски държави с Lidl
    Пловдивският производител „Хебър” инвестира близо 15 млн. евро в 2 нови производствени линии
    преди 17 часа
    Над 10% ръст на пътуванията на българи в чужбина през февруари
    Увеличават се и посещенията на чужденци у нас, показват данните на НСИ
    преди 19 часа
    Предлагат индустриалните паркове само за един вид производства
    С промените в закона ще бъде създаден нов тип специализиран парк