Най-голям проблем за компаниите е загубата на клиенти, установи анкета на БСК
Бизнесът е разделен по отношение оценката на предприетите до момента мерки срещу коронавируса, показва анкетно допитване на Българската стопанска камара (БСК) до фирмите в страната.
Преобладават (36%) оценките, че мерките са закъснели, недостатъчни и неадекватни, а всяка четвърта компания (24%) е на обратния полюс и смята, че са налице прекалено високи рестрикции, които не отговарят на обективната обстановка. Почти толкова фирми (22%) считат, че мерките са адекватни на обстановката.
Най-голям проблем за бизнеса е загубата на клиенти, а отсъствието на работници се очертава като най-малкото препятствие пред нормалното функциониране на бизнеса.
Според 62% от участниците в анкетата, пикът на кризата предстои и се очаква задълбочаване на проблемите. 18% очакват стабилизиране до 2-3 месеца, а според 15% това ще стане в рамките на 1 месец.
Мнозинството (67%) от анкетираните признават, че действат според обстановката и нямат антикризисен план, който да следват. Други 21% са изготвили по спешност план с оглед актуалната обстановка, а едва 7,5% имат план за действие в подобни ситуации, изготвен преди кризата с коронавируса.
Огромната част от фирмите нямат в договорите си с контрагенти клаузи за форсмажор. Не е никак малък и процентът на тези, които изобщо не знаят за тази правна възможност да се защитят в случай на криза като настоящата. По-малко от една-пета от бизнеса е предвидил в договорите си клаузи за форсмажор.
По оценка на компаниите средната загуба на обороти е 52%. За отговорилите в твърда сума тя е 51 000 лв. За отговорилите по друг начин (средно на ден, седмица или месец) средните загуби са, както следва: 1716 лв./ден, 8 581 лв./седмица и 34 325 лв./месец.