сряда, 01 май 2024   RSS
    Барометър | Региони | Компании | Лица | Назначения


    4252 прочитания

    Новите имена на HR професията?

    Все повече компании предефинират имената на HR отделите си и хората, които ги ръководят
    09 юни 2015, 16:19 a+ a- a

    Според Wikipedia терминът Human Resource (Човешки ресурси) за пръв път е използван от икономиста Джон Къмонс в книгата си „Разпределение на богатството“ (The Distribution of Wealth, 1893) преди повече от 120 години. В началото на 20 век набира популярност с развитието на идеята, че работниците биха могли да се разглеждат като вид капиталов актив. Според футуролога Якоб Морган и днес все още на много от хората, които работят на трудов договор, се гледа като на „ресурси“. Наричат се работници, служители, подчинени... Той обаче счита, че ако искаме служителите ни да са отдадени на работата си, работодателите трябва да променят отношението към хората си. 

    В статия за Huffington Post Якоб Морган пише, че неслучайно едва 13% от хората по света се чувстват привързани към работата си по данни на Gallup. Отделът, създаден да управлява тези „капиталови активи“, носи името „Човешки ресурси“. Обикновено най-популярният отдел във всяка една организация, често „най-страшният“, а сега – и най-замиращият. 

    Защо? Защото днес хората не са просто „ресурси” или „капиталов актив“, те са креативни социални същества, които добавят стойност за организациите. Те са тези, от които зависи успехът на компаниите. 

    Как тази нова идея се отразява на HR-а и как той се променя? Много компании вече започнаха да предефинират имената на HR отделите си и хората, които ги ръководят, използвайки „по-фокусирани към хората“ термини. Все повече се срещат позиции, като: Head of Talent, Chief Talent Officer, Chief People Officer, VP of People Operations и др. А същевременно позицията директор „Човешки ресурси“ (Chief Human Resource Officer) все по-малко започва да се използва. 

    И това не е нещо ново. Има компании, които използват подобни позиции от няколко години насам, отбелязва Якоб Морган. Но сега, когато дискусията около бъдещето на работата заема централно място, тази трансформация набира все по-голяма скорост.  За някои тя може да изглежда несериозна, ненужна или просто начин да бъдем по-оригинални и наречем нещата с други имена, но начинът, по който се отнасяме към нещо, и начинът, по който го назоваваме, има огромно значение, смята Морган. И неслучайно компании от ранга на Google, Cisco, Walmart, Glassdoor и много други вече са в крак с тези промени и отдавна не гледат на хората си като „ресурси“ или „капиталови активи“. Според Якоб Морган в следващите няколко години все повече компании ще последват техния пример и ще променят терминологията си около употребата на традиционния HR. 

    Нагоре
    Отпечатай
     
    * Въведеният имейл се използва само за целите на абонамента, имате възможност да прекратите абонамента по всяко време.

    преди 1 ден
    Изследователски институт по иновативна медицина ще бъде открит в МУ-София
    Ще се провеждат проучвания на злокачествени тумори и изследвания, свързани с усложненията от Ковид-19
    преди 1 ден
    преди 1 ден
    ЕК започна разследване срещу Meta
    Производството е по новия закон за цифровите услуги
    преди 1 ден
    Wizz Air с нов маршрут: Ще лети от София до Хераклион
    Полетите ще са два пъти седмично
    преди 1 ден
    3 студентски стартъпа печелят по 10 000 долара финансиране
    Вижте кои отбори спечелиха петия сезон на акселератора Elevate на Американския университет в България
    преди 1 ден
    Откриват Ритейл парк Видин Плаза
    Инвеститор е „Дунония“, ще бъдат разкрити нови над 80 работни места