Павел Йосифов е главен технически директор на българската ИТ компания „Мнемоника“. Израства в семейството на математици. Баба му и дядо му са писали голяма част от сборниците, по които след това той самият учи. Завършва Математическата гимназия в Плевен и продължава обучението си в Технически университет - София, специалност „Електроника“.
Кариерата му стартира между 2 и 3 курс в университета. Вместо да отиде на бригада в САЩ, решава да потърси стаж в България. „Тогава попаднах на фирма, която ми даде възможност да се развивам като специалист и като личност. Работих там 3 години. Кариерата ми в „Мнемоника“ стартира през 2009 г., когато срещнах Вихрен Славчев и двамата с него решихме да създадем компанията, която и до днес е моят работодател“, разказва Павел. Българската ИТ компания е на пазара вече 8 години. Още през първата си година печели награда за най-добър партньор-дебютант на EMC, а през 2014 влезе в класацията на Deloitte за 50-те най-бързо развиващи се ИТ компании в ЦИЕ. Реализирала е над 300 проекта и има над 70 клиента.
Вижте какво разказа Павел Йосифов за професията на техническия директор. С какво се занимава, какви отговорности има, как поддържа квалификацията си, какви са възможностите за развитие и кои са най-големите заблуди за позицията.
Какво е да работиш като технически директор в „Мнемоника“?
В какво се състои работата на техническия директор? Работата на техническия директор е доста комплексна. Аз трябва да се грижа за екипа си от хора, да комуникирам с партньорите, с доставчиците и да следя проектите. Т.е. моята работа обхваща голяма част от дейността на фирмата.
Кои са основните отговорности на тази позиция? През годините, с разрастването на фирмата, нещата като отговорности се променяха и непрекъснато растат. Което означава, че и компанията расте. В момента смятам за моя най-голяма отговорност да създам, да изградя, да поддържам и да развивам екип от мотивирани хора, които искат добре да си вършат работата.
Как протича типичен работен ден на техническия директор? С много комуникация. Едно от основните неща, които правя ежедневно, е да комуникирам с различни хора. Стартираме с имейли и телефони, използваме модерните технологии, конферентни разговори. Пътуваме често в командировки в и извън страната. Така протича моят работен ден – основно в разговори с хора и писане на имейли.
Кои са основните качества, за да бъдеш успешен на тази позиция? Най-важното може би е комуникативността, тъй като това е едно от основните неща, които правя. Тъй като общувам с много хора – с доставчици, с партньори, с екипа си, смятам, че е много важно човек да има добри комуникативни умения на такава позиция. Важно е и човек да може да носи отговорност, да може да взема трудни решения и след това да застава зад тях. И може би последното нещо, което аз смятам, че е важно и гледам да правя, е да не се вземам много насериозно. Защото тогава, поне на мен, стресът много ми влияе.
Как се поддържа квалификацията? Все по-трудно. Разчитам основно на екипа на „Мнемоника“. Хората, с които работя, са много усърдни и отдадени. До момента се налага да сме сертифицирани в четири направления – съхранение на данни, информационна сигурност, облачни технологии и изнесени услуги. Хората ни трябва да знаят и да могат във всички тези сфери. Имаме над 80 сертификата в тези области, което за екип като нашия е много. Аз лично поддържам своята квалификация, като чета много в интернет. Много обичам да чета книги и в свободното си време. В момента изчитам отново цялата поредица на Тери Пратчет от света на диска.
Какви са възможностите за развитие? За йерархично развитие не мисля, че има много голям потенциал за развитие и за мен то не е толкова интересно като тема. Но от гледна точка на личностно и професионално развитие възможностите са неограничени. Светът, в който живеем, е много динамичен, непрекъснато излизат нови технологии, всеки ден трябва да се занимаваме с нещо ново и различно, изискванията на клиентите ни се променят и съответно това предизвиква нас да се самообразоваме и да се променяме като хора. Така че от гледна точка на развитието, смятам, че личностното е по-интересно от йерархичното.
Кои са най-големите заблуди за професията? Може би са две. Едната е свързана с това, че когато човек израства в йерархията, той раздава задачи на екипите си и хората смятат, че това му дава повече време и свобода. За моя голяма и неприятна изненада се оказа, че това не е вярно. В последните 4-5 години доста по-често се налага да удължавам работния си ден в сравнение с годините, в които бях технически специалист и се занимавах повече с техническа работа. Другата голяма заблуда според мен е представата на хората, че работата на човек на такава позиция е техническа. А всъщност не е. Моята работата е по-скоро да комуникирам с хората. Макар че ние сме фирма, която се занимава с технологии, технологиите ги правят хора. Досега и в бъдеще ще е така. Няма как технологиите да работят, ако няма хора, които да боравят с тях и да ги употребяват.
Вижте интервюто с Мартин Форд - един от най-влиятелните визионери по темата AI, който участва в първото събитие на Jobs.bg, Tech.bg и Economy.bg - EconomyForum
Попитахме HR професионалисти по време на Let’s Talk about Tomorrow - първото събитие, част от EconomyForum, организиран от Economy.bg, Jobs.bg и Tech.bg