събота, 20 юли 2019   RSS
    Барометър | Региони | Компании | Лица | Назначения


    5545 прочитания

    Кое мотивира хората на работното им място?

    Поглед върху българския пазар прави Милен Великов, HR професионалист с дългогодишен опит
    11 април 2019, 09:51 a+ a- a

    Милен Великов е HR професионалист с дългогодишен опит и многопрофилна специализация. Има завършена степен по Human Resource Management в Chartered Institute of Personnel and Development и е сертифициран кариерен консултант – Global Career Development Facilitator. Извървява своя професионален път, стартирайки от най-долното стъпало, като е работил поетапно на почти всяка позиция в HR отдел. Същинския си опит натрупва във фармацевтичната индустрия. Той е първият сертифициран HR специалист в България на база обновената система за сертифициране на Българската асоциация за управление на хора и има множество професионални награди.

    Мотивацията е ключов аспект от нашия живот особено когато знаем от какво е породена и до какво води. Благодарение на нея се движим, развиваме и израстваме, а когато я няма – обратното е налице. Този невидим подтик е ключов за успеха ни като хора и професионалисти. Неговите изражения и инструменти са десетки, но не винаги работят със силата, която очакваме, във времето, в което искаме, и за човека, за когото го правим. За едни парите могат да бъдат  мотиватор, но може и да е обратното особено ако са по-малко от очакваното или е заседнало онова дълбоко чувство за липса на справедливост – какво давам и какво получавам в замяна. За други повишението в длъжност е възможност за развитие или би могло да се третира и като компромисно решение, ако преди това няколко човека са отказали позицията. Въпрос на гледна точка и сходни примери!

    Един от работещите начини за определяне на валидно мнение е да попиташ голяма и разнородна група. За да разберем какво мотивира и демотивира хората в България на работното им място, проведохме проучване, в което участваха  общо 797 човека, от които мъже – 40% и жени – 60%. От тях със степен „Магистър“ са 470 души, „Бакалавър“ - 204 души, „Основно/средно“ - 88, а останалите 35 са с по-висока степен от „Магистър“. 41,9% от запитаните управляват хора. По възрастови критерии най–голям е делът на родените между 1980 и 1994 година – 66%, следвани от родените между 1966 и 1979 г. – 25,7%. 

    Как хората оценяват своята мотивация?

    За 42,9% от анкетираните тази оценка е по-скоро висока. При 24,5% е в много високия регистър и те са мечта за всеки работодател. Заключението е, че при тази извадка, 67% от анкетираните се чувстват мотивирани на своята работа. На тази база възникват и очаквания, че това са хора, които ходят с удоволствие в офиса, чувстват се признати, оценени и щастливи. Когато има мотивация, то има и резултати на ниво индивид, екип и организация. 

    На другия полюс са почти без колебаещите се 18,9%, за които нивото на мотивация е по-скоро ниско и 5,4%, които го оценяват като ниско.

    Кои са 5-те най-предпочитани мотиватора? 

    На първо място се нарежда „Естеството на самата работа” (62%). Смисълът, който носи нашата работа и добавената стойност за нас като служители, е най-силният мотиватор според резултатите от проучването. Разбирайки естеството, осъзнаваме и нашия принос.  До голяма степен първото води и до следващото - „Възможността да уча и развивам себе си” (58,1%). Това е вторият по тежест и най-посочван мотиватор. 

    Непрестанният стремеж да знаем и можем повече, повишава нашата способност да акумулираме и употребяваме, да бъдем харесани и признати. Това ни отвежда и до третия по значимост мотиватор - „Парите (заплата и бонуси)”- 52,2%. За учудване или не това не е най-силно изразеният и посочван стимул, затова е класиран на трето място. В материалния свят в който ни се налага да живеем, парите са важни, защото ни позволяват да употребяваме повече блага, но дали бихме правили всичко на всяка цена? 

    Следващият ключов аспект на по-високата мотиация е - „Екипът/колегите” (49,7%). Мнозина от нас са на дадена работа заради своите колеги, а екипът може да даде силен тласък към търсената ангажираност. Хората се влияят едни от други, особено в среда на взаимопомощ и доверие. Създаването на работещ екип е и най-трудното нещо, посочено от мениджърите, които взеха участие в анкетата (45,5% му отредиха първото място). 

    Последен от тези ТОП 5 на най-силно мотивиращите фактори, но не на последно място е „Уважението към мен като служител” (37,5%). Да, това все още е норма, не изключение, не струва пари, но коства скъпо, ако го няма. Хората изискват и имат очаквания да бъдат третирани равноправно и с необходимата доза уважение. 

    Кое би могло да мотивира повече хората и кои са онези пет ключови стимула, посочени от тях? 

    Тук на първо място е „Заплащането” (66,6%). Все пак всички ние работим за пари. Колкото повече имаме, толкова повече бихме искали. За това и голяма част от участвалите в проучването казват, че по-високо възнаграждение би повлияло положително на тяхната мотивация. Това важи и за знанията – колкото повече учим, толкова повече осъзнаваме, че не знаем. За 62% наличието на повече възможности за “Обучение и развитие” би ги накарало да бъдат по-мотивирани в своята работа. И все пак, не всичко е работа. 56% казват, че не правят компромис със своето време за почивка особено ако това е време за хобита или семейството. И тъй като хората сме социални животни, то ролята на “Колегите/екипа” (45,7%) е важна, когато бихме желали да бъдем по-мотивирани. Един сплотен екип би могъл да надскочи поставените цели, да повлияе положително за атмосферата и добави стойност към останалите в компанията. Но кой е най-важният човек в един екип? Неговият пряк ръководител (37,8%), разбира се. Именно той/тя е другият фактор, който би повлиял върху мотивацията на служителя. Все повече хората търсят и следват добри мениджъри, визионери и лидери, от които да учат и заедно да постигат поставените цели.

    Кое би демотивирало хората? 

    Липсата на тези мотиватори би могло да го стори. Отсъствието им би довело до ниските нива на мотивация, а оттам отсъствие на ангажираност, непостигнатите резултати и високия процент текучество. Но какво още би ни демотивирало? Например отсъствието на личния пример от страна на мениджър/управител или собственик, липсата на доверие в организацията, счупената комуникация и неизпълнените ангажименти са друга основна част от преобладаващите предпоставки наред с грубото и авторитарно незачитане на потребностите на хората. Хаосът, липсата на адекватно целеполагане и двувластието също влияят негативно. 

    Това, което ни мотивира днес, не е сигурно, че ще е същото утре. Динамиката сред нашите мотиви е голяма, защото потребностите ни като хора се променят. Със сигурност всяка мотивация минава през задоволяване на това, което ни липсва и към което се стремим – за да знаем, е ключово да попитаме. Първо себе си, а след това околните. 

    Нагоре
    Отпечатай
     
    * Въведеният имейл се използва само за целите на абонамента, имате възможност да прекратите абонамента по всяко време.

    преди 15 часа
    Българка става главен говорител на ЕК
    Мина Андреева ще замести Маргаритис Схинас, който беше номиниран за еврокомисар
    преди 16 часа
    преди 20 часа
    ЕК глоби Qualcomm с 242 млн. евро
    От Брюксел смятат, че компанията е злоупотребила, за да подсигури доминиращата си позиция
    преди 21 часа
    Електрически велосипеди тръгват до Витоша
    Вижте локациите, от които могат да бъдат наети