Повече за процеса на подбор и как да се подготвим, за да се представим успешно, разказва Никол Георгиева, специалист „Човешки ресурси” в компанията
Никол Георгиева, специалист „Човешки ресурси” в „ЛЕМ България”
„ЛЕМ” е швейцарска компания, световен лидер в създаването, производството и дистрибуцията на преобразуватели на ток и напрежение. Заводът в София произвежда продукти, които намират широко приложение в сферата на промишлеността, битовата електроника, електротранспорта и възобновяемите енергийни източници.
В момента за компанията в България работят повече от 150 служители, като плановете са екипът тук да бъде удвоен в следващите 2-3 години.
Какво е важно да знаем за компанията, за да се представим успешно на интервю за работа в „ЛЕМ България”, какъв е процесът и как да се подготвим, попитахме Никол Георгиева, специалист „Човешки ресурси”.
Име: "ЛЕМ България"
Сектор: Електроника
Брой служители: 1300 служители глобално и 150 в България
Офис в България: гр. София, ул. „Илиенско шосе” 8
Основна дейност на компанията: „ЛЕМ” е швейцарска компания, пионер в производството на преобразуватели на ток и напрежение, като първите приложения навлизат още през 70-те години. Компанията е глобален пазарен лидер в предоставянето на иновативни и висококачествени решения за измерване на електрически параметри.
Основна дейност в България: „ЛЕМ БЪЛГАРИЯ” ЕООД е 100 % дъщерно дружество на „ЛЕМ ХОЛДИНГ”. Заводът в София произвежда продукти, които намират широко приложение в сферата на промишлеността, битовата електроника, електротранспорта и възобновяемите енергийни източници.
Колко и какъв тип специалисти работят при вас?
В „ЛЕМ България” в момента са наети повече от 150 служители, като плановете ни са да удвоим персонала в следващите 2-3 години. Значителна част от тях са инженери, които работят в различни отдели на компанията – R&D, „Качество”, „Производство”, „Поддръжка”, „Индустриален инженеринг”, „Доставки” и др. Разбира се, при нас има и IT специалисти, и икономисти, назначени в отдел „Логистика”, „Доставки”, „Човешки ресурси”, „Финанси” и други.
Какви хора най-често търсите, за какви позиции?
Най-често търсим хора за инженерни позиции, като се опитваме да подбираме проактивни хора с добра техническа подготовка, които могат да работят в екип, отворени са да учат нови неща, да се справят с предизвикателства и са мотивирани да израстват заедно с компанията ни. Често търсим и оператори за монтаж на електронни компоненти, за които няма специални изисквания освен сръчност, бързина и внимание към детайлите.
Как протича типично процесът по подбор? Какво да очакват кандидатите на едно интервю? Имате ли тестове и ако да - какви?
Обикновено процесът по подбор преминава през няколко етапа – първоначално интервю с представител на „Човешки ресурси” и бъдещия ръководител на избрания човек, след което за определени длъжности се организира второ интервю с мениджър от корпоративния център в Швейцария. Имаме специално изработени тестове за част от инженерните позиции, които ни помагат да разберем повече за техническата подготовка на кандидатите и едновременно с това помагат на самите кандидати да изградят реалистична представа за естеството на работа. Кандидатите могат да очакват приятелско и професионално отношение както от страна на колегите в България, така и от страна на колегите от Швейцария.
Колко интервюта провеждате и с кои мениджъри от компанията кандидатите най-вероятно ще се видят?
Мениджърите, с които един кандидат може да се срещне на интервю, са различни, в зависимост от позицията, за която кандидатства. В някои случаи кандидатите се срещат освен с директния ръководител в България, с мениджъра от корпоративния център в Швейцария и с изпълнителния директор на „ЛЕМ България”.
Колко време продължава едно интервю? Целият процес по подбор?
Продължителността на интервюто зависи от позицията и от това дали ще се използват тестове, като обикновено интервюто трае около час, в случай че за конкретната позиция не предоставяме и тестове. Целият процес по подбор може да отнеме от 1 седмица до месец, като продължителността зависи от фактори като ниво на позиция, възможности за организиране на интервюто с мениджърите на съответните нива и със самия кандидат.
