И как да се подготвим, за да се представим успешно, споделя Златислава Медарова, директор „Човешки ресурси”
Златислава Медарова, директор „Човешки ресурси”, „Белла България”
„Белла България” стартира дейността си през 1992, като днес компанията притежава портфолио от над 200 продукта. Сред най-популярните брандове на компанията са „Сачи”, LEKI, BELLA, TOMMI, „Флора”, „Фамилия”, „Народен".
Продуктите от портфолиото на холдинг „Белла” се произвеждат в 14 фабрики, като осигуряват заетост на над 3 000 души.
Компанията притежава търговски структури в Гърция и Румъния, а продуктите й се предлагат на пазарите в над 20 страни на четири континента – Германия, Испания, Кипър, САЩ, Австралия, Англия, Ливан, Холандия, Турция и други.
Какъв е процесът на подбор в компанията, разказва Златислава Медарова, директор „Човешки ресурси”.
Г-жо Медарова, колко и какъв тип специалисти работят при вас?
Холдингът оперира в сферата на хранителната индустрия и най-голям е процентът на заетите в сферата на производството (70%). Администрацията ни е съставена от специалисти в областта на R&D, финансите, снабдяването със суровини, маркетинга, продажбите, комуникациите, ИТ, логистика и, разбира се, – управлението на човешките ресурси. Тези дейности са централизирани и работят по хоризонтална структура, тъй като дейностите се извършват в различни части на страната и на територията на Югоизточна Европа.
Специфично за хранителната индустрия е, че има периоди от годината, които са доста по-натоварени и предлагаме сезонна заетост в производствената дейност. Обикновено това са 300 човека на годишна база.
Име: „Белла България”
Сектор: Хранителната индустрия
Брой служители: 3000
Присъства в: София, Пловдив, Ямбол, Свиленград, Добрич, Букурещ, Атина
Брандове: Компанията притежава портфолио от над 200 продукта. Сред най-популярните брандове на компанията са „Сачи”, LEKI, BELLA, TOMMI, „Флора”, „Фамилия”, „Народен".
Как протича типично процесът по подбор? Какво да очакват кандидатите на едно интервю? Имате ли тестове и ако да - какви?
Процесът на подбор е различен за различните дейности и нива. Общото между всички е, че се извършва предварителна селекция по документи. Тя се прави от представители на отдел „Подбор“ в Дирекция ЧР в зависимост от квалификацията им и нивото на търсената позиция. Т.е. в подбора на най-високите позиции участват и най-квалифицираните ни специалисти. Обичайно процесът е двустепенен – интервю с ЧР, изготваяне на т.нар. short list и след това интервю с прекия ръководител на длъжността, за която се търси кандидат. В зависимост от спецификата на работа и по съвместна преценка на ЧР и прекия ръководител могат да бъдат давани и практически задачи и/или тестове. В някои случаи при търсене на ключови позиции се организират Центрове за оценка, включващи разнообразен набор от инструменти. Когато става дума за оценка на външни кандидати, провеждането на Център за оценка е индивидуално, за да се запази конфиденциалност.
Колко интервюта провеждате и с кои мениджъри от компанията кандидатите най-вероятно ще се видят?
Със сигурност кандидатите на второто интервю ще се срещнат с прекия си ръководител. Това е човекът, който прави окончателния избор на кандидат. Това е много важно за нас, тъй като последващото въвеждане в работата и първоначалната ориентация на новия служител е основно в ръцете на прекия ръководител.
Колко време продължава едно интервю? Целият процес по подбор?
Стандарното интервю продължава около 40 мин., за ключови и мениджърски позиции - малко по-дълго, но не повече от час и половина. Съобразяваме с е с това, че повечето кандидати са работещи и отнемаме от работното време на друг работодател. Целият процес по подбор отнема не повече от 1 месец – от публикуване на обявата до одобрение на кандидат.
