Вижте какъв отговор дава Докладът на Световната банка „Променящата се природа на работата“, който излезе наскоро в българските книжарници
Във Франция задължителната възраст за началното училище скоро ще бъде намалена от 6 на 3 години. Според президента Еманюел Макрон тази реформа има за цел да засили равенството и по този начин да подобри шансовете на децата в неравностойно положение да останат конкуретоспособни в образователната система.
Според Доклада на Световната банка „Променящата се природа на работата“, който излезе наскоро в българските книжарници (Colibri), най-ефективният начин за придобиване на уменията, изисквани от променящата се природа на работата, е да се започне отрано. Ранните инвестиции в храненето, здравеопазването, социалната защита и образованието поставят здрави основи за бъдещето придобиване на когнитивни и социално-поведенчески умения. Инвестициите в ранна детска възраст са важен начин за подобряване на ранните възможности. Понастоящем тези инвестиции са недостатъчно обезпечени, особено за бедните деца в неравностойно положение, които биха имали най-голяма полза от тях, се посочва в Доклада на Световната банка. Приоритизирането на тези инвестиции би могло да се отплати значително на икономиките, стига да се подчертае важността както на достъпа, така и на качеството.
Архитектурата на мозъка се формира от пренаталния период до 5-годишна възраст, така че това е важен етап за развитието на когнитивните и социално-поведенчески умения. През този период способността на мозъка да се учи от опита е на най-високото си ниво. Опитът и ученето през този период пряко засягат постиженията по-късно в зряла възраст. Ако този период бъде пропуснат, изграждането на умения става по-трудно впоследствие.
Качествените програми за ранно детско развитие дават възможност на децата да се учат. Инвестициите в храненето, здравето и стимулирането през първите хиляда дни от живота изграждат по-силни мозъци. Ангажирането на родителите и настойниците по време на тази фаза има значение за развитието на езиковите умения на децата, двигателните и саморегулиращите умения, както и за социалното поведение.
От тригодишна възраст социализацията и ранното обучение стават важни за подготовката на децата за успех в началното училище. Едно качествено предучилищно заведение укрепва изпълнителните функции на децата (като работна памет, гъвкаво мислене, самоконтрол) и ги извежда на по-високи образователни траектории. Некачествените програми за ранно детско развитие са свързани с разочароващи резултати в езиковото развитие на децата, когнитивните умения и общителността.
Инвестициите в ранна детска възраст ефективно създават умения, които са свързани с бъдещето на детето. Ученето е кумулативно – уменията, придобити на по-ранен етап, улесняват формирането на умения в следващите етапи. Възвращаемостта на ранните инвестици е най-високата от тези, направени през жизнения цикъл, а предимствата, които тези инвестиции носят, нарастват с времето. Един допълнителен долар, инвестиран в качествени програми в ранното детство, води до възвращаемост между 6 и 17 долара.
В световен мащаб само половината от всички деца на възраст между 3 и 6 години имат достъп до образование преди първи клас – в страните с ниски доходи този дял е една пета. През 2012 Северна Америка и Западна Европа изразходват 8,8% от своите образователни бюджети за предучилищна подготовка. В Африка на юг от Сахара този дял е само 0,3%.