Какво бихте искали да видите в кандидатите по време на интервю? Какво би ви направило добро впечатление?
На интервюто очакваме да срещнем мотивирани кандидати, които демонстрират необходимото ниво на познания и умения, имат желание за работа и знаят защо кандидатстват в „ЛЕМ” и с какво биха допринесли за развитието на компанията ни. Със сигурност би направило добро впечатление, ако кандидатът има ясна визия за своето собствено кариерно развитие, добре запознат е с позицията, за която кандидатства, и знае как тази позиция би допринесла за постигането на целите, които си е заложил/а в кариерен план. Ценим подготвените кандидати, които са събрали информация за „ЛЕМ” и нашите продукти преди интервюто и имат въпроси към нас.
Какво би ви направило лошо впечатление на интервю?
Кандидатите, които не са уверени, че това е компанията и позицията, на която биха искали да работят и да се развиват, със сигурност не правят добро впечатление. Изключително важно е кандидатите да имат реалистична преценка за своите качества и компетенции.
На кой етап се обсъжда въпросът за възнаграждението и имате ли практика да искате от кандидатите сами да дефинират очакванията си?
Това, което практикуваме, е да обсъждаме въпроса за възнаграждението още в началния етап на процеса по подбор – преди провеждането на интервю. За нас е изключително важно да знаем дали можем да покрием очакванията, които кандидатите имат, защото ако техните очаквания за възнаграждение се разминават с планираното от нас за позицията, организирането на интервю би било загуба както на тяхното време, така и на компанията.
Имате ли стажантски програми? Ако да – кога стартират и какви са условията?
Да, това лято стартирахме с организирането на стажантски програми. Стажантските практики в „ЛЕМ България” са индивидуално създадени за студентите, които са мотивирани да натрупат опит и умения в компанията, като са съобразени изцяло с нуждите им и времето, което могат да отделят, както и с времето на специалистите, които са в ролята на ментори. Стажантите прекарват основна част от времето в производството, за да могат да се запознаят отблизо с производствените процеси, с тяхната специфика и да развият техническото си мислене и умения за откриване на проблеми, които със сигурност ще бъдат от полза в бъдещото им професионално развитие.
За кои позиции конкуренцията е най-голяма и колко човека типично се конкурират за едно място?
Конкуренцията е най-голяма за позициите в отдели „Логистика”, „Доставки” и „Финанси”, за които има най-много специалисти на пазара на труда в момента.
За кои позиции е най-трудно да откриете подходящите хора?
Най-предизвикателни са инженерните позиции. Предизвикателството идва както от факта, че на пазара на труда има недостиг на инженерни кадри, така и от изискванията, които имаме за някои от позициите - богат технически опит и познания и добре развити умения за ръководене на проекти, за разрешаване на проблеми и за оптимизиране на процеси.
Какво не знаят кандидатите за компанията, а е важно да знаят според вас?
Голяма част от кандидатите не познават „ЛЕМ” като компания, не са запознати с продуктите, които произвеждаме, и не знаят, че „ЛЕМ” е световен лидер в създаването, производството и дистрибуцията на преобразуватели на ток и напрежение. А тези преобразуватели на ток и напрежение се влагат навсякъде около нас и всеки един човек във всеки един ден от живота си се докосва до тях, но не ги вижда, защото са внедрени в други продукти. Важно е да се знае, че за стартирането на завода в България групата се доверява изцяло на екип от български професионалисти, които успяват и до днес да оправдават гласуваното им доверие и да постигат възложените цели. Това, което кандидатите трябва да знаят, е, че „ЛЕМ България” е една изключително динамична компания, в която е налице много отворена и приятелска атмосфера, която ни помага да се справим заедно с предизвикателствата, пред които се изправяме.
С какво най-вече се отличавате от останалите компании и привличате кандидатите като работодател?
Според мен нашите служители са нашето конкурентно предимство – ДНК-то на компанията се състои от енергични, динамични, ангажирани професионалисти, които са отворени към предизвикателства и работят заедно като един екип. Удоволствие е да се работи с такива хора!