Какво бихте искали да видите в кандидатите по време на интервю? Какво би ви направило добро впечатление?
Първото впечатление се създава от CV-то и начина на подготвянето му – съдържание, акценти, техническо оформяне. Но самото интервю е ключово. Важно е дали кандидатът идва навреме за определената среща, подходящо ли е облеклото му за деловата среда, запознат ли е с дейността ни, каква е мотивацията му. Много добро впечатление прави ясната и осъзната представа за бъдещото развитие на кандидата в личностен и професионален план, какви цели, знания и умения има, дали е концентран върху целта си и има ли визия за необходимостта или желание за обучение.
Какво би ви направило лошо впечатление на интервю?
Закъснението за срещата, липсата на цели и амбиция за развитие и прекалено завишената или занижена самооценка са нещата, които създават силно негативно първо впечатление. Напоследък наблюдаваме завишаване при кандидатите, които имат слаба мотивация и нереалистични очаквания. Нерядко срещани са и ситуациите, при които кандидатите просто търсят заплата, като не познават компанията и спецификите на обявената позиция.
На кой етап се обсъжда въпросът за възнаграждението и имате ли практика да искате от кандидатите сами да дефинират очакванията си?
Предпочитаме да обсъдим очакванията за възнаграждение в началния етап, за да избегнем излишна загуба на време и на двете страни при непреодолими разминавания.
Имате ли стажантски програми?
Предлагаме летни и целогодишни стажантски програми в различни области – финанси, счетоводство, маркетинг, информационни технологии, експорт, производство, корпоративни комуникации и други. Освен че стават част от реална работна среда, в компанията стажантите се обучават под менторството на висококвалифицирани експерти с международен опит, участват в различни корпортивни проекти, преминават през множество вътрешни обучения.
Обикновено кампаниите стартират през април, но се съобразяваме с ангажиментите на менторите в компанията и студентите. Стажовете са платени и се зачитат за трудов стаж. В края на стажа си, в зависимост от показаните резултати и свободните позиции, стажантите получават и предложение за работа. Обикновено 30% от стажантите продължават професионалното си развитие при нас.
За кои позиции конкуренцията е най-голяма и колко човека типично се конкурират за едно място?
Най-привлекателни са позициите в маркетинг и ЧР.
За кои позиции е най-трудно да откриете подходящите хора? R&D експертите и специалистите в областта на технологиите и иновациите при храните са ключови в нашата сфера на дейност. В избора им никой производител на храни не трябва да допуска компромиси. „Белла” има много силен екип от експерти с дългогодишен международен опит в сферата, но не пропускаме възможност да привлечем като кадри нови отлични специалисти. В тази сфера изключително ползотворно е сътрудничеството ни с Университета по хранителни технологии. Той е единственото специализирано висше учебно заведение на Балканите, а нашите производствени бази са мястото, на което се провеждат практикумите им. Корпоративният ни университет „Белла Академия” е също канал за контакт с професионалнисти от бранша, независимо от националността им.
Какво не знаят кандидатите за компанията, а е важно да знаят според вас?
Поради спецификата на дейността ни и холдинговата структура служителите на „Белла” могат да намерят професионална реализация в различни страни от региона. За тях, както и за другите кандидати създадохме допълнителна възможност за кандидатстване за работа в холдинга ни дистанционно и тя е достъпна онлайн на сайта ни.
С какво най-вече се отличавате от останалите компании и привличате кандидатите като работодател?
В „Белла” вярваме, че в основата на успешния бизнес стои развитието чрез синергия на дейностите и интегритет на служителите. Имаме силни екипи от професионалисти с богат опит и заедно постигаме много успехи, които се радват на положителен отзвук и извън компанията. Бъдещите ни колеги ще получат достъп до световното ноу-хау за индустрията и сферите на дейност на холдинга.
Видео за компанията като работодател вижте в профила на „Белла България“ в Jobs.bg тук